Ogumienie

ponad rok temu  15.07.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Innowacyjne technologie przyszłości w oponach

− aerodynamiczna konstrukcja opony zmniejszająca hałas i opory toczenia

Maksymalizacja osiągów, a jednocześnie zmniejszanie kosztów eksploatacji pojazdu oraz ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko to jedno z najważniejszych wyzwań koncernów oponiarskich na całym świecie. Zmierzający do zwiększania oszczędności paliwowych producenci opon nieustannie poszukują rozwiązań zmniejszających masę opony oraz redukujących opór powietrza stanowiącego jeden z czynników wpływających na większe zużycie paliwa. Cel jest szczególnie istotny w przypadku opon premium, umożliwiających rozwijanie dużych prędkości.

Jedną z najnowszych koncepcji jest innowacyjna technologia opon przyszłości BluEarth, japońskiej marki YOKOHAMA, która została opracowana przy użyciu oryginalnego systemu symulowania aerodynamiki oraz w oparciu o testy w tunelu aerodynamicznym. Aby zmniejszyć opór powietrza i lepiej kontrolować jego przepływ, w oponie zastosowano liczne zagłębienia w ściankach bocznych i w barku bieżnika – analogiczne do budowy piłeczki golfowej. Rozwiązanie pozwoliło zminimalizować turbulencje powstające po tylnej stronie opony. Aby zmaksymalizować redukcję oporu powietrza, zastosowano także wklęsłą formę dla nazwy firmowej, znajdującej się na boku opony.


Przełomem w zakresie technologii symulacyjnych jest najnowsza technika YOKOHAMY opracowana przez inżynierów japońskiej marki we współpracy z zespołem badaczy profesora Kozo Fujii z ISAS (Institute of Space and Astronautical Science) oraz oddziałem badawczym agencji kosmicznej JAXA. Grupa stworzyła pierwszą na świecie symulację turbulencji i hałasu w niemal rzeczywistej skali. Innowacyjną technikę docenili już niezależni eksperci, przyznając YOKOHAMIE prestiżową Nagrodę Innowacyjności REIFEN 2014 podczas tegorocznych targów w niemieckim Essen. Zastosowanie wirowej struktury przepływu powietrza wokół toczącej się opony, umożliwiającej dokładny pomiar fal akustycznych, jest początkiem dalszych innowacji prowadzących do redukcji hałasu i poprawy aerodynamiki opon w przyszłości.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony