Dzięki uprzejmości redakcji „NW” mam ogromną przyjemność rozpocząć cykl artykułów poświęcony kalendarium historii motoryzacji, które prowadzę w Internecie. Postaram się w tej drukowanej formie przedstawić Państwu wydarzenia z bieżącego miesiąca, jakie miały miejsce w przeszłości. Wrzesień to miesiąc pełen wydarzeń. Już pierwszy września niesie ze sobą wydarzenia o znaczeniu wręcz przełomowym.
- 1 września w roku 1950 Porsche wyprodukowało pierwsze auto. Wraz z powrotem firmy do Zuffenhausen w Niemczech i ukończeniem pierwszego samochodu rozpoczął się powojenny rozdział historii Porsche.
- 1 września roku 1989 w Ameryce obowiązkowe stają się poduszki powietrzne.
- 2 września 1959 roku Koncern Ford Motor Company zaprezentował swój nowy samochód – Forda Falcona.
- 3 września 1875 roku znowu daje o sobie znać Ferdynand Porsche. Urodził się w miejscowości Maffersdorf w Austrii.
- 3 września 1939 roku odbyło się Grand Prix Jugosławii.
- 4 września 1891 roku przychodzi na świat Fritz Todt, projektant autostrad.
- Tego dnia Andrew L. Riker ustanowił rekord prędkości pojazdu elektrycznego.
- 8 września 1953 roku uruchomiono pierwsze transkontynentalne połączenie autobusowe w USA.
- 9 września 1901 roku w USA odbył się pierwsze długodystansowy rajd automobili.
- Tego samego dnia, czyli 9 września 1982 roku Henry Ford II odszedł z firmy Ford.
- Już następnego dnia, 10 września 1897 roku, miało miejsce coś, co powinniśmy pamiętać. Otóż tego dnia aresztowano pierwszego kierowcę za jazdę po pijanemu.
- Tego samego dnia, 10 września, ale 1921 roku otwarto pierwszą autostradę na świecie. Tego dnia pod Berlinem otwarto tzw. Ayus Autobahn, czyli pierwszą na świecie autostradę z kontrolowanym dostępem.
- 11 września 1970 roku wybuchł głośny skandal wokół Forda Pinto. Właśnie tego dnia do sprzedaży wszedł nowy model koncernu Forda – Pinto.
- 12 września 1912 roku powstaje plan drogi transkontynentalnej. Początkowo nazywaną ja drogą Coast-to-Coast Rock Highway – nieco ponad 3000 mil żwirowej drogi, która miała połączyć Nowy Jork i San Francisco.
- Wrzesień to także miesiąc, w którym mamy rocznicę tragicznej śmierci… pierwszego przechodnia w historii ruchu drogowego, o jakim wspominają współczesne źródła. Miało to miejsce 13 września 1899 roku. Nadjeżdżający pojazd potrącił w Nowym Jorku niejakiego Henry’ego Blissa.
- Tego samego dnia, 13 września 1977 roku, swoją premierę miał pierwszy amerykański samochód z silnikiem Diesla.
- Następnego dnia, czyli 14 września 1929 roku, zginęła amerykańska tancerka, Isadora Duncan, uduszona szalem, który wkręcił się w tylne koło Bugattiego, prowadzonego przez jej mechanika.
- 15 września 1909 roku Ford podał do sądu Seldena. George Selden rzadko wspominany jest w annałach historii motoryzacji, zazwyczaj ginie wśród takich imion jak Ford, Daimler i Cugnot. Mimo to Selden królował jako „ojciec samochodu” przez prawie 20 lat, a jego imię pojawiało się na prawie każdym samochodzie od 1885 do 1911 roku.
- 16 września 1903 roku Royce testuje pierwszy silnik benzynowy.
- 17 września 1903 roku miał miejsce pierwszy przejazd od wybrzeża do wybrzeża USA.
- 18 września 1940 roku pewna para przejechała samochodem przez Góry Skaliste.
- 19 września 1887 roku mija bardzo ważna rocznica. Tego dnia urodził się człowiek „od liczby oktanowej”. Dr Graham Edgar, który opracował liczbę oktanową, urodził się tego dnia w Fayetteville w stanie Arkansas.
- 20 września 1945 roku w USA nastąpił koniec produkcji na potrzeby wojenne.
- I znowu Henry Ford… 21 września 1945 roku Henry Ford II wstępuje na tron.
- 22 września 1893 roku w USA bracia Durye budują pierwszy samochód. Pierwszy samochód Ameryki nie wyszedł wcale z rąk kogoś takiego jak Henry Ford czy Walter Chrysler – wykonali go Charles i Frank Duryea, producenci rowerów.
- 23 września 1897 roku Wielka Brytania ma swojego pierwszego zmarłego w wypadku samochodowym. W tym dniu zmarł dziewięcioletni Stephen Kempton, stając się pierwszą odnotowaną ofiarą wypadku drogowego w Wielkiej Brytanii.
- 24 września 1908 roku gotowy jest pierwszy model Forda T.
- 25 września na świat przychodzi genialny inżynier – Nicolas Joseph Cugnot, Francuz, który zaprojektował i zbudował pierwszy samochód na świecie, urodził się tego dnia w austriackiej Lotaryngii.
- 26 września 1910 roku Durant traci kontrolę nad General Motors. William C. Durant, producent powozów i przedsiębiorca, był pierwszym patriarchą korporacji General Motors (GM).
- 27 września 1925 roku rozpoczęła się budowa toru Nurnbernring, który nie zawsze był wspaniałym torem, jakim go znamy. Były czasy, kiedy zwano go „zielonym piekłem”.
- 29 września 1888 roku Mercedes-Benz dotarł do USA. Stało się to dzięki Williamowi Steinway.
- 30 września 1901 roku wprowadzono obowiązkową rejestrację aut.
O autorze: Ekspert Public Relations branży motoryzacyjnej, doświadczony tłumacz techniczny – specjalizacja motoryzacja. Współpracuje z firmami: Mitsubishi, Denso, Gates, Seat, Ducati, Toyota, Subaru, Triumph, Valtra, Landini, Hyundai, Suzuki i wieloma innymi. Twórca „Kalendarium Historii Motoryzacji”, strony www, na której gromadzi i udostępnia wydarzenia z historii motoryzacji w chronologii kalendarza – „dziś wydarzyło się” oraz ciągle uzupełnia o nowe biografie znanych postaci. Popularyzator wiedzy o historii motoryzacji.
Robert Gołębiewski
robert.golebiewski@golebiewski.biz
www.kalendarium.golebiewski.biz
© tekst i rysunki R. Gołębiewski
- 1 września w roku 1950 Porsche wyprodukowało pierwsze auto. Wraz z powrotem firmy do Zuffenhausen w Niemczech i ukończeniem pierwszego samochodu rozpoczął się powojenny rozdział historii Porsche.
- 1 września roku 1989 w Ameryce obowiązkowe stają się poduszki powietrzne.
- 2 września 1959 roku Koncern Ford Motor Company zaprezentował swój nowy samochód – Forda Falcona.
- 3 września 1875 roku znowu daje o sobie znać Ferdynand Porsche. Urodził się w miejscowości Maffersdorf w Austrii.
- 3 września 1939 roku odbyło się Grand Prix Jugosławii.
- 4 września 1891 roku przychodzi na świat Fritz Todt, projektant autostrad.
- Tego dnia Andrew L. Riker ustanowił rekord prędkości pojazdu elektrycznego.
- 8 września 1953 roku uruchomiono pierwsze transkontynentalne połączenie autobusowe w USA.
- 9 września 1901 roku w USA odbył się pierwsze długodystansowy rajd automobili.
- Tego samego dnia, czyli 9 września 1982 roku Henry Ford II odszedł z firmy Ford.
- Już następnego dnia, 10 września 1897 roku, miało miejsce coś, co powinniśmy pamiętać. Otóż tego dnia aresztowano pierwszego kierowcę za jazdę po pijanemu.
- Tego samego dnia, 10 września, ale 1921 roku otwarto pierwszą autostradę na świecie. Tego dnia pod Berlinem otwarto tzw. Ayus Autobahn, czyli pierwszą na świecie autostradę z kontrolowanym dostępem.
- 11 września 1970 roku wybuchł głośny skandal wokół Forda Pinto. Właśnie tego dnia do sprzedaży wszedł nowy model koncernu Forda – Pinto.
- 12 września 1912 roku powstaje plan drogi transkontynentalnej. Początkowo nazywaną ja drogą Coast-to-Coast Rock Highway – nieco ponad 3000 mil żwirowej drogi, która miała połączyć Nowy Jork i San Francisco.
- Wrzesień to także miesiąc, w którym mamy rocznicę tragicznej śmierci… pierwszego przechodnia w historii ruchu drogowego, o jakim wspominają współczesne źródła. Miało to miejsce 13 września 1899 roku. Nadjeżdżający pojazd potrącił w Nowym Jorku niejakiego Henry’ego Blissa.
- Tego samego dnia, 13 września 1977 roku, swoją premierę miał pierwszy amerykański samochód z silnikiem Diesla.
- Następnego dnia, czyli 14 września 1929 roku, zginęła amerykańska tancerka, Isadora Duncan, uduszona szalem, który wkręcił się w tylne koło Bugattiego, prowadzonego przez jej mechanika.
- 15 września 1909 roku Ford podał do sądu Seldena. George Selden rzadko wspominany jest w annałach historii motoryzacji, zazwyczaj ginie wśród takich imion jak Ford, Daimler i Cugnot. Mimo to Selden królował jako „ojciec samochodu” przez prawie 20 lat, a jego imię pojawiało się na prawie każdym samochodzie od 1885 do 1911 roku.
- 16 września 1903 roku Royce testuje pierwszy silnik benzynowy.
- 17 września 1903 roku miał miejsce pierwszy przejazd od wybrzeża do wybrzeża USA.
- 18 września 1940 roku pewna para przejechała samochodem przez Góry Skaliste.
- 19 września 1887 roku mija bardzo ważna rocznica. Tego dnia urodził się człowiek „od liczby oktanowej”. Dr Graham Edgar, który opracował liczbę oktanową, urodził się tego dnia w Fayetteville w stanie Arkansas.
- 20 września 1945 roku w USA nastąpił koniec produkcji na potrzeby wojenne.
- I znowu Henry Ford… 21 września 1945 roku Henry Ford II wstępuje na tron.
- 22 września 1893 roku w USA bracia Durye budują pierwszy samochód. Pierwszy samochód Ameryki nie wyszedł wcale z rąk kogoś takiego jak Henry Ford czy Walter Chrysler – wykonali go Charles i Frank Duryea, producenci rowerów.
- 23 września 1897 roku Wielka Brytania ma swojego pierwszego zmarłego w wypadku samochodowym. W tym dniu zmarł dziewięcioletni Stephen Kempton, stając się pierwszą odnotowaną ofiarą wypadku drogowego w Wielkiej Brytanii.
- 24 września 1908 roku gotowy jest pierwszy model Forda T.
- 25 września na świat przychodzi genialny inżynier – Nicolas Joseph Cugnot, Francuz, który zaprojektował i zbudował pierwszy samochód na świecie, urodził się tego dnia w austriackiej Lotaryngii.
- 26 września 1910 roku Durant traci kontrolę nad General Motors. William C. Durant, producent powozów i przedsiębiorca, był pierwszym patriarchą korporacji General Motors (GM).
- 27 września 1925 roku rozpoczęła się budowa toru Nurnbernring, który nie zawsze był wspaniałym torem, jakim go znamy. Były czasy, kiedy zwano go „zielonym piekłem”.
- 29 września 1888 roku Mercedes-Benz dotarł do USA. Stało się to dzięki Williamowi Steinway.
- 30 września 1901 roku wprowadzono obowiązkową rejestrację aut.
O autorze: Ekspert Public Relations branży motoryzacyjnej, doświadczony tłumacz techniczny – specjalizacja motoryzacja. Współpracuje z firmami: Mitsubishi, Denso, Gates, Seat, Ducati, Toyota, Subaru, Triumph, Valtra, Landini, Hyundai, Suzuki i wieloma innymi. Twórca „Kalendarium Historii Motoryzacji”, strony www, na której gromadzi i udostępnia wydarzenia z historii motoryzacji w chronologii kalendarza – „dziś wydarzyło się” oraz ciągle uzupełnia o nowe biografie znanych postaci. Popularyzator wiedzy o historii motoryzacji.
Robert Gołębiewski
robert.golebiewski@golebiewski.biz
www.kalendarium.golebiewski.biz
© tekst i rysunki R. Gołębiewski
Komentarze (0)