Wydarzenia

ponad rok temu  09.06.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

I już po targach... (3) – Targi Techniki Motoryzacyjnej

Minione Targi Techniki Motoryzacyjnej (27-30.03.2014, Poznań) stanowiły doskonałą okazję poznania oczekiwań klientów i uzyskania natychmiastowych opinii o produktach firmy. Niemało firm potraktowało udział w imprezie jako rozgrzewkę przed czekającym nas w tym roku najważniejszym spotkaniem branżowym – Automechaniką 2014.

W naszych dotychczasowych relacjach czas na przedstawicieli segmentu układów napędowych, przeniesienia napędu, układów jezdnych. Wszak nie od dziś wiadomo, że lepiej jest naprawiać, niż wymieniać. Remonty kapitalne silników? Remont starego silnika daje wiedzę co do jego rzeczywistego stanu oraz pozwoli wymienić od razu wiele części, więc często stanowi ciekawszą alternatywę dla wymiany. W opinii specjalistów rośnie popyt na naprawę głowic silnikowych, zwłaszcza stanowiących napędy do maszyn budowlanych i ciężarówek. Dużo mniejszym zainteresowaniem cieszą się usługi regeneracji kadłubów i wałów napędowych. Te ostatnie realizuje się dość często z myślą o restauracji pojazdów… zabytków. Obojętnie jednak czego dotyczy regeneracja, bez nowoczesnej technologii jest okupiona dużym ryzykiem.


Nowoczesna honownica umożliwia szybką obróbkę cylindrów, zapewniając wymagane przez producentów silników wartości tolerancji średnicy i odchyłek błędów kształtu (kołowość, walcowość), odpowiednią chropowatość powierzchni i strukturę warstwy wierzchniej cylindra oraz powtarzalność tych parametrów w każdym obrabianym cylindrze. W Poznaniu taką maszynę (VGP 1200) prezentowała firma Carmec, stały uczestnik amsterdamskich targów Rematec. Wysoce precyzyjną maszynę do obróbki gniazd i prowadników zaworowych przeznaczoną specjalnie do obróbki głowic wielozaworowych prezentowała też firma „MIKE” ze Starachowic, która jest autoryzowanym przedstawicielem firmy MACHINES SERDI SA. - Maszyna SERDI 3.0 zastąpiła produkowany do 2013 roku model SERDI TYP 3.0 LARGE. Nowy system mocowania narzędzi skrawających zapewnia zmniejszenie sił skrawania o około 30%, co daje możliwość skrawania twardszych gniazd zaworowych – przybliża jej walory Władysław Miernik. - Maszyna skrywa opatentowaną głowicę na potrójnej poduszce powietrznej, taki też system centrowania i wbudowany we wrzeciono silnik. Zainteresowanie było niemałe, a rozmowy tyczące się zakupu maszyny trwają z kilkoma firmami.

Uwagę zwracała też mocna reprezentacja specjalistów od turbosprężarek. Zdecydowana większość wystawców zgodnie twierdzi, że na targach TTM widać było duże zainteresowanie profesjonalnych zakładów regeneracji stanowiskami do precyzyjnego ustawienia zmiennej geometrii, co w radykalny sposób ułatwia bezbłędne skalibrowanie turbosprężarki. To z kolej całkowicie obala mit o niemożliwości pełnej, profesjonalnej regeneracji wszystkich turbosprężarek samochodowych. Firma TURBO-SILESIA wystawiła się na targach na stoisku firmy SCHENCK – RoTec Polska jako partner.

- Ideą tego stoiska był „żywy warsztat”. Z naszej strony pokazywaliśmy, jak profesjonalnie rozbierać i czyścić turbosprężarki samochodowe. Celem pokazów było pozyskanie klientów i partnerów na północy Polski – podsumowuje udział w imprezie Witold Kujda, TURBO-SILESIA. - Na stoisku obalaliśmy mit o głośnej pracy turbosprężarek po regeneracji wynikającej z niewyważenia. Mogliśmy zaprezentować na wyważarce TBsonio marki SCHENCK niewyważoną turbinę i usłyszeć wyraźny gwizd przy prędkościach od 30 do 170 tys. obr./min. Następnie doważyliśmy ją dokładnie i w identycznym zakresie obrotów niepokojące gwizdy ustały, co dowodziło przewagi turbiny wyważonej na precyzyjnej maszynie. W ocenie wystawcy na polskim rynku mamy dużo profesjonalnych zakładów regeneracji turbosprężarek. Firmy te posiadają maszyny wyważające do wirników, jak i wysokoobrotowe do rdzeni oraz używają wysokiej jakości części zamiennych. W środowisku pokutuje przeświadczenie, że naprawy turbosprężarek powinny być przeprowadzane zgodnie z procedurami podanymi przez ich producentów w instrukcjach serwisowych ze szczególnym uwzględnieniem tolerancji wymiarów elementów współpracujących. Okazuje się jednak, że nie to jest pierwszorzędnym warunkiem powodzenia regeneracji. Nadal liczy się wiedza, doświadczenie, porządne części zamienne, a przede wszystkim dokładne wyważarki dynamiczne. I właśnie pokazy urządzeń do kompleksowej regeneracji turbosprężarek, w tym wyważarki TBcomfort do wirników turbosprężarek i TBsonio do zmontowanych rdzeni, były magnesem stoiska firmy RoTec Polska.

Tyska firma jest wyłącznym przedstawicielem dostawcy sprzętu do regeneracji SCHENCK RoTec GmbH, światowego lidera w produkcji maszyn wyważających, który w tym roku obchodzi 130. rocznicę istnienia. Wyważarki Seri TB powstały z myślą o zakładach regeneracji turbosprężarek. Wyważarka do wirników turbosprężarek samochodowych została zaprojektowana specjalnie do wyważania z największą dokładnością elementów turbosprężarek, wałka z turbiną oraz koła kompresji. TBcomfort wyposażona jest w układ pomiarowy CAB 820 z ekranem dotykowym i elektronicznym systemem sterowania napędem. Druga maszyna, TBsonio, to bardzo dokładna, wysokoobrotowa wyważarka do rdzeni turbosprężarek. Przy wykorzystaniu najnowszego układu pomiarowego TBsonio możliwe jest sprawdzenie parametrów dynamicznych turbiny w całym zakresie, a następnie ustalenie dokładnej wartość masy niewyważenia do korekcji.

- Uszkodzone turbosprężarki są często wymieniane na nowe, chociaż przy pomocy właściwego know-how i odpowiedniego wyposażenia warsztatowego doskonale nadają się do regeneracji. Z takim właśnie przesłaniem pojawiliśmy się w Poznaniu – informuje Piotr Cimr, szef firmy RoTec Polska. - W procesie regeneracji wyważenie jest niezbędne dla zapewnienia naprawionej turbosprężarce wysokiej jakości i niezawodności. Odwiedzającym nasze stoisko prezentowaliśmy metody prawidłowego procesu regeneracji turbosprężarek, które wymagają użycia dwóch maszyn wyważających, kompresora powietrza, urządzeń czyszczących oraz ustawiających turbosprężarkę, a także części zamiennych do turbosprężarek.
Okazuje się też, że rzeczywistym problemem dla klientów (kierowców) są nieoryginalne, nowe turbosprężarki sprowadzane z Chin. Są tanie, ale nie zapewniają należytych parametrów pracy oraz żywotności. Nowy standard w procesie regeneracji i gwarancji odpowiedniego doładowania turbosprężarki prezentowano też na stoisku firmy CIMAT.

- Klienci najczęściej przechodzili do konkretów – prosili o zaprezentowanie zasady działania urządzeń, pytali o specyfikę otwarcia własnej, dochodowej działalności, którą umożliwiają nasze maszyny. Tradycyjnie wielką popularnością cieszyły się nasze wyważarki do turbosprężarek, ale w tym roku nie bez powodu największą uwagę przyciągnęła nowość –TurboTest – wyjawia Błażej Krupa, Specjalista ds. Sprzedaży i Marketingu, CIMAT. - TurboTest to nowe, unikatowe w skali światowej urządzenie CIMAT, służące do sprawdzania i regulacji układów zmiennej geometrii oraz pomiaru wydajności turbosprężarek. Tryb dynamiczny urządzenia symuluje warunki pracy turbosprężarki w samochodzie, turbina jest smarowana olejem o odpowiedniej temperaturze i ciśnieniu. Dzięki temu regulacja zmiennej geometrii może odbywać się na obrotach, których wartość jest wyświetlana. Wiąże się z tym możliwość pomiaru nie tylko przepływu przez łopatki zmiennej geometrii, ale także, co najważniejsze, wydajności regenerowanej turbosprężarki. Wyniki pomiarów kilku położeń aktuatora porównywane są z parametrami fabrycznie nowych turbosprężarek w celu osiągnięcia tego samego poziomu doładowania. Urządzenie określa punkt początkowy, wykorzystując zmianę obrotów wirnika, co eliminuje błąd montażu zwykle stosowanego czujnika położenia siłownika.
Układ pomiarowy TurboTestu posiada zainstalowaną bazę danych ustawień siłownika zmiennej geometrii i wydajności oryginalnych turbosprężarek, którą można szybko i łatwo zaktualizować przez moduł Wi-Fi. W dobie rozwiązań wykorzystujących zdobycze Internetu warto na pewno zwrócić uwagę na nową propozycję firmy Launch Polska Sp. z o.o. Firma wprowadza właśnie na rynek nowatorskie rozwiązanie technologiczne w zakresie diagnostyki samochodowych systemów elektronicznych. Jest nim interfejs diagnostyczny Golo. Wykonany jest w postaci wtyczki umieszczanej w złączu diagnostycznym pojazdu. Wtyczka komunikuje się drogą radiową poprzez Wi-Fi z telefonem obsługującego wyposażonym w system Android lub Apple. Dzięki zainstalowanej w telefonie aplikacji Golo można odczytać i skasować kody usterek systemu EOBD zapisane w pamięci sterownika.

- To idealne rozwiązanie dla diagnostów wykonujących usługi w zakresie objazdowej diagnostyki układów elektronicznych pojazdów dla innych warsztatów – wyjaśnia prezes zarządu Launch Polska Sp. o.o., Andrzej Kowalewski. - Każdy warsztat posiadający interfejs Golo obsługiwany może być zdalnie przez diagnostę posiadającego tester X-431 PRO. Właściciel pojazdu posiadający interfejs Golo będzie mógł poprzez odpowiednią aplikację zainstalowaną w telefonie odszukać najbliższy w okolicy warsztat zrzeszony w sieci Golo i zwrócić się do niego o pomoc w zdalnym zdiagnozowaniu uszkodzenia pojazdu i w usunięciu usterki. Korzyścią uczestnictwa w projekcie Golo jest również możliwość wymiany i pozyskiwania informacji technicznych na specjalnej platformie internetowej. W związku z tworzeniem przez firmę LAUNCH Ltd. globalnej sieci Golo firma Launch Polska Sp. z o.o. poszukuje w kraju warsztatów, które chcą przystąpić do tego projektu. Podczas TTM 2014 zadebiutowało też najnowsze urządzenie z rodziny Ditex, jakim jest „ERAGON” – nowoczesna platforma diagnostyczno-kontrolna dla układów wtrysku paliwa w silnikach Diesla oraz nowość w zakresie części zamiennych do wtryskiwaczy i pomp wtryskowych typu CR.

- Plonem spotkania z branżą w Poznaniu są w tej chwili testy przystosowania urządzenia do kontroli wtryskiwaczy benzynowych, ale najciekawszym ich rezultatem może być upgrade dla kompleksowej analizy pracy silników Diesla z instalacją gazową! Jeśli nasze testy się powiodą, to podczas targów Automechanika 2014 będziemy mieli do czynienia z premierą kolejnego nowatorskiego urządzenia – informuje nas Romuald Klimkiewicz, prezes zarządu DIESEL CENTRUM-POLSKA. Z kolei o najnowszych inwestycjach można było usłyszeć u innego stałego uczestnika targów we Frankfurcie. Przedsiębiorstwo WP wyposaża się we własne laboratorium do testowania wytrzymałości ciśnieniowej przewodów hamulcowych.

- Badania nieniszczące potwierdzą pozycję naszej firmy w produkcji elementów złącznych – zapowiada Rafał Lanczyk, WP.
Pośród nowości technicznych wspomnijmy jeszcze o firmie Auto System PUH. Specjalista w dziedzinie napraw powypadkowych anonsował kilka nowości, które na pewno zobaczymy na stoisku Autorobot we Frankfurcie.

- TTM są dla naszej firmy zawsze bardzo dużym wyzwaniem, a organizacja imprezy wymaga bardzo dużej perfekcji, by prezentacja wniosła nowości techniczne dla zwiedzających – wyjaśnia Jan Sobański. - W tym roku przedstawiliśmy specjalistyczne narzędzia, jak: nóż do usuwania połączeń laserowych, wyoblarka do montażu błotników tylnych, elektroniczny, przenośny cyrkiel pomiarowy do badania wielkości uszkodzeń karoserii, satelitarny zestaw narzędzi do prostowania karoserii oraz urządzenie do prostowania konstrukcji skrzynkowych (podłużnice). Zainteresowanie tymi produktami było duże i efekty tego zbieramy dzisiaj.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i mat. wystawców TTM 2014

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony