Moduł filtracji oleju do samochodu Alfa Romeo Giulia
Firma UFI, założona w 1972 r. we Włoszech, jest globalnym dostawcą we wszystkich obszarach filtracji płynów, w zastosowaniach motoryzacyjnych i innych. Swoje know-how zdobywa również poprzez głęboką aktywizację działań w sektorach z obszaru zaawansowanych technologii – począwszy od wyścigów samochodowych, po eksplorację kosmosu. Firma szczyci się 114 patentami w dziedzinie filtracji.
Opracowane i dostarczane przez UFI moduły filtra oleju, filtry puszkowe (spin-on) i wkłady stanowią około 30% całkowitej sprzedaży grupy i generują drugie co do wielkości obroty.
Zapotrzebowanie na filtrację oleju, nowe wymagania i rozwiązania
Podczas normalnej pracy silnika generowane są cząstki o własnościach ściernych, pył i sadza (pozostałości po spalaniu). Olej, smarując i schładzając ruchome części silnika, jednocześnie przenosi je do miski olejowej. Aby usunąć te szkodliwe cząstki, potrzebny jest dobry filtr oleju, umożliwiający swobodny jego przepływ po układzie smarowania oraz uniknięcie niepotrzebnego zużycia lub uszkodzenia.
Nowe wymagania dla nowoczesnych silników o dużej mocy, które wyznaczają zapotrzebowanie na filtrację oleju na najwyższym poziomie, można podzielić na dwa główne aspekty:
a) rozwój środków smarnych:
- nowy olej „o długiej żywotności”,
- nowe dodatki, które poprawiają właściwości smarne,
- obecność „sadzy” i biodiesla w oleju,
- oleje mineralne i inne niż mineralne, ich rozkład oraz zanieczyszczenie wskutek regeneracji filtrów cząstek stałych DPF;
b) rozwój silników:
- systemy start-stop, które zwiększają
spadki ciśnienia w układzie,
- silniki Euro 6 i Euro 7 w przyszłości,
- zmniejszanie silników.
Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie silników, UFI Filters Group opracowała nowe rozwiązania w zakresie filtracji i innowacyjne środki zawierające głównie włókna syntetyczne, które mogą również wchodzić w reakcję z sadzą i biodieslem, o następujących właściwościach fizyczno-chemicznych:
- cieńsze włókna, gładsze powierzchnie o ograniczonym stopniu przyczepności sadzy,
- wysoki wskaźnik przepuszczalności, który umożliwia mniejszy spadek ciśnienia w układzie olejowym silnika.
Prawidłowe wymiary wkładów umożliwiają uzyskanie najwyższej skuteczności filtrowania i zapobiegają zatykaniu się filtra. Cele wyznaczone w rozporządzeniach są również spełniane dzięki stworzeniu „zielonych”, przyjaznych dla środowiska modułów i umieszczeniu wielu funkcji w module olejowym oraz zmniejszeniu wymiarów i masy silników.
Firma UFI zawsze przodowała w rozwiązaniach technologicznych, wprowadzając kilka przełomowych innowacji, które pomogły jej klientom rozwiązać skomplikowane problemy. Jednym z najważniejszych elementów składających się na ten sukces jest zdolność firmy do tworzenia środków dostosowanych do potrzeb klientów, co odróżnia ją od konkurencji. Najważniejsze spośród odniesionych sukcesów związane są z wprowadzeniem do filtrów środków syntetycznych.
Filtry oleju UFI składają się z zaawansowanych technologicznie środków filtrujących. W przeszłości w pierwszej kolejności wybierano środki celulozowe, które są nadal stosowane. Najnowsze silniki wymagają niezawodnego źródła mocy i skutecznej ochrony turbosprężarki. Firma UFI nieustannie rozszerza swoją wiedzę techniczną w zakresie elementów i środków filtrujących, aby pod każdym względem spełnić surowe wymagania klientów wyposażenia fabrycznego. Przy obecnym stanie zaawansowania technicznego zalecane, produkowane i stosowane przez UFI środki są wykonane z materiałów na bazie włókna szklanego lub polimerów.
Modułowa budowa filtrów oleju
Technologiczny rozwój silników, obejmujący m.in. zmniejszenie rozmiaru lub poprawę parametrów w zakresie zużycia paliwa i emisji spalin bez utraty mocy, doprowadził do znacznego wzrostu wymagań technologicznych w zakresie filtracji. Ponadto, stale zmniejszająca się ilość miejsca pod maską prowadzi w konsekwencji do ograniczania całkowitej liczby komponentów, tzn. integracji funkcji w jednym module. Z tego względu filtry muszą być lżejsze (dzięki zastosowaniu tworzywa sztucznego i specjalnych stopów metali) i łączyć w sobie wiele różnorodnych funkcji, które następnie integrowane są w module.
Wysoki poziom integracji pionowej oferowanej przez UFI Filters stanowi jeden z kluczowych czynników sukcesu, decydujących o wyborze innowacyjnych technologii filtracyjnych firmy i poleganiu na jej umiejętności łączenia wielu różnorodnych funkcji w kompleksowym module filtrującym przez klientów wyposażenia fabrycznego.
Wprowadzony ostatnio moduł oleju do Alfa Romeo Giulia składa się z obudowy filtra wykonanej z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym, co umożliwia znaczną redukcję masy w porównaniu z podobnymi produktami z odlewów aluminiowych. Zastosowanie włókna szklanego jest istotne dla zapewnienia wytrzymałości strukturalnej, umożliwiając pracę filtra przy ciśnieniu roboczym do 7-8 barów. Wkład wykonany jest z celulozy pozbawionej części metalowych i zgrzewany za pomocą ultradźwięków. Proces ten zwiększa szczelność, nawet w warunkach ekstremalnego ciśnienia i temperatury. Moduł zawiera następujące elementy: wymiennik ciepła, czujnik temperatury i ciśnienia oleju w podstawie wymiennika ciepła, umieszczony w pobliżu przewodu olejowego, zawór przeciwzwrotny i zawór obejściowy – oba produkowane przez UFI Filters.
Moduł oleju dostarczony dla najnowszych silników BMW o pojemności 3 litrów składa się z wymiennika ciepła i szeregu zaworów opracowanych i wyprodukowanych w całości przez UFI Filters. Wewnątrz obudowy znajduje się zawór obejściowy i dwa zawory przeciwzwrotne, z których jeden pełni również funkcję zaworu obejściowego.
W zależności od ograniczeń w zakresie budowy danego silnika nadal może istnieć co najmniej jeden realny sposób na smarowanie silnika i opracowanie układu doprowadzania paliwa. Wybrana technologia będzie uzależniona od wymagań wskazanych przez klienta wyposażenia fabrycznego.
Produkty UFI Filters
Dla niezależnego rynku wtórnego UFI produkuje i dystrybuuje pełną gamę filtrów oleju, obejmujących nowoczesne filtry puszkowe typu spin-on i wkłady ekologiczne dla samochodów osobowych, lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych i autobusów, pojazdów przemysłowych i rolniczych oraz motocykli. Około 520 produktów pokrywa 98% potrzeb europejskiego rynku samochodowego. Jako że UFI jest liderem technologicznym w tej dziedzinie, jej własna oferta najlepszej jakości filtrów o jakości OE wpłynie znacząco na obroty firmy.
Na polskim rynku firma UFI jest reprezentowana przez czołowych dystrybutorów pod obiema markami produktów na rynek wtórny: UFI i Sofima.
Komentarze (0)