Ogumienie

ponad rok temu  09.01.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Historia Dunlopa w pigułce
Strona 1 z 2

W roku 2013 minęło 125 lat, odkąd swoją działalność rozpoczęła firma Dunlop. Założyciel przedsiębiorstwa – John Boyd Dunlop – zapewne nie przypuszczał, że tworząc w 1888 roku pierwszą oponę pneumatyczną, zrobił pierwszy krok na drodze rozwoju światowej motoryzacji.

Z biegiem lat wynalazek brytyjskiego weterynarza stał się podstawowym wyposażeniem nie tylko samochodów, motocykli i rowerów, ale i wielu innych pojazdów: autobusów, pojazdów ciężarowych, rolniczych, a nawet samolotów. Dunlop oferował także materace, buty sportowe, piłki golfowe i tenisowe czy rakiety do tenisa, a podczas II wojny światowej produkował kuloodporne ogumienie na potrzeby armii.

Przełomy Dunlopa
Dziś Dunlop jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high
i ultra high performance. Aby osiągnąć taką pozycję na rynku oponiarskim, potrzebne były niezliczone godziny prac koncepcyjnych i testów. Umożliwiły one powstanie innowacyjnych rozwiązań, które na zawsze zmieniły branżę oponiarską, jak np. odkrycie przez dział techniczny Dunlopa zjawiska aquaplaningu w 1962 r. na nowym torze do testów na terenie fabryki Fort Dunlop w Wielkiej Brytanii.

Dunlop miał także swój wkład w opracowanie hamulców tarczowych jako skuteczniejszej alternatywy dla hamulców bębnowych. Eksperymenty z tym rozwiązaniem były przeprowadzane od pierwszych dni rozwoju motoryzacji, ale to Dunlop jest pionierem jeśli chodzi o stworzenie modelu, który mógł być niezawodnie używany w czasie jazdy.

Z kolei w latach 70. XX wieku Dunlop stworzył pionierską konstrukcję bezpiecznej opony RunOnFlat – coraz bardziej popularnego rozwiązania, które pozwala na jazdę z przebitą oponą przez pewien czas, nawet po znacznej utracie powietrza.

Sportowe triumfy Dunlopa
Jedną z najważniejszych decyzji w historii firmy był mariaż Dunlopa z motosportem. Zaowocowało to dziesiątkami rekordów, setkami zwycięstw i tysiącami startów w najważniejszych imprezach motoryzacyjnych na świecie.

Początek tej wspaniałej przygody to 1902 r., gdy jadący na oponach Dunlop Marcel Renault zwyciężył w wyścigu Paryż-Wiedeń na dystansie 990 km. Ponad 110-letnia historia Dunlopa w wyścigach obfitowała nie tylko w zwycięstwa, ale i prestiżowe wyróżnienia, takie jak nazwanie jednego z zakrętów na torze w Le Mans „Łukiem Dunlop” oraz wybudowanie w 1932 r. półkolistego mostka z logo Dunlopa. To wyraz uznania dla zaangażowania marki w wyścigi na torze Le Mans oraz licznych sukcesów.

Dunlop jest związany z wyścigiem 24h Le Mans od samego początku, czyli od 1923 r. Marka dostarcza opony także zawodnikom startującym w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, uchodzącym za największy i najtrudniejszy wyścig na świecie. Natomiast od 2006 r. przy udziale Dunlopa rośnie w siłę kolejny wyścig dwudziestoczterogodzinny – Dunlop 24H Dubaj. Dla wielu miłośników sportów samochodowych wyścigowy rok zaczyna się właśnie w Dubaju, gdzie potężne maszyny przystępują do maratońskiej rywalizacji w kilku kategoriach.

Motosport to także rajdy samochodowe, z prestiżowym Rajdem Monte Carlo na czele. W 1911 r. odbyła się jego pierwsza edycja, a zarazem rozpoczęła się rajdowa przygoda Dunlopa. Rallye Automobile Monte Carlo, zorganizowany po raz pierwszy przez księcia Monako Alberta I, to najstarszy kontynuowany do chwili obecnej rajd samochodowy na świecie. Od lat 50. XX wieku wzrastała aktywność Dunlopa w rajdowych mistrzostwach Europy oraz w imprezach rozgrywanych na innych kontynentach. Odbiorcami ogumienia Dunlop były fabryczne teamy BMC, Lancia, Porsche, Saab, Sunbeam, Triumph, Rover i Volvo.

- Doskonale znam markę Dunlop, bo w ciągu swojej wieloletniej rajdowej kariery wielokrotnie korzystałem z jej opon. Zawsze będzie mi się kojarzyła przede wszystkim ze znakomitą jakością. Mam świadomość, jak ekstremalnie eksploatowane są wszystkie elementy pojazdu podczas rajdów czy wyścigów, z jak ogromnym obciążeniem muszą się zmierzyć. Dlatego zaangażowanie w sporty motorowe to będzie dla mnie zawsze certyfikat jakości danego produktu – komentuje Maciej Wisławski, jeden z najbardziej utytułowanych rajdowców w Polsce.

Zasada i nie tylko
Na Dunlopach swoje największe sukcesy odnosił też 11-krotny mistrz Polski i 3-krotny mistrz Europy – Sobiesław Zasada. Właśnie z nim wiąże się historia firmy Dunlop w Polsce. Na początku Zasada jeździł na oponach różnych producentów, jednak w końcu wybrał Dunlopa. W swojej książce „Samochód, rajd, przygoda” tak wspominał pierwszy sezon współpracy z brytyjską firmą: „W tym roku pojechaliśmy na innych oponach – Dunlop SP z przodu i Dunlop Weathermaster
z tyłu. Te drugie to właściwie opony śniegowe, terenowe, które zdały w pełni egzamin. Dowodem były tylko 3 defekty: dwa z powodu gwoździ.”

Ale obecność Dunlopa w Polsce to nie tylko współpraca z Sobiesławem Zasadą. Firma była obecna nad Wisłą już od 1928 roku. W jej ofercie były nie tylko opony i dętki do samochodów osobowych i ciężarowych, ale także do motocykli oraz autobusów oraz akcesoria dla warsztatów wulkanizacyjnych. Przy siedzibie Dunlopa powstał również sklep firmy Macinlop oferujący akcesoria potrzebne do gry w tenisa.

Tagi: Dunlop,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony