Paliwa i oleje

10 miesięcy temu  23.06.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Hybrydowe oleje przyszłości

Wśród uczestników ruchu drogowego świadomość ekologiczna wciąż rośnie. Poszukujemy rozwiązań, dzięki którym nasze pojazdy będą pozostawiały mniejszy ślad węglowy i będą przyjazne dla środowiska. Alternatywą wobec samochodów spalinowych i bezemisyjnych pojazdów elektrycznych są auta z napędem hybrydowym. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania znacznie ograniczono emisję szkodliwych substancji do środowiska przy jednoczesnym braku utraty energii podczas jazdy, w ten sposób unikamy też ewentualnego długiego przestoju przeznaczonego na doładowanie jednostki napędowej.

W Unii Europejskiej stopniowo wdrażane są przepisy legislacyjne zmuszające producentów samochodów do wprowadzania zmian konstrukcyjnych, które spowodują zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. W związku z tym przeznaczają oni coraz większe środki na rozwój konstrukcji hybrydowych, dzięki czemu są w stanie sprostać wysokim wymaganiom stawianym przez Komisję Europejską. Z uwagi na wysokie ceny samochodów elektrycznych oraz ograniczenia technologii magazynowania energii pojazdy hybrydowe są wciąż popularniejsze od tych z pełnym napędem elektrycznym.
Napęd hybrydowy to połączenie silnika spalinowego i jednego bądź większej liczby silników elektrycznych. Wyróżniamy kilka rodzajów napędów hybrydowych: micro-, mild-, plug-in oraz full hybrid, które różnią się sposobem pozyskiwania energii i funkcjami pełnionymi przez silniki elektryczne oraz możliwościami dotyczącymi mocy. Niemniej jednak wszystkie te rozwiązania potrzebują zaawansowanych środków smarowych do utrzymania niezawodnej sprawności jednostki napędowej, która w tym układzie pracuje.
W samochodach z napędem hybrydowym panują odmienne warunki w stosunku do standardowych silników spalinowych. Tuż po uruchomieniu silnika od razu osiąga on wysokie obroty, w związku z czym olej musi charakteryzować się odpowiednią lepkością, aby błyskawicznie nasmarował wszystkie elementy napędu. Z tego powodu stosuje się oleje o niskiej lepkości, aby silnik przez jak najkrótszy czas pracował „na sucho”. Ponadto napędy hybrydowe cechują się niższymi temperaturami roboczymi, spowodowanymi krótszymi okresami pracy wynikającymi z wielokrotnego uruchamiania i wyłączania silnika w trakcie jazdy. W związku z tym stosowany olej musi mieć odpowiednią płynność, aby maksymalnie szybko mógł dotrzeć do poszczególnych elementów jednostki napędowej. Dzięki temu zapewni jej optymalną ochronę od momentu uruchomienia. Dodatkowo silniki samochodów z napędem hybrydowym w stosunku do konwencjonalnych napędów są w większym stopniu narażone na zużycie wynikające z większej liczby zatrzymań i rozruchów. Również w większym stopniu narażone są na korozję spowodowaną wodą kondensacyjną w pracującym układzie.
Odpowiadając na potrzeby rosnącego rynku samochodów z napędem hybrydowym oraz działając zgodnie ze strategią Orlen 2030, do katalogu produktów spółki Orlen Oil została wprowadzona linia olejów silnikowych Platinum Max Expert Hybrid, których technologię opracowano z myślą o nowoczesnych, paliwooszczędnych silnikach spalinowych stosowanych w niskoemisyjnych autach wyposażonych w napęd hybrydowy. W pełni syntetyczne oleje silnikowe Platinum Max Expert Hybrid mają wszystkie właściwości wymagane przez napędy hybrydowe w celu zachowania ich sprawności. Niska lepkość gwarantuje zminimalizowanie oporów silnika, w efekcie czego osiągnięte zostają niskie zużycie paliwa oraz redukcja spalin. Produkt ten doskonale sprawdza się przy zimnym rozruchu i pracy silnika w niskich temperaturach, zapewniając niewielkie zużycie, a ponadto trwałość oleju – z zachowaniem fabrycznej czystości silnika. Optymalna zawartość specjalnie dobranych dodatków olejowych doskonale zabezpiecza wszelkie newralgiczne elementy silnika przed jego uszkodzeniami, a sam olej – przed przyspieszonym utlenianiem i żelowaniem. Receptura całej gamy produktów Platinum Max Expert Hybrid została opracowana w oparciu o najwyższe standardy produkcyjne, zgodne z klasami jakości SPI SN RC czy SP oraz ILSAC GF-5 i GF6A/B (w zależności od produktu).

Grażyna Ciepiela-Składzień
Dział Strategii Produktów Orlen Oil

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony