Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  25.09.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Indywidualizacja dyktuje modę

BASF ujawnia obowiązujące trendy lakierów. Specjaliści z BASF anonsują nową gamę powłok lakierniczych XSpark®. Produkty zawierają bardzo drobne cząsteczki szkła, które, odbijając światło, mają nadawać powierzchni karoserii wyrazistego blasku.

Starsze pokolenie wspomni kasety magnetofonowe, jeszcze inni dyskietki komputerowe. Globalny koncern to także oczywiście dywizja automotive, czerpiąca swą siłę z doświadczeń innej – BASF to przecież największy koncern chemiczny. Współczesne lakiernictwo to dziś wiele więcej niż specjaliści od pigmentów, aplikacji czy napraw karoseryjnych (Glasurit). To także czołowi projektanci, którzy, śledząc nasze upodobania, nie ustają w wysiłkach nad opracowaniem niepowtarzalnej palety kolorów. Jakie mają obowiązywać od teraz?
Dział Powłok BASF opracowuje, produkuje i wprowadza na rynek innowacyjne powłoki, lakiery renowacyjne i powłoki przemysłowe, jak również dekoracyjne lakiery. Zanim nowy kolor pojawi się na ulicach, od początkowego pomysłu do wdrożenia produkcji mija zwykle od trzech do pięciu lat – tyle zwykle trwa uzgadnianie wszystkich szczegółów, począwszy od realizacji marzeń designerów, przez etap prac kadry inżynierów, a na autoryzacji na rynku OEM skończywszy. Z postępem osiągnięć naukowych i adaptacji innowacyjnych technologii złożony produkt, jakim jest lakier samochodowy, stanowi przedmiot wielu decyzji i skrupulatnych testów.


600 tys. kolorów – tyle liczy paleta kolorów BASF i rokrocznie wzbogaca się o przynajmniej kilkadziesiąt nowych! Przy tak ogromnym wachlarzu odcieni niepowtarzalność każdego koloru jest oczywiście sprawą niuansów. Z najnowszą koncepcją „Na Radarze” (under the Radar) na horyzoncie pojawia się nowa paleta 60 kolorów, która w najbliższych latach ma być obowiązującym trendem na rynku OEM. Jakie kolory będą dominowały w najbliższych latach na karoseriach nowych samochodów na całym świecie? Prezentacji dokonano podczas tegorocznej konferencji w Colour Design Studio Europe w Münster (Niemcy), siedzibie założyciela firmy.
Złożone zmiany społeczne, takie jak wspólna konsumpcja, ekologia i cyfrowy networking mają stanowić centralne czynniki decydujące o trendach kolorystycznych. W ramach tej współpracy identyfikują zarówno podobieństwa, jak i regionalne różnice. Rozpoznawalność marki, rozwój rynku i zachowania konsumenckie również nadal będą się różnić w nadchodzących latach – co oznacza, że regionalne różnice preferencji kolorystycznych również będą nadal obecne. Projektanci obserwują społeczną zmianę polegającą na przesunięciu od luksusu w stronę większej świadomości jakości i wartości. Niezwykłe kolory w nowej kolekcji określają również trend dążenia do większej indywidualności.
- Śmiałe kolory, takie jak czerwień, będą kształtować nasz wizerunek indywidualnej mobilności – zapewnia Mark Gutjahr, szef działu Design Europe w firmie BASF. - Ciemne barwy dodają karoserii mistycyzmu, ale również odcienie bieli mogą być udoskonalone tym efektem. Intensywność efektu może być różna – od stonowanego do intensywnego. W zależności od poziomu intensywności oraz zastosowanej kolorystyki efekt daje sportowe lub majestatyczne wrażenie.
Biały? Symbol rewolucji w kolorach samochodów anonsowanej przez koncern w roku 2009 odchodzi w zapomnienie. Na drogach już zauważalna jest coraz większa ilość mocnej czerwieni. Zgodnie z opinią projektantów w nadchodzących latach popularność czerwieni będzie rosnąć, a także przesuwać się w stronę palety mocnej, ciemnej purpury. Potencjał zieleni będzie nadal widoczny w szerokiej gamie odcieni, od intensywnego turkusowego do błyszczącej zieleni mchu. Kolory tego nurtu trendów sprawiają wrażenie bardzo sztucznych. Należą do nich błękit LED, świetlisty turkus, połyskująca czerń czy jasna czerwień. Techniczny charakter podkreślają tu zwłaszcza lakiery matowe.
- Nowe aplikacje jeszcze intensywniej podkreślają dynamiczny charakter pojazdu, zwłaszcza w miejscach przetłoczeń karoserii. W przypadku kolorów samochodów oznacza to, że liczy się nie zwracanie uwagi, lecz raczej głębsze wrażenie po drugim spojrzeniu – dodaje Mark Gutjahr.
Czołowy designer koncernu wyjawia, że rozwój efektów specjalnych podyktowany jest indywidualizacją, a inspiracji dostarczyła sama natura, m.in. niepowtarzalna kolorystyka kamienia naturalnego czy też drewna. Nieskończona paleta barw kamienia to nie tylko wynik kombinacji składu mineralnego i chemicznego skał pochodzących z różnorakich zakątków świata. Specjaliści wiedzą, że liczba subtelnych wariacji kolorystycznych kamienia rośnie choćby za sprawą faktury obrobionej powierzchni (powierzchnia: polerowana, szlifowana, łupana, płomieniowa, groszkowana…).
Dotychczas rozróżnialiśmy zasadniczo lakiery zwykłe, perłowe i metaliczne. Za sprawą opanowania refleksów świetlnych potencjał palety efektów specjalnych wydaje się niewyczerpany. W tym przypadku intensywność i refleksy lakieru wydobywane są dzięki jeszcze większej zależności między natężeniem i kątem projekcji światła dziennego. Z nową kolekcją debiutuje bowiem powłoka specjalna XSpark®. XSpark® zawiera bardzo drobne cząsteczki szkła, które odbijają światło, tworząc charakterystyczny blask, który jest szczególnie widoczny tylko w świetle. Do serii tej zaliczają się powłoki XFine, które również mają podkreślać kształt nadwozia dzięki intensywnemu efektowi metalicznemu. Technologię aplikacji lakieru (OEM) i technologię gwarantującą odtworzenie na powłoce karoserii efektów: pofalowania i wtrąceń ujawniających się różnorako pod kątem działania światła przedstawił Stephan Schwarte (Color Lab). Szef działu technologicznego BASF Automotive zapewnił, że XSpark® otwiera zupełnie nowe możliwości w zakresie jakości powłok lakierniczych. Dzięki temu produktowi firma BASF zasila przemysł motoryzacyjny kolejną innowacją z rodziny produktów „XColors – designed by BASF”.
Podczas naszej wizyty w Niemczech mieliśmy okazję podejrzeć pracę laboratorium w siedzibie Glasurit Refinish Competence Center. Największe wrażenie wywołała wizyta w strefie aplikacji powłok, wzbogaconej niedawno za kwotę ponad 3 mln euro w robota M-ROB II do automatyzacji procesów lakierniczych, wykonywanych z niebywałą precyzją. Krótko potem zaplecze treningowe siedziby BASF przybliżali specjaliści z działu szkoleń, odpowiedzialni na co dzień za podnoszenie kwalifikacji lakierniczego fachu przy użyciu produktów Glasurit.
Spotkanie prasowe zwieńczyło wystąpienie specjalisty z działu produktów lakierniczych dedykowanych oldtimerom, który dowodził, jak bardzo na dynamicznie rozwijającym się rynku rośnie popyt na perfekcyjnie wykonane aplikacje lakierów. Najwięcej trudności przysparza odtworzenie starych receptur pigmentów. Mnogość i złożoność odcieni kolorów sprawia, że dobór tego właściwego staje się coraz trudniejszy i zabiera dużo cennego czasu pracy. Rozwiązaniem tego problemu jest kolorymetr Glasurit RATIO Scan II. Ten przenośny przyrząd potrafi dokładnie zmierzyć odcień koloru, doprowadzając do szybkiego i prostego dobrania właściwej formuły mieszania.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i mat. BASF

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony