Wydarzenia

ponad rok temu  06.06.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 9 minut

I już po targach... (1) – Targi Techniki Motoryzacyjnej 2014

Targi Techniki Motoryzacyjnej TTM już od wielu lat służą jako łącznik pomiędzy firmami produkcyjnymi i dystrybucyjnymi a przedstawicielami związanymi z naprawą, diagnostyką i kosmetyką pojazdów. To właśnie w Poznaniu w swoisty sposób przedstawiany jest trend rozwoju branży, przedstawiane są nowe technologie i urządzenia mające na celu ułatwienie i usprawnienie pracy warsztatów, stacji kontroli pojazdów czy też myjni samochodowych.

Naszą wędrówkę po pawilonach TTM rozpocznijmy od stoiska firmy RUPES. Ta doczekała się przedstawiciela na polskim rynku warsztatowym.
- Drobnymi naprawami lakierniczymi, obejmującymi powierzchnię do formatu A4, w największej mierze zainteresowani są właściciele myjni samochodowych. Detalistów interesuje przywrócenie blasku lakieru i głębi koloru w sposób łatwy i mało pracochłonny, bo najlepiej w czasie do 90 minut – opowiada Paweł Kaluski, Regional Sales Manager North East Europe RUPES S.p.A. - Demonstrując wachlarz produktów marki RUPES, zwracałem uwagę na walory linii polerek orbitalnych serii BigFoot, które umożliwiają również mniej doświadczonym operatorom osiągnięcie profesjonalnych rezultatów z pominięciem ryzyka uszkodzenia powierzchni, szczególnie na ostrych krawędziach i narożnikach.
W sąsiedztwie rzemiosło lakiernicze prezentowali mistrzowie body paintingu, korzystający z pistoletów firmy ANEST IWATA POLAND. Niemal bez przerwy obleganą strefą „Żywego Warsztatu” zawładnęli specjaliści od detailingu.


- Uzmysłowiliśmy wielu klientom, jak wielkie możliwości drzemią w technologii marki Carbon. Ogromnym sukcesem są przeprowadzone prezentacje i rozmowy – relacjonuje udział w targach Mateusz Gawroniuk, dyrektor handlowy CNS Sp. z o.o. - Koncepcja autoryzowanych warsztatów wyspecjalizowanych w naprawach panelowych poszyć karoseryjnych nabiera rozmachu. Udało się nam poznać kilku „spec-doktorów”, czyli mistrzów od wyciągania wgniotek w karoseriach, którzy najpewniej podejmą się współpracy z nami.
Na wprost stoiska „Nowoczesnego Warsztatu” najnowsze produkty prezentowała gliwicka firma Esjot. Tym razem prócz gamy lamp warsztatowych premierę miały tu pokrowce wielofunkcyjne, m.in. folie do osłony pojazdu przy lakierowaniu Wondermask Lite Plus.
- Największe zaskoczenie wywoływała prezentacja folii maskującej WPS do lakierowania felg samochodowych bez potrzeby demontażu opon – oznajmia Janusz Sebzda, P.P.H.U. Esjot.
Off-roadowa rajdówka zespołu CARTEC RACING TEAM była magnesem stoiska katowickiej firmy, a potężne koła dowodziły walorów geometrii 3D John Bean V3400, dla której montaż kamer obywa się bez kontaktu z felgami kół. Pośrodku pawilonu 7A nie dało się nie zauważyć potężnych banerów wystawców-członków Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej. Powierzchnią stoiska wyróżniała się firma Italcom, demonstrując m.in. podnośniki marki Stenhoj (nowość w ofercie firmy). Tu też można było znaleźć sporo produktów w promocyjnej (targowej) cenie.
Na niewiele mniejszej przestrzeni firma Josam prezentowała urządzenia do napraw powypadkowych pojazdów ciężarowych. W sąsiedztwie debiutował system centralnego odciągu wysokiego podciśnienia – kompleksowe rozwiązanie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy angielskiej marki Minden miało w Polsce premierę na stoisku firmy Norfi. Magnesem stoiska MAHA Polska był tester ustawienia reflektorów z systemem kamerowym MLT 3000 – ubiegłoroczna nowość targów paryskich Equip Auto. Kroki diagnostów samochodowych prowadziły też do połączonego stoiska firm Fudim-Polmo i Norcom. Rozmowy dotyczyły najczęściej modułów usprawniających kontakt z klientami SKP, takich jak e-mailing czy zaproszenia na wizyty w formie sms-ów.
Na pokaźnym stoisku firmy SOSNOWSKI prezentowano pełną gamę urządzeń z zakresu wyposażenia warsztatowego i SKP (m.in. modułową linię diagnostyczną Hofmann Safelane 204-RP, Geoliner 680 gen. 4 Lift). Premierę w Polsce miała geometria 3D Hoffmann Geoliner 790 i obrotnica Herrmann Aerone – wykorzystująca zjawisko poduszki powietrznej. BOSCH prezentował gamę wyważarek i montażownic. Na stoisku niemieckiego producenta prezentowano też niemal wszystkie produkty wyposażenia warsztatowego, m.in. nowość rynkową – urządzenie EPS-205 do diagnostyki piezoelektrycznych wtryskiwaczy.
- Sporo klientów wyrażało zainteresowanie montażownią zasilaną napięciem 230 V z myślą o instalacji takiej na nadwoziu mobilnego serwisu lub w warsztacie pozbawionym napięcia trójfazowego – wyjaśniał Zbigniew Olszewski, specjalista ds. Serwisu Urządzeń Diagnostyki BOSCH.
W podobnym duchu prezentowano walory najmniejszej wyważarki w sąsiednim pawilonie, na stoisku firmy P.H.U. SZCZEPAN.
- Prostota obsługi przy zaawansowanej technologii to najważniejsze argumenty dla nabywców modelu NEXT – przybliżał walory maszyny Kamil Tarasiewicz, kierownik działu sprzedaży P.H.U. SZCZEPAN. - Nie bez znaczenia jest dożywotnia gwarancja na układ napędowy marki Samsung, prócz 5-letniej na pozostałe elementy.
Podczas targów TTM odbyła się pierwsza konferencja „TRUCK & SERVICE” o tematyce związanej z serwisem powypadkowym pojazdów użytkowych, której współorganizatorami byli specjaliści z Grupy DBK i HERKULES. Dla drugiej z firm udział w targach służył komunikowaniu nowego logo.
- Po ponad 20 latach istnienia Herkulesa na polskim rynku motoryzacyjnym rozpoczęliśmy proces odświeżania identyfikacji wizualnej firmy. Jeśli idzie o nowości produktowe, to podczas targów premierę miał EZSpot PLUS, nowy spoter, który jest sercem systemu napraw panelowych EZDent System – informował Krzysztof Raatz, doradca techniczny, HERKULES.
Na połączonym stoisku SIKA i HERCULES prezentowano też gamę chemii warsztatowej i urządzeń blacharskich.
- Większość rozmów służyło przybliżeniu walorów nowego kleju strukturalnego do klejenia poszyć karoseryjnych. SikaPower-4720 spełnia wymogi OEM, a dzięki kulkom szklanym o grubości 0,25 mm gwarantuje kontrolowany dystans między klejonymi elementami – przybliżał zalety produktu Adrian Kasprzyk, Pełnomocnik Segmentu Automotive Aftermarket SIKA Poland Sp. z o.o.
Pośród nowości dało się też zauważyć myjkę ROSAUTO.
- Myjka może stanowić wyposażenie warsztatów mechaniki pojazdowej. Sprawdzi się zarówno w  myciu części, jak i całego zawieszenia – wyjaśniał Przemysław Pach z działu handlowego firmy ACOTEC.

Targi TTM były doskonałą okazją do zaprezentowania nowej oferty TESAM, pozwoliły na budowanie lepszego wizerunku firmy. Uczniowie podczas targów mogli skonfrontować swoją wiedzę z aktualnymi nowinkami w branży samochodowej.
- Wiedza teoretyczna i praktyczna polskich mechaników uczestniczących w mistrzostwach mechaników stwarza możliwość znalezienia dobrej pracy w renomowanych serwisach w kraju i za granicą – dowodzi Joanna Cierlikowska, odpowiedzialna za PR nowosądeckiej firmy.
Podczas Targów Techniki Motoryzacyjnej TESAM został wyróżniony przez Międzynarodowe Targi Poznańskie jubileuszowym wyróżnieniem z okazji 25-lecia. Firma była też jednym ze sponsorów III Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Na stoisku dostawcy specjalistycznych narzędzi było tłoczno od zawodników zarówno w konkurencjach młodych, jak i doświadczonych mechaników.
- Na odwiedzających stoisko czekały szkolenia i pokazy autorskich narzędzi do obsługi zerwanych świec, ściągaczy hydraulicznych do wtryskiwaczy i zawieszenia. Na żywo można było zobaczyć funkcjonalność specjalistycznych blokad rozrządów, narzędzi do pomp wtryskowych, a także wiele innych przyrządów i metod naprawy samochodów. Okazji do przyjrzenia się z bliska innowacyjnym rozwiązaniom opracowanym przez specjalistów TESAM było wiele więcej – podsumowuje TTM 2014 Janusz Światłowski, współwłaściciel firmy TESAM. - Szczególnie cieszy mnie zainteresowanie młodych ludzi targami w Poznaniu. Wspomnę tylko, że poza oficjalnym konkursem w ramach III Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, wyłowiłem „orłów” w dziedzinie mechaniki, a jednemu z nich ufundowałem specjalną nagrodę. Nagrodziłem też 20 opiekunów młodzieży za promocję i upowszechnianie wiedzy technicznej. Organizatorów TTM 2014 wypada pochwalić za wspaniałą organizację imprezy. To były najlepsze targi, odkąd od 1976 roku uczestniczę w imprezach tego typu!
Na stoisku nie zabrakło premierowych pokazów specjalistycznych narzędzi. Pośród nowości zaprezentowano przyrząd S0001250 do wymiany sprzęgła DSG, który znajduje zastosowanie w samochodach Volkswagen, Audi, Seat, Škoda. Z myślą zaś o samochodach z układem wtryskowym Denso zadebiutował adapter S0001310. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się prezentacja możliwości przyrządu nastawczego wraz z pilotami sterującymi do urwanej śruby mocowania wtryskiwacza. Narzędzie o numerze katalogowym S0001332 ma zastosowanie m.in. w samochodach z silnikami 2.3; 3.0 HPI (Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Iveco). Równie ciekawie wyglądała premiera ściągacza tulei metalowo-gumowych wahacza tylnego (wzdłużnego) w modelu Ford Mondeo MK 4. Dość powiedzieć, że przyrząd służy do wprasowania i wyprasowania tulejek bez konieczności demontażu wahacza.

