
Pomijanie takich etapów prawidłowej procedury wymiany hamulców jaki pomiar bicia bocznego tarczy zwiększa ryzyko pojawienia się wibracji i powrotu klienta z reklamacją
Hałas słyszalny podczas hamowania potrafi być uciążliwy dla kierowców, jak i frustrujący dla mechaników. Eksperci marki Bendix ustalili na podstawie swoich analiz, że większość skarg dotyczących tego problemu wynika z błędu ludzkiego. Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Bendix, wyjaśnia najczęstsze przyczyny hałasu powiązanego z hamulcami i omawia sposoby ich uniknięcia.
Bendix nieustannie udoskonala swoje produkty i materiały cierne, by spełniały rosnące wymagania oraz zapewniały najwyższą wydajność. To coś, z czego marka jest dobrze znana w branży. Mimo tych starań wciąż jednak zdarza się, że warsztaty zwracają się do specjalistów Bendix z pretensjami dotyczącymi wibracji i wynikającego z nich hałasu generowanego przez klocki lub tarcze hamulcowe. W przypadku reklamacji, inżynierowie Bendix badają części, aby znaleźć pierwotną przyczynę problemu.
Problemy z powodu nieprawidłowego montażu
Dla przykładu: mieliśmy do czynienia z sytuacją, w której warsztat wymienił trzy komplety klocków i tarcz, a mimo to problem wibracji przy hamowaniu nadal występował. To słusznie powodowało niezadowolenie zarówno u mechanika, jak i u klienta. W innym zdarzeniu klient zgłosił się do specjalistów Bendix z powodu drgań pojawiających się podczas hamowania. W obu przypadkach okazało się, że warsztat próbował wykonać naprawę w pośpiechu i nie zastosował się do prawidłowej procedury. Dodatkowo w drugiej opisywanej sytuacji mechanik uderzał z dużą siłą w piastę, aby wydostać amortyzator z mocowania, co doprowadziło do uszkodzenia piasty. Po zamontowaniu nowej tarczy pojawiło się jej bicie.
- W większości takich przypadków, gdyby zastosowano prawidłową procedurę, klient byłby zadowolony już po pierwszym montażu. Taka sytuacja mogła również zaszkodzić naszej reputacji i osłabić zaufanie do jakości naszych produktów. Rozumiemy, że warsztaty nie mają wiele czasu na realizację zleceń, jednak poświęcenie kilku dodatkowych chwil na wszystkie potrzebne etapy może mieć duże znaczenie w dłuższej perspektywie – mówi Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Bendix.
Dystrybutorzy również nie są zadowoleni – dostają wiele reklamacji i żądań wymiany produktu, mimo że problemy wynikają z błędów warsztatów lub niewykrytych usterek pojazdu.
Dobry smar to podstawa
Innym częstym czynnikiem, który może powodować nie tylko hałas i drganie hamulców, ale również ich korozję lub nawet uszkodzenie, jest stosowanie niewłaściwego smaru. Niektóre warsztaty ciągle stosują podczas montażu klocków i tarcz hamulcowych smar miedziany, który w wysokich temperaturach wysycha i twardnieje. Ponadto może on zakłócać działanie układów ABS ze względu na swoje właściwości przewodzące. Marka Bendix zaleca stosowanie specjalistycznego smaru, który zachowuje plastyczność w wysokich temperaturach i umożliwia swobodny ruch klocków w zacisku hamulcowym. Dobry smar może również zapobiegać powstawaniu korozji.
Nowe wymagania branży
Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na obniżanie masy pojazdów i postępem technologicznym, rola mechanika samochodowego ulega zmianie. Znaczenie pracy fachowca rośnie, zwłaszcza gdy proste czynności mogą mieć istotny wpływ na stan pojazdu i bezpieczeństwo na drodze. Firmy branżowe powinny zadbać o zapewnienie warsztatom odpowiednich szkoleń, aby te były na bieżąco z najnowszymi dobrymi praktykami, na przykład dotyczącymi wiedzy o elektrycznych hamulcach ręcznych czy układach ABS.
Właśnie dlatego marka Bendix dysponuje wyspecjalizowanym zespołem technicznym, który może diagnozować problemy związane z eksploatacją hamulców i szkolić mechaników w tym zakresie. Podczas spotkań trenerzy techniczni omawiają m. in. typowe przyczyny hałasu dobiegającego z hamulców i sposoby zapobiegania mu, a także wyjaśniają, jak pójście na skróty może mieć poważne konsekwencje dla całej naprawy czy serwisu.
Komentarze (0)