– nowa jakość w diagnostyce wtryskiwaczy (nie) tylko Common Rail
Wtryskiwacze w systemach wtryskowych Diesla są ważnymi podzespołami, których poprawna praca wpływa na eksploatacyjne parametry pracy silników, takich jak: emisja składników toksycznych spalin, osiągi pojazdu, zużycie paliwa, łatwość rozruchu silnika. Pełna ocena stanu możliwa jest po wymontowaniu z pojazdu i przetestowaniu pracy części hydraulicznej odpowiadającej za dawkowanie paliwa.
Wtryskiwacze systemu Common Rail, z racji szerokiego zakresu ciśnień roboczych i innego sposobu aktywacji pracy, wymagają urządzeń o nowoczesnej konstrukcji. Urządzenia starszej generacji posiadają wiele niedoskonałości, takich jak:
- małą dokładność pomiaru, z uwagi na stosowane analogowe systemy pomiarowe;
- nie gwarantują zachowania wymaganych standardów czystości podczas testowania podzespołu;
- mogą być niebezpieczne w użytkowaniu, ze względu na brak dodatkowych zabezpieczeń chroniących operatora przed niespodziewanymi wyciekami z układów wysokiego ciśnienia;
- uniemożliwiają testowanie wtryskiwaczy CR różnych producentów, ze względu na konieczność wysterowania wtryskiwaczy prądem o innych parametrach;
- pomiar sprowadza się zwykle do oceny ciśnienia otwarcia dyszy i nie jest możliwy pomiar takich parametrów, jak wielkość dawki czy przepływu powrotnego, co jest pomocne przy sprawdzaniu wtryskiwaczy Common Rail.
Firma Hartridge, będąca niekwestionowanym liderem w produkcji urządzeń do diagnostyki i naprawy podzespołów systemów wtryskowych Diesla, jest od niedawna producentem testera wtryskiwaczy IFT-70, którego możliwości wychodzą naprzeciw wymogom testowania wtryskiwaczy Common Rail. Kompaktowa i nowoczesna konstrukcja urządzenia gwarantuje szerokie możliwości w diagnostyce wtryskiwaczy Diesla różnego typu. Dzięki uniwersalnemu przewodowi zasilającemu oraz oprogramowaniu, możliwe jest testowanie wtryskiwaczy Common Rail sterowanych elektromagnetycznie firm Denso, Delphi, Bosch, Cummins, Renault, Komatsu, jak również sterowanych piezoelektrycznie firm Siemens i Bosch. Dzięki zawartym w pamięci urządzenia testplanom, określającym elektryczne parametry wysterowania wtryskiwaczy, zapewniona jest prawidłowość przeprowadzenia procesu diagnostyki i pełna powtarzalność pomiarów.
Ponadto, IFT-70 umożliwia sprawdzenie:
- wtryskiwaczy standardowych,
- wtryskiwaczy dwusprężynowych (określenie ciśnienia 1 stopnia otwarcia dyszy)
- końcówek pompowtryskiwaczy firm Delphi, Bosch, Volvo, VW, Iveco, Land Rover, DD60.
Urządzenie IFT-70 posiada konstrukcję modułową umożliwiającą rozbudowę o:
- IFT-n – moduł pomiarowy ciśnienia otwarcia dyszy w wtryskiwaczach tradycyjnych i pompowtryskiwaczach (po zastosowaniu specjalnych adaptorów);
- IFT-u – myjka ultradźwiękowa o pojemności zbiornika 1,5 l, wyposażona w grzałkę o mocy 150 W i timer o możliwości ustawienia czasu mycia od 1 do 15 min.
Urządzenie to zapewnia bezpieczną diagnostykę bezpośrednio po wymontowaniu z pojazdu dzięki zastosowaniu obiegowego układu filtracji płynu roboczego o dokładności oczyszczania 2-3 m oraz zabudowanej myjce ultradźwiękowej.
Dużą zaletą jest gwarancja bezpieczeństwa podczas pracy, co jest bardzo ważne z uwagi na wysokie ciśnienia panujące w układach Common Rail. Zapewnia to pokrywa zabezpieczająca wykonana z tworzywa poliwęglanowego, stanowiąca skuteczną osłonę przed wyciekami z układu wysokiego ciśnienia oraz będąca elementem systemu bezpieczeństwa, której każdorazowe włączenie przerywa pracę urządzenia i redukuje ciśnienie w głównym układzie cieczy roboczej.
Urządzenie IFT-70 daje możliwość ustawienia następujących parametrów wymuszających:
- częstotliwości impulsu od 2 do 50 Hz,
- szerokości impulsu od 200 do 3000 s (co 100 s),
- ilości impulsów podczas pomiaru od 50 do1000.
Szerokie możliwości testowania wtryskiwaczy różnego typu, jak i nowoczesna budowa kompaktowa urządzenia sprawiają, że jest ono w pełni profesjonalnym stanowiskiem do testowania wtryskiwaczy spełniającym wymagania diagnostyki systemów Common Rail w serwisach naprawy pojazdów, jak i specjalistycznych warsztatach naprawy aparatury wtryskowej silników Diesla, gwarantując szybkie i wiarygodne określenie stanu podzespołu.
Dariusz Tomaszewski
JR Motor Services
Komentarze (0)