Części i regeneracja

ponad rok temu  26.05.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Hydrauliczne elementy sterowania sprzęgłem

Będąc dostawcą na pierwszy montaż dla wszystkich głównych producentów pojazdów, firma LuK prowadzi stałe badania, które wpływają na nieustanny rozwój wszystkich komponentów układu napędowego, od pedału sprzęgła aż po koło zamachowe. Wśród tych komponentów szczególne znaczenie mają elementy związane z hydraulicznym sterowaniem pracą sprzęgła.

W pojazdach, w których sprzęgło załączane i rozłączane jest za pomocą pedału sprzęgła, potrzebny jest mechanizm pozwalający przenieść siłę z pedału aż do sprzęgła. Praca nad takim rozwiązaniem skutkowała w powstaniu kilku różnych rozwiązań. Początkowo do przeniesienia siły z pedału sprzęgła służyła linka połączona z mechanizmem dźwigni w obudowie sprzęgła, sprzęgło było wtedy załączane poprzez dźwignię i łożysko wysprzęglające. Obecnie te rozwiązania znajdują zastosowanie jedynie w nielicznych modelach, ponieważ coraz ciężej jest poprowadzić linkę sprzęgła w prostej linii pomiędzy pedałem a dźwignią z uwagi na stale zmniejszające się miejsce w komorze silnika. Zamontowanie linki, która nie jest poprowadzona prosto, jest niemożliwe, ponieważ tarcie i zużycie wzrastają do niedopuszczalnych, uniemożliwiających eksploatację poziomów, a komfort prowadzenia pojazdu i operowania sprzęgłem drastycznie się obniża. Dlatego też nowoczesne układy sprzęgła sterowane za pomocą pedału używają systemów hydraulicznych do sterowania pracą sprzęgła.


Są dwa podstawowe układy wykorzystujące hydraulikę do operowania sprzęgłem. W półhydraulicznym systemie linka sprzęgła jest zastąpiona przez hydrauliczny układ złożony z pompy przy pedale, przewód hydrauliczny i siłownik na zewnątrz skrzyni biegów. W przypadku systemów sterowania z wykorzystaniem wysprzęglika centralnego (CSC) dźwignia w obudowie skrzyni biegów i konwencjonalne łożysko oporowe zastąpione są przez siłownik hydrauliczny ze zintegrowanym łożyskiem, który umieszczony jest w obudowie skrzyni biegów oraz jest ustawiony centralnie wobec piasty tarczy i końcówek sprężyny talerzowej docisku. W pełni hydrauliczne układy sterowania sprzęgłem są ekonomicznie uzasadnione dla producentów pojazdów, ponieważ dzięki mniejszej liczbie poszczególnych elementów uproszczony montaż przewodów hydraulicznych powoduje dużą dowolność konstrukcji komory silnika.

Narastający trend do automatyzacji układów napędowych nie zmienia faktu, że klasyczne systemy sterowane za pomocą pedału sprzęgła zachowają swój znaczący udział w rynku. Ma na to wpływ stały rozwój technologiczny podnoszący zaawansowanie tych układów dokonujący się w odpowiedzi na oczekiwania producentów i użytkowników pojazdów. Dotyczy to przede wszystkim samoregulacji kompensującej zużycie tarczy sprzęgłowej, jak i hydraulicznych systemów sterowania pracą sprzęgła. Sprzęgło wraz z układem sterowania jest przez konstruktorów traktowane jako integralny system podlegający stałemu rozwojowi. Optymalna regulacja pracy układu napędowego jest złożonym tematem, a jednym z kluczowych obszarów wpływających na rozwój tej technologii jest postęp w obszarze hydraulicznego sterowania pracy sprzęgła. Prowadzone są prace nad połączeniem sprzęgła i sterowania w jeden kompaktowy moduł. Pionierem w pracach nad usprawnieniem sterowania pracy sprzęgła od wielu lat jest firma LuK dostarczająca rozwiązania dla wszystkich znaczących producentów pojazdów.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony