Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Historia motoryzacji (2)
– październik

- 1 października 1920 roku do sprzedaży wchodzi model T Forda. Litera T pochodzi od liczby wersji próbnych, które nie spełniły oczekiwań. Dopiero 20. (stąd T) weszła do produkcji masowej. Do roku 1927, gdy zakończono produkcję, sprzedano 15 milionów sztuk tego samochodu.
- 1 października 1940 roku Amerykanie otwierają swoją pierwszą autostradę. Łączyła Pittsburg z Harrisburgiem, a kosztowała 70 milionów dolarów.
- 2 października 1947 roku Federation Internationale de l’Automobile (FIA) oficjalnie wprowadziła po raz pierwszy wyścigi Grand Prix Formuły 1. Postęp technologiczny, jaki dokonał się podczas II wojny światowej, spowodował, że przedwojenne zasady wyścigów okazały się przestarzałe, tak więc wprowadzono nowe wytyczne dla Formuły 1, aby mogły objąć nowe rodzaje wyścigów – szybszych i bardziej zaciętych niż wszystko, co do tej pory widział świat wyścigów.
- 3 października 1912 roku doszło do pierwszego profesjonalnego zwycięstwa w wyścigach samochodowych. Odniósł je kierowca wyścigowy Mortimer Roberts w samochodzie z silnikiem Duesenberg. Wygrał on wyścig o „Pabst Blue Ribbon Trophy” na 220-milowej trasie biegnącej wokół wioski Wauwatosa w stanie Wisconsin. Silnik został zaprojektowany przez braci Fredericka i Augusta Duesenbergów, którzy wyemigrowali do Iowa z Niemiec pod koniec XIX wieku.
- 4 października 1983 roku po blisko 20 latach amerykańskiej dominacji Brytyjczyk Richard Noble ustanowił nowy rekord na odcinku jednej mili, jadąc w swoim pojeździe Thrust 2, napędzanym silnikiem odrzutowym.
- 5 października 1919 roku 21-letni Enzo Ferrari debiutował na torze wyścigowym, zajmując 11. miejsce na podjeździe Parmo-Poggia di Berceto w samochodzie Costruzioni Meccaniche Nazionali (CMN). Ferrari został zawodowym kierowcą po I wojnie światowej i dołączył do CMN w Mediolanie jako kierowca testowy i rajdowy w roku 1919.
- 6 października 1926 roku producent samochodów E.L. Cord miał wizję – jego firma miała wyprodukować najlepszy i najbardziej luksusowy pojazd na świecie. Ponieważ prestiżowe linie Auburn i Cord przyniosły mu finansowy sukces, Cord zapragnął pójść krok dalej.
- 7 października 1960 roku – od momentu powstania w 1926 roku – Route 66 (trasa drogowa w USA o długości 2448 mil - 3939 km) znalazła się… we wszystkich dziedzinach amerykańskiej kultury, od literatury, przez muzykę, po projekty architektoniczne stacji benzynowych. Jednym z najbardziej znanych i lubianych przejawów popularności tej drogi stał się program telewizyjny Route 66, którego pierwszy odcinek pokazano tego dnia, opisujący przygody Buza i Toda, podróżujących Corvettą Toda drogą 66.
- 8 października 1904 roku miał miejsce pierwszy wyścig o puchar Vanderbilt w Hicksville w stanie Nowy Jork. Odbywająca się rokrocznie impreza stanowiła wczesny przykład światowej klasy wyścigów samochodowych w Ameryce.
- 9 października 1915 roku, w dzień otwarcia wyścigu na torze Sheepshead Bay na Brooklynie w Nowym Jorku, zawodnik Gil Anderson ustanowił nowy rekord prędkości.
- 10 października 1901 roku – w pierwszych latach istnienia samochodów to nie praktyczne strony tych maszyn przyciągały najwięcej uwagi, ale raczej dreszczyk związany ze sportami motoryzacyjnymi. Zawsze przedsiębiorczy Henry Ford, który od 1896 zajmował się konstruowaniem pojazdów, zauważył entuzjazm publiczności dla nowej dyscypliny sportu i starał się zyskać sławę jako producent samochodów wyścigowych i kierowca. Tego dnia Henry Ford po raz pierwszy i ostatni wziął udział w wyścigu za kierownicą jednego ze swych pojazdów.
- 14 października 1857 roku w Portland w stanie Indiana urodził się pionier motoryzacji Elwood Haynes. Po studiach inżynierskich i chemicznych na Uniwersytecie Johna Hopkinsa Haynes wrócił do rodzinnej Indiany i zaczął budować wóz napędzany silnikiem wewnętrznym. W 1894 zakończył konstruować jeden z najnowszych automobili Ameryki, jednocylindrowy pojazd o mocy jednego konia mechanicznego, którym w Dzień Niepodległości odbył jazdę próbną przez ulice Kokomo w stanie Indiana.
