Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

III edycja AutoEvent

Poznań, 23-25.05.2007 r.

Blisko 30 prelegentów i panelistów, 29 wystawców i rekordowa liczba ponad 270 uczestników to efekt III Dorocznej Konferencji Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce - AutoEvent 2007. Zgodnie z dotychczasową tradycją, tegoroczna edycja odbyła się ponownie w Poznaniu, w dniach 23-25 maja.

Konferencję otworzył prezes Polskiej Izby Motoryzacji Roman Kantorski. Witając zebranych wyraził nadzieję, że tak jak w poprzednich latach, uczestnicy konferencji będą mogli wysłuchać interesujących wystąpień przedstawicieli krajowego i zagranicznego przemysłu motoryzacyjnego, a także poznać innych przedstawicieli rynku.

Pierwszy panel otworzyła prezentacja Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). Jej reprezentanci dyrektor Piotr Żbikowski i Adam Małecki przedstawili informację o inwestycjach zagranicznych w branży motoryzacyjnej w Polsce. Wartość skumulowana inwestycji w branży przekroczyła 27,7 mld dolarów, co umożliwiło wzrost udziału sektora motoryzacyjnego PKB do 7 proc. Wszyscy światowi dostawcy są obecni w naszym kraju, a wielu posiada po kilka zakładów produkcyjnych (np. Delphi, Faurecia, Lear, Valeo, TRW). Następna prezentacja należała do przedstawiciela PIM. Dyrektor biura Izby Rafał Orłowski przedstawił aktualny stan przemysłu motoryzacyjnego w Polsce oraz perspektywy jego rozwoju w najbliższych latach. Rok 2006 r. był najlepszym w ostatnich latach w produkcji i eksporcie pojazdów oraz części i komponentów. Produkcja samochodów osobowych i dostawczych przekroczyła 712 tys. Jeśli zrealizowane zostaną zapowiedzi producentów, to w 2008 r. w Polsce zostanie wyprodukowanych nawet 900 tys. aut. Cała branża z roku na rok zwiększa wartość eksportu, który w zeszłym roku wyniósł ponad 14 mld euro.

Szczególnie istotny, po produkcji pojazdów, jest sektor części i komponentów. W Polsce istnieje ponad 600 poddostawców, z których co najmniej 270 to inwestorzy zagraniczni. W 2006 r. wartość eksportowanych komponentów przekroczyła 3,7 mld euro.

Rozwój sektora produkcyjnego pociąga za sobą wzrost zatrudnienia, które według PIM przekroczyło na koniec 2006 r. co najmniej 165 tys. osób. Perspektywa rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, w najbliższych latach, powinna być pomyślna, choć stoją przed nim wyzwania. Do najważniejszych należą: silna polska waluta, coraz większe problemy z pozyskaniem nowych pracowników a także rywalizacja o inwestorów z nowymi członkami UE - Rumunią i Bułgarią.
Kolejnym prelegentem był Zdzisław Arlet, dyrektor zakładu Fiat Auto Poland w Tychach. Fiat jest największym producentem samochodów w Polsce. W bieżącym roku zostanie uruchomiona produkcja nowego modelu 500, a w 2008 r. we współpracy z koncernem Ford, następca modelu Ford Ka. Dzięki tym uruchomieniom Fiat Auto Poland może stać się wkrótce największą fabryką samochodów w tej części Europy. W interesującym wystąpieniu dyrektor Arlet przedstawił zakład w Tychach, w tym plany produkcyjne. Poruszył również kwestie związane z motywowaniem pracowników oraz współpracą z dostawcami. W następnej prezentacji Witold Kilijański, prezes firmy Controlling Systems, przedstawił dlaczego controlling jest obecnie jedną z potrzeb w branży motoryzacyjnej. Silny nacisk na kontrolę i optymalizację kosztów w tym sektorze wymusza szukanie nowych rozwiązań. Na przykładzie zakładu Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu, zaprezentowano wdrożenie systemu Eureca, narzędzia, które umożliwia sprawne stworzenie i kontrolę budżetu kosztów w przedsiębiorstwie rozbudowanej strukturze centrów odpowiedzialności.

W trakcie przerw uczestnicy mogli wymienić opinie, jak również zapoznać się z ofertą 29 wystawców, którzy towarzyszyli imprezie przez dwa dni konferencji.

Drugi panel otworzył Franck Guyot, szef Biura Zakupów PSA na Europę Centralną. Koncern PSA jest drugim co do wielkości producentem pojazdów w Europie. Zakład w Trnawie na Słowacji staje się jednym z najważniejszych w koncernie, o czym świadczy m.in. utworzenie przy niej w 2006 r. biura zakupów. Przedstawiciel PSA przedstawił kryteria francuskiego koncernu (jakościowe, produkcyjne, logistyczne i in.) wobec potencjalnych dostawców.

Kolejnym mówcą był Thilo Stier, dyrektor rozwoju firmy A. Schulman, działającego globalnie producenta i dystrybutora tworzyw sztucznych. Prezentacja miała na celu przedstawienie na przykładzie blendy Schuladur PCR możliwości obniżania kosztów detali, poprzez stosowanie innowacyjnych rozwiązań (np. nowatorskie metody przetwórstwa, specjalnie przygotowane mieszanki, stosowanie folii Invision w miejsce tradycyjnej technologii malowania). Interesujące są ostatnie próby łączenia aspektów ekologicznych, jakościowych z możliwością ograniczania kosztów. Wspomniana na przykład blenda Schuladur PCR, oparta na surowcu z recyklingu butelek PET, jest idealnym surowcem do produkcji najwyższej jakości detali zewnętrznych i wewnętrznych samochodów.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony