Samochody marki Mazda nie należą do najtańszych, jednak są to auta dla osób, które cenią wysoką jakość. Oferta japońskiego producenta jest optymalna i wystarczająca dla tak wymagającego rynku, jakim jest Europa, gdzie społeczeństwo oprócz jakości zwraca uwagę na spalanie i niezawodność. Również w Polsce powiększa się grupa sympatyków Mazdy. Użytkownicy tych aut, podobnie jak kierowcy innych samochodów, aby jeździć jeszcze taniej, podejmują decyzję o zamontowaniu samochodowej instalacji gazowej. Zanim jednak użytkownik podejmie decyzję o zainstalowaniu gazu, pojawia się wiele pytań. Najważniejsze jest pytanie o niezawodność i komfort jazdy po zainstalowaniu lpg. Pojawiają się także pytania: jaką instalację zamontować, gdzie, czy po zamontowaniu będzie wszystko porządku, po ilu przejechanych kilometrach zwróci się inwestycja w instalację lpg itd.? Czy samochód będzie pracował bezproblemowo? Wiele takich pytań można znaleźć, przeglądając różnego typu strony i fora miłośników Mazdy.
Instalacja gazowa w wybranych silnikach i modelach marki Mazda by była zainstalowana wzorowo wymaga odpowiedniej wiedzy instalatora na temat sterowania wtryskiem paliwa w tych samochodach. Mazdy mają „specjalne” wymagania, dlatego, jak pokazuje doświadczenie, wielu instalatorów odprawia właścicieli aut „z kwitkiem”, nie podejmując się montażu. W niektórych silnikach Mazdy producent połączył wtrysk sekwencyjny z wtryskiem półsekwencyjnym (zubożaniem), potocznie nazywanym „zubożanie mazda”. Aby samochód po założeniu instalacji gazowej jeździł bezproblemowo, sterownik gazowy zamontowany w aucie powinien być przystosowany do samochodu marki Mazda oraz mieć funkcję „zubożanie mazda”. Co daje ta funkcja? Otóż, sterownik benzynowy podczas uruchomienia pojazdu podaje paliwo w sposób sekwencyjny, jednak podczas przyspieszania wtrysk przechodzi w półsekwencje, co powoduje skrócenie czasów wtrysku benzynowego i wraca z powrotem po przekroczeniu odpowiedniej wartości obrotów silnika na wtrysk sekwencyjny. W Mazdach, podczas jazdy na gazie, problemem nie jest sama instalacja sekwencyjnego wtrysku gazu, a przejście z sekwencji na półsekwencje, co przejawia się delikatnym lub mocnym ”szarpaniem” silnika (w zależności od pojazdu). Sterowniki wyposażone w funkcje „zubażanie mazda”, jak np. Compact radomskiej firmy Auto-Gaz Centrum, po odpowiedniej kalibracji zapewniają płynną jazdę. Specjalnie zaprojektowana do silników Mazdy funkcja zapewnia pozbycie się nieprzyjemnych „poszarpywań” przez automatyczne wykrywanie tych właśnie przejść, które skracają czasy wtrysku. Dzięki wielu badaniom nad „wymagającymi” silnikami samochodów Mazda, firmie Auto-Gaz Centrum udało się zaprojektować sterownik tak, aby funkcja ta działała bez żadnego problemu, zapewniając użytkownikom komfortową jazdę.
Warto również zwrócić uwagę na fakt dobrania przez instalatora właściwych wtryskiwaczy gazowych. Wtryskiwacze powinny być szybkie, powinny mieć możliwie najkrótszą drogę od króćca w kolektorze oraz dobrze dobrane dysze. Odpowiednie skompletowanie wtryskiwaczy usprawni pracę całej instalacji gazowej. Montaż zbiornika i prowadzenie elementów elektrycznych przebiega na takich samych zasadach jak w innych autach. Po zamontowaniu sekwencyjnego systemu wtrysku gazu COMPACT w Mazdzie 2 oraz po odpowiedniej kalibracji, samochód jest przygotowany do codziennej jazdy. Wiele osób chwali sobie systemy z możliwością udostępnienia funkcji do Mazdy, która działa automatycznie. W sterowniku Compact oprócz automatycznego systemu mamy również możliwość ustawienia ręcznie w sposób odpowiadający użytkownikowi pojazdu. Rozmawiając z posiadaczami samochodów marki Mazda z zamontowaną instalacją lpg, można usłyszeć wiele pozytywnych opinii. Szczególne zadowolenie wyrażają użytkownicy zrzeszeni w fanklubach tej marki. Zakres produkcji Mazdy ze zubożaniem był i jest obszerny, począwszy od początku lat 90., do dzisiejszego dnia. Na pytanie czy montować instalację gazową w Mazdzie, czy nie, odpowiedź będzie twierdząca. Sterowniki gazu z zaprojektowaną funkcją do tych aut zapewniają bezproblemową jazdę. W przyszłości z pewnością pojawi się na rynku jeszcze więcej jednostek sterujących, które będą potrafiły poradzić sobie z systemem wtrysku paliwa skonstruowanego przez Mazdę, a konwersja na gaz będzie łatwa i bezproblemowa.
Łukasz Brzezowski, specjalista ds. technicznych
Komentarze (0)