- 15 października 1966 roku w McKinney w stanie Teksas 75-letni kierowca miał zebrać 10 mandatów. W przeciągu zaledwie dwudziestu minut udało mu się cztery razy zjechać na przeciwny pas jezdni, dopuścić się czterech stłuczek i zbiec oraz spowodować sześć wypadków. Paradoksalne jest to, że najgorszym kierowcą w księdze rekordów okazał się Teksańczyk, gdyż mieszkańcy tego stanu, a zwłaszcza miasta Houston, są uważani za najlepszych kierowców kraju.
- 16 października 1951 roku Hudson wprowadził Horneta z udoskonalonym projektem „step-down”. Hornet miał 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 308 cali sześciennych (5074 cc), z płaską głowicą, wysokim momencie obrotowym i dużej mocy. To ten model Hudsona po raz pierwszy wziął udział w wyścigach samochodowych w 1951 roku. W pierwszym sezonie udało mu się zająć przyzwoite trzecie miejsce, co stanowiło początek trzyletniej dominacji Hudsona w tej dyscyplinie.
- 17 października 1973 roku, w odpowiedzi na wsparcie udzielone Izraelowi przez Stany Zjednoczone i inne państwa w wojnie Jom Kippur, 11 arabskich producentów ropy podniosło ceny surowca i ograniczyło produkcję. Tego samego dnia, podczas spotkania w Tangerze w Maroku, OPEC (Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową) poparła embargo. Prawie z dnia na dzień ceny paliwa wzrosły czterokrotnie, przynosząc ogromne straty gospodarce amerykańskiej, a zwłaszcza producentom samochodów.
- 18 października 1987 roku – 5 września Hanns Martin Schleyer, dyrektor Daimler-Benz i przewodniczący związku pracodawców Niemiec Zachodnich, został porwany przez Frakcję Czerwonej Armii (RAF) podczas napadu w Kolonii, w którym zginął jego kierowca i trzech policjantów. Sześć tygodni po porwaniu Schleyera (18 października 1987 r.) palestyńscy terroryści związani z RAF porwali samolot Lufthansy do Somalii, żądając uwolnienia 11 uwięzionych członków RAF. Siedemnastego października po śmierci pilota niemieckie służby specjalne wdarły się do samolotu, uwalniając zakładników i zabijając porywaczy. Uwięzieni przywódcy RAF zareagowali, popełniając samobójstwo w celi w Stammheim, co przesądziło o życiu Schleyera. Następnego dnia, 18 października znaleziono go martwego w Alzacji.
- 19 października 1982 roku – John DeLorean rozpoczął karierę w przemyśle motoryzacyjnym w firmie Packard w latach 50. W roku 1959 przeszedł do Pontiaca. Jako wschodząca gwiazda w Pontiacu zaprojektował pionierskie GTO i Grand Prix, a pod koniec lat 60. zajmował jedno z wyższych stanowisk w firmie, która pod kątem sprzedaży ustępowała jedynie Chevroletowi i Fordowi. Zebrawszy prawie 200 milionów dolarów, DeLorean założył w 1974 roku DeLorean Motor Company i zbudował fabrykę samochodów w Irlandii Północnej. Zainteresowanie zgrabnym futurystycznym samochodem DMC-12 było wysokie, jednak na początku lat 80. firma DeLoreana przechodziła poważne kłopoty finansowe. Nie znalazłszy inwestorów, dumny DeLorean zaangażował się w wymuszanie okupów i handel narkotykami w desperackim wysiłku ratowania zadłużonej firmy. Dziewiętnastego października 1982 roku, po tym, jak FBI sfilmowała, jak próbował wynegocjować transakcję kokainy wartą 24 miliony dolarów, DeLoreana aresztowano pod zarzutami handlu narkotykami i prania brudnych pieniędzy. Jednak po dwóch latach federalna ława przysięgłych uznała, że padł ofiarą prowokacji policyjnej i został oczyszczony z wszystkich zarzutów. Niemniej jednak niepowodzenie zniszczyło jego wiarygodność i dopełnił się jego upadek z najwyższej pozycji w przemyśle motoryzacyjnym. Dziewiętnastego marca 2005 roku zmarł na udar w wieku 80 lat.
- 20 października 1965 roku Nils Wickstrom, kierowca testowy o wieloletnim stażu, zjechał ostatnim Volvo 544 z linii montażowej w szwedzkiej fabryce Lundy. Gustaf Larson, inżynier, który założył Volvo wspólnie z przedsiębiorcą Assarem Gabrielssonem w 1927, był obecny przy ceremonii. Podczas ośmiu lat produkcji powstała imponująca liczba 440.000 Volvo PV544, z czego ponad połowę z nich przeznaczono na eksport.
- 21 października 1891 roku otwarto jednomilowy tor dla wyścigów zaprzęgów w miejscu, gdzie obecnie znajdują się tereny targowe stanu Tennessee w Nashville. Wyścigi zaprzęgów stały się popularną imprezą podczas dorocznych targów stanu Tennessee, jednak nie były w stanie dorównać sensacji, jaką wzbudził pierwszy wyścig samochodowy zorganizowany podczas targów w roku 1904.
