Uszkodzona tuleja prowadząca
Demontując skrzynię biegów w celu wymiany sprzęgła, często nie zastanawiamy się, jak wielką rolę pełnią małe części ustalające, tj. tuleje prowadzące. Na przykładach pokażemy, jaki wpływ mają te elementy na działanie koła dwumasowego.
Gdy pojawiają się stuki z układu przeniesienia napędu podczas pracy silnika na biegu jałowym, najczęściej obwiniamy za to jego tłumik, czyli DKZ. Doszukujemy się problemu w „zbyt dużym” luzie, zarówno krawędziowym, jak i w kącie swobodnego obrotu, nawet jeżeli jest ono nową częścią, co z punktu widzenia producenta OE jest sytuacją absurdalną. Jednocześnie zapominamy, jak środowisko pracy tego elementu wpływa na poprawne działanie. Otóż maksymalna odchyłka liniowości pomiędzy wałem korbowym a wałkiem sprzęgłowym nie może przekraczać 0,5 mm. Czy jesteśmy pewni, że podczas montażu skrzyni biegów z taką właśnie dokładnością złożyliśmy oba elementy? Czy jesteśmy w stanie to zmierzyć? Niestety nie. Jak zatem temu zaradzić? Podstawowa zasada brzmi: tuleje prowadzące muszą być na miejscu, w niektórych rozwiązaniach odpowiednio ustawione i muszą być w stanie idealnym. Tylko one są w stanie spełnić wymóg odchyłek konstrukcyjnych. Jakakolwiek ich deformacja lub uszkodzenie będzie powodem dalszej niesprawności układu.
Problem
„Stuki na biegu jałowym” to powód, dla którego skrzynia biegów toyoty była wielokrotnie demontowana. Po wciśnięciu pedału sprzęgła niepożądane odgłosy znikają. Diagnoza postawiona przy użyciu stetoskopu technicznego wskazuje na hałas ze skrzyni biegów. Po sprawdzeniu stwierdzono, że wszystkie luzy technologiczne koła są w normie. Co więc jest przyczyną stuków?
Rozwiązanie
Na zdjęciach 2 i 4 widzimy tuleje ze skrzyni biegów opisywanej Toyoty Avensis T27 2.0 D4-D. Jedynym powodem, dla którego bieg jałowy nie był wyciszony, były uszkodzone tuleje prowadzące, a nie, jak pierwotnie sądzono, „nadmierny” luz DKZ.
Inne formy tulei prowadzących
W przypadku samochodów grupy PSA stosowane są tuleje sprężyste, więc trzeba je obowiązkowo ustawiać w odpowiedniej pozycji, tj. nacięciem na godzinę 6.00. Zapewni to cichą pracę koła zamachowego i optymalną żywotność sprzęgła.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl.
Kacper Zabłocki
Schaeffler
Komentarze (0)