Wydarzenia

ponad rok temu  09.12.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

I Mistrzostwa Polski Diagnostów Samochodowych – są zwycięzcy, jest przyszłość

Sędzia Błażej Kowalski zapoznaje uczestników z zasadami sporządzania dokumentacji konkursowej. Oprócz wiedzy należało wykazać się skrupulatnością

Pod koniec października (25-26) w Legnicy odbyły się I Mistrzostwa Polski Diagnostów Samochodowych. 

Zawody zostały zorganizowane przez Radę Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT Zagłębia Miedziowego w Legnicy we współpracy ze Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Zagłębia Miedziowego w Legnicy. To wynik kilkuletnich starań grupy pasjonatów motoryzacji. Mistrzostwa zostały objęte honorowym patronatem przez ministra infrastruktury, Związek Powiatów Polskich, Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie i prezydenta Legnicy.
Pierwsza edycja konkursu na najlepszego diagnostę w Polsce odbyła się w maju 2015 r., a towarzyszyła VIII Konferencji Transportowej w Lubinie. Organizatorem tego wydarzenia był Oddział SITK Zagłębia Miedziowego w Legnicy we współpracy z NOT oraz przy wsparciu Polskiego Związku Motorowego OZDG we Wrocławiu, który udostępnił na ten cel okręgową stację kontroli pojazdów. Historycznym tytułem najlepszego diagnosty w Polsce może poszczycić się Łukasz Ciepiela z Osieka (SIMP Oddział Tarnów).
W tym roku organizatorzy zdecydowali się na kolejny krok – mistrzostwa Polski. Postanowiono, że odbędą się one w dwóch kategoriach: uczniowskiej i dla zawodowców. Organizatorom zależało na promocji zawodu wśród młodych, dlatego do konkursu zaproszono szkoły samochodowe z całej Polski. Miejscem imprezy było bardzo gościnne Centrum Kształcenia Zawodowego i Praktycznego w Legnicy przy ulicy Grunwaldzkiej, dysponujące sporym warsztatem ze stacją diagnostyczną. Centrum udostępniło także zaplecze do zorganizowania części pisemnej. 
Wzorem lat ubiegłych, turniej rozegrany został w dwóch etapach. W części pierwszej zawodnicy rozwiązywali test wiedzy zawodowej, opracowany przez zespół ekspertów. Przygotowano 80 pytań na 60 minut, co wymagało ogromnego skupienia. Część druga, czyli sprawdzian umiejętności praktycznych, przeprowadzono na stanowisku kontrolnym. Zawodników oceniano zespołowo i indywidualnie. Drużynę stanowiły duety – system sprawdzony w poprzednich edycjach konkursu. 
Drugiego dnia, w sobotę, na terenie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy (sponsora i gospodarza konkursu, posiadającego także OSKP) odbyła się część dla zawodowców, według tej samej procedury konkursowej. Część praktyczna wymagała użycia specjalnie przygotowanego pojazdu. Typowego Forda Focusa celowo „zusterkowano” w 50 miejscach. Spora część defektów była bardzo zakamuflowana, inne wymagały inwencji twórczej, ale każdy wymagał czasu, a na kompleksowe badanie przewidziano tylko 20 minut. Drużyny, które brały już udział w zawodach, nierzadko miały opracowaną taktykę. Jeden z diagnostów rejestrował usterki znalezione przez drugiego. W czasie zmagań przestrzegano zasad fair play i BHP. 
Zarówno w piątek, jak i w sobotę w trakcie części praktycznej odbywały się prelekcje przedstawiciela firmy Ferdinand Bilstein Jerzego Kaparuka, można też było oglądać pojazdy zabytkowe i elektryczne. 
Jaki cel przyświeca organizatorom? Podniesienie rangi zawodu diagnosty samochodowego, jego prestiżu. Nieukrywanym celem jest też „odczarowanie” profesji, zdjęcie zeń odium wywołanego „czarnym PR-em”, a wśród samych diagnostów poprawa poczucia własnej wartości. Nierzadko świetni fachowcy mają problemy ze znalezieniem zatrudnienia (pomimo wakatów), ponieważ są… za dobrzy i nie dopuszczają do ruchu uszkodzonych pojazdów. Tracą na tym ich pracodawcy, ponieważ spada liczba klientów poszukujących „stempla w dowodzie”, a nie rzetelnej diagnozy. Ponadto niedawne wypadki z udziałem niesprawnych pojazdów uderzają w całe środowisko, także w tych, którzy mają czyste sumienie. Dlatego w trakcie mistrzostw zapowiedziano wprowadzenie certyfikacji zawodu opracowywanego wspólnie z Tüvpol-em. Jej celem jest podniesienie kwalifikacji i umożliwienie awansu najlepszym. 
Wysoki poziom wiedzy młodzieży przystępującej do mistrzostw i wyniki uzyskane w trakcie konkursu dowodzą, że jest nadzieja na lepszą przyszłość diagnostyki samochodowej. Jest potencjał, zaangażowanie i konkretna wiedza. Oczywiście większe szczęście mają ci, których uczą nauczyciele pasjonaci. Jednak poziom wiedzy tegorocznych uczestników – uczniów bardzo miło zaskoczył organizatorów. To dobra wiadomość dla branży, od lat borykającej się z rosnącą średnią wieku diagnostów. 
W tym miejscu warto wspomnieć o ludziach, którzy od kilku lat społecznie organizują konkurs. To lokalni pasjonaci motoryzacji, często przyprószeni już siwizną, ale mający chęć dzielenia się doświadczeniem. Są wśród nich nauczyciele zawodu, rzeczoznawcy, kolekcjonerzy zabytkowych pojazdów, wieloletni diagności czy urzędnicy. Dzięki wsparciu kilku sponsorów konkursy i mistrzostwa nie kończą się tylko wręczeniem dyplomu i uściskiem ręki – z roku na rok przybywa atrakcyjnych nagród dla zwycięzców. 
I Mistrzostwa Polski Diagnostów Samochodowych już za nami. Odbyły się one dzięki pomocy następujących firm i stowarzyszeń: Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Unimetal, Speed Car, Kawka, Impwar Sp. z o.o., IT.Norcom, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Diagnostów Samochodowych, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Polskiego Związku Motorowego, Sosnowski Sp. z o.o. Sp. k., Tüvpol, Simp Automex Centrum Motoryzacji i Bilstein Group.
Za rok kolejna edycja Mistrzostw Polski Diagnostów Samochodowych. Zapraszamy!

Wyniki rywalizacji uczniów, kandydatów na diagnostów, samochodowych szkół technicznych/branżowych o kierunku samochodowym

KLASYFIKACJA INDYWIDUALNA
1. Wojciech Hempel (ZSS w Legnicy)
2. Kacper Pierzchalski (ZSS w Legnicy)
3. Norbert Babiarz (ZS nr 5 w Wałbrzychu)
KLASYFIKACJA DRUŻYNOWA
1. Zespół Szkół Samochodowych w Legnicy
2. Zespół Szkół nr 5 w Wałbrzychu
3. Centrum Kształcenia Praktycznego w Legnicy

Wyniki rywalizacji zawodowych diagnostów samochodowych

KLASYFIKACJA INDYWIDUALNA
1. Dariusz Kurzyński (CKZiU Ostrowiec Świętokrzyski)
2. Daniel Kapusta (CKZiU Ostrowiec Świętokrzyski)
3. Dariusz Ostrowski (PZM)
KLASYFIKACJA DRUŻYNOWA
1. CKZiU Ostrowiec Świętokrzyski (Dariusz Kurzyński, Daniel Kapusta)
2. PZM (Dariusz Ostrowski, Mariusz Wójtowicz)
3. CKZiU Wołów (Paweł Cymbalista, Michał Zaremba)

Grzegorz Teperek

GALERIA ZDJĘĆ

Zgrany duet potrafił szybko zdiagnozować pojazd w konkursowym czasie, czyli w ciągu 20 minut
Zespół Szkół Samochodowych w Legnicy zwyciężył „na własnym podwórku”, co cieszy stojącego po prawej Tadeusza Chodorowskiego, współorganizatora mistrzostw
Część teoretyczna konkursu polegała na rozwiązaniu testu
Organizatorzy „zaaplikowali” w samochodzie konkursowym aż 50 wadliwych punktów
Dariusz Kurzyński, Mistrz Polski Diagnostów Samochodowych 2019

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony