Inteligentny system oświetleniowy
Po czterech latach produkcji i sprzedaży około miliona egzemplarzy, Mercedes zaprezentował 12 kwietnia 2006 r. na salonie samochodowym w Nowym Jorku nową generację swej klasy E. Dzięki inteligentnemu systemowi oświetleniowemu ILS, skonstruowanemu po raz pierwszy na świecie wspólnie ze specjalistą w dziedzinie oświetlenia Hellą, a także wielu innym elementom z zakresu bezpieczeństwa, nowa klasa E znów ustanawia standardy i trendy: jest pionierem technologicznym.
Nowa generacja klasy E to pierwszy w skali świata samochód wyposażony w adaptacyjne reflektory główne, dostosowujące się do sposobu jazdy i sytuacji drogowej oraz pogodowej, co oznacza ogromny postęp w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy. Inteligentny system oświetleniowy (dostępny jako opcja i w sedanie, i w kombi), opiera się na potężnych biksenonowych reflektorach i realizuje pięć różnych funkcji oświetleniowych. Nowe światła szosowe oświetlają lewą krawędź drogi szerzej i dalej niż dotychczasowe światła mijania. Zasięg widoczności kierowcy zwiększony został o ok. 10 m, więc można wcześniej rozpoznać w ciemności innych użytkowników drogi lub przeszkody.
Światła autostradowe, które włączają się automatycznie po przekroczeniu prędkości 90 km/h, to jednorodny strumień sięgający 120 m i oświetlający całą szerokość szosy. W centralnej części strumienia światła kierowca widzi dalej o ok. 50 m.
Dzięki wydłużonemu światłu przeciwmgłowemu, które również stanowi część ILS, Mercedes poprawia orientację kierowcy we mgle i redukuje samooślepianie powodowane przez odbijanie się światła od mgły.
Aktywne światła zakrętowe, które Mercedes oferował w swej klasie E już od wiosny 2003 r., zostały jeszcze bardziej usprawnione. Kolejna funkcja ILS to światła doświetlające pobocza, które podnoszą bezpieczeństwo na skrzyżowaniach i podczas powolnej jazdy po zakrętach. Od strony technologicznej inteligentny system oświetleniowy ILS opiera się na module VarioX Helli. To system projektorowy wyposażony w lampę wyładowczą (ksenonową), w którym miejsce klasycznej przesłony zapewniającej linię odcięcia światła i cienia dla lamp mijania zajął bęben wykonany w technice swobodnych pól. Zintegrowano w jego powierzchni kilka precyzyjnie skalkulowanych konturów dla różnych strumieni światła. Polecenia nakazujące obrót bębna, a więc realizację odpowiedniego strumienia światła, wysyłane są przez inteligentną elektronikę sterującą do małego elektrycznego silniczka. W ułamku sekundy bęben obraca się, wprowadzając odpowiedni kontur w strumień światła z reflektora, zmieniając rozkład światła na drodze. Ułożyskowanie pionowe całego modułu gwarantuje funkcjonalność w zakrętach dla wszystkich rodzajów strumienia światła.
Komentarze (0)