W dniu 19 listopada 2004 r. w Warszawie w Hotelu Sofitel Victoria odbyło się III Międzynarodowe Forum Motoryzacji. Spotkanie po raz trzeci dotyczyło problematyki GVO, tym razem skupiało się na nowych warunkach dystrybucji samochodów w Unii Europejskiej na tle Strategii Lizbońskiej, co jest istotną kwestią dla dealerów i serwisów samochodowych. W Forum wzięło udział ponad 150 osób reprezentujących importerów samochodów, stacje dealerskie i warsztaty naprawcze.
Przepisy GVO obowiązują do 2010 r. i stąd też pojawiło się pytanie, czy zmiany mogą pójść w kierunku pełnej liberalizacji rynku, która jest obecna w Stanach Zjednoczonych. Dlatego też gościem III Międzynarodowego Forum Motoryzacji był Andy Koblenz z NADA - National Automobile Dealers Association, który przedstawił sposób dystrybucji samochodów w Stanach Zjednoczonych Ameryki – w kraju, w którym przemysł motoryzacyjny jest najbardziej rozwinięte na świecie. W USA są 22 tysiące stacji dealerskich, które stanowią 20% całego rynku detalicznego i zatrudniają ponad 1 milion pracowników.
Drugim prelegentem był Jürgen Creutzig z CECRA - European Council for Motor Trades and Repairs, który przedstawił aktualną sytuację motoryzacji w Europie, kładąc główny nacisk na dwie klauzule: reperacji oraz lokalizacji.
Informacje na temat zmian, które zaszły na polskim rynku, przedstawił Przemysław Rajewski, Prezes Związku Motoryzacyjnego SOIS. Większość producentów wybrała selektywny system dystrybucji samochodów, nastąpiło też oddzielenie działalności stacji dealerskiej od serwisowej, które mogą teraz funkcjonować jako odrębne jednostki. Wystąpienie Prezesa ZM SOIS rozwiało obawy dotyczące zdobywania naszego rynku przez duże zachodnie sieci dealerskie, takie zjawisko nie jest widoczne, ale za to można zaobserwować zainteresowanie polskich dealerów rynkiem Europejskim. W Polsce odnotowano też początki konsolidacji sieci dealerskich: duże przedsiębiorstwa przejmują mniejsze punkty, tym samym umacniając swoją pozycję rynkową.
Ostatnim prelegentem był Marek Konieczny, reprezentujący Polską Izbę Motoryzacji Consulting Sp. z o.o., który poruszył temat wprowadzania założeń Strategii Lizbońskiej na rynku europejskim oraz przedstawił różnice pomiędzy kontraktami dealerskimi podpisywanymi w Polsce i tymi oferowanymi dealerom w byłych krajach Piętnastki.
Po raz trzeci Forum spotkało się z dużym zainteresowaniem, można więc uznać jego formułę za sprawdzoną i potrzebną dla naszych przedsiębiorców. Biorąc pod uwagę liczbę zmian na rynku, które nastąpiły w bardzo krótkim czasie, nie dziwi nikogo niewielka dezorientacja w świecie motoryzacyjnym. Dlatego potrzebne są rzetelne informacje, aby zorientować się w sytuacji i swobodnie poruszać się w nowych warunkach.
Nasz kraj czeka jeszcze wiele przemian związanych ze wstąpieniem do Unii Europejskiej. Z tego powodu Polska Izba Motoryzacji będzie starała się z wyprzedzeniem reagować na wszelkie zmiany i współpracować z polskimi przedsiębiorcami z branży motoryzacyjnej, m.in. poprzez organizowanie wszelkiego rodzaju spotkań informacyjnych, takich jak III Międzynarodowe Forum Motoryzacji.
Roman Kantorski - Prezydent Polskiej Izby Motoryzacji podczas wystąpienia
Komentarze (0)