- 22 października 1936 roku rozpoczęto pierwsze jazdy testowe pojazdem Volkswagen. Pracownicy przejeżdżali modelem VW serii 3 ponad 800 kilometrów dziennie, wszelkimi koniecznymi naprawami zajmując się w ciągu nocy. Po trzech miesiącach intensywnych jazd próbnych Porsche i jego inżynierowie w podsumowaniu testu końcowego uznali, że Volkswagen „dowiódł, iż posiada cechy umożliwiające dalszy rozwój”.
- 24 października 1979 roku umiera Carlo Abarth, włoski inżynier konstruktor. Urodził się 15 listopada 1908 roku w Wiedniu jako syn urzędnika na cesarskim dworze. W sierpniu 1914 roku jego rodzina przeprowadziła się do Merano w Południowym Tyrolu, gdzie dziadek Abartha miał hotel.
- 24 października 1944 roku Louis Renault (francuski przemysłowiec, jeden z pionierów światowej motoryzacji) umiera w paryskim więzieniu skazany za kolaborację z nazistami.
- 25 października 1902 roku 23-letni Barney Oldfield wystartował swoim pojazdem 999 w wyścigu Manufacturer’s Challenge Cup (Puchar Producentów) w Grosse Point. Oldfield znacznie wyprzedził rywali, w tym słynnego kierowcę Alexandra Wintona, co zapoczątkowało jego legendarną karierę.
- 26 października 1963 roku znany włoski producent traktorów Ferruccio Lamborghini na targach motoryzacyjnych w Turynie pokazał swoje najnowsze dzieło – sportowe auto Lamborghini 350 GTV. Jak przyznał w jednym z wywiadów, do otwarcia fabryki samochodów przekonał go właściciel innej luksusowej marki – Enzo Ferrari. Ferrari zasugerował bowiem, że Lamborghini nie jest zdolny poprowadzić czegoś tak pięknego jak Ferrari, a nadaje się jedynie do kierowania traktorem.
- 27 października 1945 roku, po zwycięstwie Aliantów, przeciwko Porsche, jak i innym przedsiębiorcom niemieckim zaangażowanym w wysiłek wojenny Rzeszy, wszczęto śledztwo w związku z podejrzeniami o zbrodnie wojenne. Dwudziestego siódmego października amerykańscy wojskowi aresztowali Ferdinanda Porsche za kolaborację z nazistami. Porsche został wysłany do Francji, gdzie spędził dwa lata w więzieniu.
- 28 października 1918 roku – Firma znana później pod nazwą Tatra skonstruowała pierwszy pojazd w 1897 roku. W dużym stopniu był on inspirowany projektem jednego z wcześniejszych samochodów Benz. 28 października 1918 roku Tatra zmieniła nazwę na Nesselsdorf Wagenbau, przedsiębiorstwo transportowo-kolejowe z siedzibą w małym mieście Nesselsdorf na Morawach w Austro-Węgrzech.
- 29 października 1954 roku wyprodukowano ostatniego Hudsona z obniżoną podłogą. Choć nazwa marki Hudson przeżyła jeszcze dwa lata, samochody nie posiadały już nowatorskiej elegancji i zwrotności modeli typu Hornet z wczesnych lat 50.
- 30 października 1963 roku Lamborghini 350 GTV debiutował na targach samochodowych w Turynie. Ale Lamborghini nie zdążył ukończyć w terminie prototypu i 350 GTV zaprezentowano ze skrzynką ceramicznych kafelków w miejscu silnika. Z silnikiem czy bez pierwszy samochód Lamborghiniego nie został zbyt dobrze przyjęty i ukończono tylko jeden GTV.
- 31 października 1957 roku, dwa miesiące po tym, jak trzyosobowa ekipa Toyoty przyleciała do Los Angeles zbadać rynek amerykański, w Kalifornii powstała Toyota Motor Sales, U.S.A., Inc., a jej pierwszym prezesem był Shotaro Kamiya.

Robert Gołębiewski
robert.golebiewski@golebiewski.biz
www.kalendarium.golebiewski.biz
© tekst i rysunki R. Gołębiewski


O autorze. Ekspert Public Relations branży motoryzacyjnej, doświadczony tłumacz techniczny – specjalizacja motoryzacja. Współpracuje z firmami: Mitsubishi, Denso, Gates, Seat, Ducati, Toyota, Subaru, Triumph, Valtra, Landini, Hyundai, Suzuki i wieloma innymi. Twórca Kalendarium Historii Motoryzacji, strony www, na której gromadzi i udostępnia wydarzenia z historii motoryzacji w chronologii kalendarza – „dziś wydarzyło się” oraz ciągle uzupełnia o nowe biografie znanych postaci. Popularyzator wiedzy o historii motoryzacji.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony