Firma Brembo wyprodukowała układy hamulcowe z możliwością samodzielnej modyfikacji dla wszystkich motocyklistów uczestniczących w nadchodzących 21. mistrzostwach MotoGP. Dotyczy to zacisków hamulcowych, tarcz karbonowych, a także siłowników, pomp i okładzin hamulcowych.
Większość motocyklistów nadal wybiera zacisk GP4, który zadebiutował w 2020 r. Ten produkt o konstrukcji monoblokowej został wytworzony z solidnego bloku aluminiowego – jest mocowany promieniowo i ma 4 tłoczki. Od momentu premiery był najchętniej wybieranym zaciskiem wśród uczestników MotoGP, choć niektórzy nadal preferowali wersję z 2019 r.
GP4 wyposażony został w zewnętrzne użebrowanie oraz inne nowatorskie funkcje, które wspólnie tworzą zacisk z systemem anti-drag, zaprojektowanym w celu zwiększenia momentu obrotowego podczas hamowania. Jego działanie polega na generowaniu siły uzupełniającej dla powstającej w wyniku ciśnienia hydraulicznego, jakie płyn hamulcowy wywiera na tłoczki. Dla motocyklisty oznacza to większe korzyści przy tym samym nacisku na dźwignię hamulca. Mechanizm sprężynowy w systemie anti-drag ogranicza moment resztkowy i uniemożliwia styk okładzin z tarczami, powodując zmniejszanie prędkości motocykla.
Brembo oferuje gamę 12 tarcz hamulcowych w 6 różnych średnicach, każda dostępna ze specyfikacjami materiałowymi „High Mass” lub „Standard Mass”. Zgodnie z przewidywaniami większość motocyklistów powinna wybierać tarcze o średnicy 340 mm, z rozdziałem między „High Mass” i „Standard Mass”. Jednak niektóre zespoły nadal będą używać obu typów tarcz o średnicy 320 mm.
Atrakcyjnym produktem w gamie jest również nowa wentylowana tarcza karbonowa o średnicy 355 mm, która została przetestowana na torach Sepang oraz Mandalika i jest dostępna na rozpoczęcie sezonu. Jej główną zaletą jest precyzyjnie kontrolowana wentylacja, dzięki czemu w wyniku zwiększenia wymiany ciepła utrzymuje niską temperaturę. Zaprojektowana została specjalnie z myślą o motocyklach przeznaczonych do wyścigów na torach, które bardzo obciążają układy hamulcowe, takich jak Spielberg, Motegi, Sepang lub Buriram.
Karbonowa konstrukcja ma 3 zalety: ograniczenie masy nieresorowanej, stały współczynnik tarcia podczas wyścigu oraz brak problemów z momentem resztkowym, które mogą być powiązane z tarczami stalowymi.
Dostępna jest również wentylowana wersja tarczy o średnicy 340 mm, wprowadzona w 2021 r. w Austrii, dzięki czemu jest to jedyny tego typu produkt w ofercie Brembo dostępny w wersji standardowej i wentylowanej.
Przypomnijmy, że hamulce Brembo były już wykorzystywane w motocyklach, które zdobyły 33 tytuły World Rider Championship i 34 tytuły World Constructor Championship oraz triumfowały w ponad 500 wyścigach GP w czołowych drużynach.
Komentarze (0)