Relację z wędrówki po kolejnych stoiskach TTM zaprezentujemy w kolejnym wydaniu „NW”. Poznańska impreza okazała się bowiem na tyle bogata w wydarzenia towarzyszące spotkaniu fachowców branży warsztatowej, że wypada w tym miejscu pokusić się o przybliżenie co ciekawszych doniesień z pozostałych przestrzeni targowych MTP. Trzeba bowiem wiedzieć, że od 26 do 28 marca trwały tu Targi Tworzyw Sztucznych i Gumy EPLA. VII edycji imprezy towarzyszył m.in. Kongres Gumy i Kauczuków w Polsce – wydarzenie równolegle odbywające się Targami Kooperacji Przemysłowej SUBCONTRACTING oraz MOTOR SHOW.
Po bardzo udanej zeszłorocznej edycji, podczas której wystawiły się 134 firmy, tegoroczna EPLA wypadła dużo gorzej – w tym roku swoją ofertę zaprezentowało zaledwie 70 przedsiębiorstw, a stoiska odwiedziło tylko 1000 osób. Jak udało się nam dowiedzieć, pomysł na organizację targów równolegle do odbywających się targów motoryzacyjnych (Motor Show oraz Targów Techniki Motoryzacyjnej) spalił na panewce i nie będzie kontynuowany w roku przyszłym, a szkoda, bo pośród tematów wystąpień konferencyjnych przynajmniej połowa poświęcona była współpracy z branżą motoryzacyjną („Materiały polimerowe w pojazdach samochodowych”, „Nowe zastosowanie kauczuków TPE firmy SOFTER w budowie samochodów”, „Mieszanki Mesgo dla przemysłu motoryzacyjnego”, „Wtryskowe wyroby gumowe dla motoryzacji”). Jak wiadomo, firmy z branży tworzyw sztucznych i gumy są ważnymi dostawcami komponentów dla motoryzacji i faktycznie pośród wystawców dało się wyłowić kilka nowatorskich rozwiązań. Uwagę zwracała seria drukarek 3D, które okazują się coraz częściej niezastąpionym narzędziem do odtworzenia elementów dekoracyjnych w warsztatach wyspecjalizowanych w restauracji pojazdów zabytkowych czy koneserskich.
- Dowolnie skomplikowane detale nie stanowią żadnego problemu dla naszych urządzeń i faktycznie przybywa nam zleceń na wykonanie takich dla branży motoryzacyjnej – usłyszeliśmy na stoisku firmy OMNI3D.

Precyzyjnie zaś toczone detale są atrybutem częstochowskiej firmy A.P.J. Sikora. Czy to produkcja seryjna, czy jednostkowe zlecenie, toczenie CNC detali o średnicach od 3 mm wykonuje się tu także dla przemysłu motoryzacyjnego.
Na osłodę wspomnijmy, że wydarzeniem targów EPLA było podpisanie umowy o przystąpieniu do Polimerowej Energii grupy zakupowej z Wielkopolski, której organizatorem jest spółka BENEFIT Consulting Group z siedzibą w Poznaniu. Grupa ta zrzesza ponad 300 firm, działa na rynku pod marką „Grupa Energia Taniej”.
Rewelacyjnie za to wypadła tegoroczna edycja Motor Show (96 tys. zwiedzających!) i odbywającego się nadal w cieniu imprezy spotkania z fanami kamperów i przyczep kempingowych. Przedpremierowe pokazy debiutujących na rynkach modeli samochodów i motocykli – dla jednych, nowoczesne wnętrza kamperów i przyczep – dla drugich, były magnesem terenów MTP. Pośród kilkudziesięciu wystawców Salonu Caravaningowego obecnych było sporo firm, które zajmują się nie tylko dystrybucją, ale i produkcją pojazdów turystycznych w Polsce. Wydarzeniem na stoisku firmy Elcamp było podpisanie kontraktu na sprzedaż polskich kamperów na rynku rosyjskim! Do końca bieżącego roku pierwszych 10 modeli Voyagera ma trafić do nowo otwartego punktu dilerskiego w Moskwie. Spektakularnych wydarzeń było tu więcej. Już rok temu firma CarGo! ustanowiła wzorzec dla promocji turystyki caravaningowej, na potężnym stoisku zorganizowanym na wzór stoisk marek samochodowych gości witały hostessy. W tym roku starannie urządzona przestrzeń z flagowym, 3-osiowym modelem Bavaria na tyle spodobała się dyrektorowi francuskiej fabryki Pilote, że najpewniej to właśnie poznańskiej firmie przypadnie zaszczyt organizacji przestrzeni wystawowej podczas najbliższej edycji targów Caravan Salon w Niemczech!

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony