Oto ciąg dalszy wyliczanki produktów i rozwiązań, które BASF zaprezentował na Międzynarodowych Targach Dostawców (IZB – ang. International Suppliers Fair), a z których korzystać będzie w niedalekiej przyszłości przemysł motoryzacyjny.
Najnowsze trendy we wzornictwie
BASF uznawany jest za lidera w dziedzinie trendów kolorystycznych wykorzystywanych przez producentów pojazdów i części, a także w dziedzinie renowacyjnych powłok lakierniczych. Jak twierdzi firma, barwy przyszłości branży motoryzacyjnej będą bardzo bliskie natury. Do palety przyszłych barw lakierów samochodowych dołączą subtelnie zaakcentowane odcienie miedzi oraz odcień jagodowy, a także na nowo odkryte kolory naturalne, takie jak brąz, błękit i zieleń. Choć zieleń była ostatnio na drogach niemal nieobecna, przewiduje się, że w ciągu 4-5 lat kolor ten powróci do łask. Takie wnioski przedstawili projektanci BASF w niedawno opublikowanej prognozie trendów na lata 2012–2013.
Rozwiązania dla następnej generacji pojazdów i elektromobilność
Bieżącym wyzwaniem dla branży motoryzacyjnej jest zmniejszenie spalania paliwa, zużycia energii i redukcji emisji mimo skokowego wzrostu liczby pojazdów na drogach. W poszukiwaniu rozwiązań opracowywane i ulepszane są różne rodzaje napędów – od hybrydowych, po napędy na ogniwa paliwowe i elektryczne. BASF wspiera producentów i dostawców w opracowywaniu nowych technologii na potrzeby wszystkich typów napędów, m.in. oferując zaawansowane tworzywa sztuczne do lekkich elementów konstrukcyjnych czy innowacyjne rozwiązania w zakresie odprowadzania i wykorzystania ciepła, a także materiały do bezpiecznych i wysoko wydajnych akumulatorów.
Lepsze osiągi dzięki nowoczesnym materiałom do produkcji akumulatorów
Dzięki nowoczesnym materiałom i technologiom można opracowywać nowe koncepcje pojazdów z napędem elektrycznym – oszczędzające energię, a nawet ją produkujące, które mogą pokonywać dłuższe dystanse. BASF oferuje zaawansowane materiały katodowe, które umożliwiają „gęstsze” upakowanie energii w akumulatorach, a tym samym – zwiększenie liczby kilometrów do kolejnego ładowania dla pojazdów z napędem w pełni elektrycznym (z gniazdkiem do zasilania) czy też pojazdów hybrydowych. Ich zastosowanie zmniejsza także wagę akumulatora. BASF intensywnie pracuje nad materiałami do produkcji akumulatorów następnej generacji, a także bada technologie przyszłości do produkcji akumulatorów litowych, np. litowo-siarkowych lub litowo-powietrznych. W Elyria w stanie Ohio budowany jest właśnie pierwszy zakład produkcyjny BASF, w którym powstawać będą innowacyjne materiały katodowe. Po jego otwarciu, które planowane jest na rok 2012, będzie to najbardziej zaawansowany technologicznie zakład produkcji materiałów katodowych w USA. Oprócz innowacyjnych materiałów katodowych BASF opracowuje także płyny elektrolityczne. Są to złożone mieszanki wielu budulcowych substancji chemicznych, które służą w akumulatorach jako środek transportu dla ładunków elektrycznych. Wysokiej jakości elektrolity, dostosowane do konkretnych potrzeb, wpływają na osiągi akumulatora.
BASF chce stać się kompleksowym dostawcą w branży elektrolitów oferującym klientom dostosowane do ich potrzeb rozwiązania. Właśnie dlatego w lutym 2011 roku firma ogłosiła utworzenie nowego globalnego działu – Materiały akumulatorowe, w którym tworzyć będzie bardziej zintegrowane rozwiązania dla producentów akumulatorów, dostosowane do potrzeb tego konkretnego rynku.
Oprócz bieżącej działalności w zakresie opracowywania płynów elektrolitycznych i materiałów katodowych BASF bada także technologie jutra w zakresie materiałów akumulatorowych, w tym technologie akumulatorów litowo-siarkowych. Badania w tej pionierskiej dziedzinie firma BASF prowadzi wspólnie ze spółką Sion Power, w którą zainwestowała niedawno 50 mln dolarów i przejęła pakiet kontrolny jej akcji.
W lutym 2012 roku BASF przejął amerykańską firmę Ovonic Battery Company, światowego lidera w technologii akumulatorów niklowo-wodorkowych (NiMH), w tym w produkcji materiałów katodowych (CAM) do tego typu akumulatorów. Dzięki temu BASF stał się liderem technologii NiMH, a także zyskał sieć stabilnych relacji handlowych z głównymi producentami akumulatorów na świecie.
Rozwiązania BASF w zakresie technologii akumulatorowych mają za zadanie zwiększyć liczbę przejechanych kilometrów przed kolejnym ładowaniem i poprawić osiągi aut z napędem w pełni elektrycznym i aut hybrydowych. Są także kluczowe w przypadku pojazdów elektrycznych na ogniwa paliwowe. W ciągu kolejnych pięciu lat BASF zainwestuje ponad sto milionów euro w badania, opracowywanie i produkcję materiałów akumulatorowych.
Wielofunkcyjne lekkie konstrukcje dla pojazdów elektrycznych
Im pojazd elektryczny lżejszy, tym mniej energii potrzebuje, aby ruszyć i tym więcej kilometrów przejedzie bez ładowania. Aby zmniejszyć wagę takich pojazdów, BASF pracuje nad szybko utwardzalnymi żywicami epoksydowymi, poliuretanowymi i poliamidowymi do produkcji kompozytowych materiałów wzmacnianych włóknami, które mogą posłużyć do budowy lżejszych pojazdów. W połowie roku 2011 BASF powołał zespół ds. lekkich kompozytów. Jego zadania obejmują opracowywanie materiałów i technologii o potencjale rynkowym, które będą odpowiednie do produkcji wysokiej trwałości wzmacnianych części dla branży motoryzacyjnej. Ewolucja w kierunku „elektromobilności” tworzy także nowe wymagania wobec tworzyw sztucznych. Z jednej strony potrzebne są zupełnie nowe właściwości w zakresie odporności na wysoką temperaturę, ochrony elektromagnetycznej i ochrony przed ogniem. Z drugiej – niezbędny jest dalszy wzrost wykorzystania w pojazdach tworzyw sztucznych, by zbilansować dodatkowy ciężar akumulatora, pozwalający na zwiększenie kilometrów pokonywanych bez ładowania.
Holistyczne podejście do gospodarki cieplnej
Latem, gdy temperatury rosną, układ klimatyzacji pojazdu potrzebuje więcej energii, którą w innym przypadku pojazd elektryczny mógłby wykorzystać na napęd. BASF pracuje nad rozwiązaniami wydajnej gospodarki cieplnej w pojeździe. Specjalne pigmenty zastosowane w powłokach umożliwiają odbijanie promieniowania, a nie jego pochłanianie. Dzięki temu na powierzchni powłoki lakierniczej jest osiągany spadek temperatury aż do 20°C, a wewnątrz samochodu – do 4 stopni. Dodatkowo zewnętrzna, błyszcząca powłoka pojazdu przyszłości Smart odbija niewidzialne fale w paśmie zbliżonym do podczerwieni, co dodatkowo chroni wnętrze pojazdów przed nagrzewaniem.
Zimą wysoko wydajne pianki pełnią natomiast funkcję idealnego materiału izolacyjnego, nie tylko w pojazdach elektrycznych. Izolacja jest szczególnie istotna w pojazdach elektrycznych, ponieważ, w przeciwieństwie do jednostek spalinowych, napęd elektryczny nie generuje ciepła, które można wykorzystać do ogrzewania wnętrza. BASF pracuje także nad nowymi technologiami dla tradycyjnych pojazdów, takimi jak systemy izolacji cieplnej silnika wykorzystujące sztywne pianki poliuretanowe. Przy krótkich podróżach i przede wszystkim w cyklu miejskim silniki osiągają optymalną temperaturę powoli, a schładzają się szybko. Izolacja cieplna silnika ogranicza ten efekt, ponieważ zmniejsza ilość emisji i zużycie paliwa.
Oszczędność energii
Innowacje sektora chemicznego już dziś są wykorzystywane w produkcji samochodów, a ich znaczenie dla wydajnej energetycznie „elektromobilności” będzie bez wątpienia rosło. Wspominany pojazd koncepcyjny Smart wykorzystuje koncepcje opisane poniżej.
BASF stworzył ogniwa fotowoltaiczne oparte na barwnikach organiczno-chemicznych, które – po raz pierwszy w historii – pozwalają na umieszczenie dachu pojazdu na całkowicie przeźroczystych bateriach słonecznych. Dzięki tej technologii działający jak bateria słoneczna dach pojazdu koncepcyjnego może generować energię w sposób niezwykle wydajny, nawet przy kiepskim oświetleniu, odciążając w ten sposób akumulator. Dodatkowo jest to element wyjątkowy pod względem stylistyki. Przeźroczystość baterii słonecznych umożliwia ich połączenie z oświetleniem OLED, co zapewnia efekt szklanego dachu. Częściowo przezroczyste, organiczne diody LED (OLED) wyglądają jak bezbarwne szkiełka. Po dotknięciu przełącznika zaczynają świecić. Oświetlają wnętrze pojazdu, wykorzystując mniej energii. Dzieje się tak, ponieważ diody LED nie emitują ciepła podczas pracy, co oznacza, że strata energii przez wypromieniowane ciepło jest niemal zerowa. Celem rozwoju technologii OLED jest osiągnięcie oszczędności o 50% w porównaniu ze standardowymi żarówkami energooszczędnymi. Wybór koloru przekłada się nie tylko na nowe możliwości wzornicze, ale i wpływa na pozytywny odbiór przez kierowcę – w odróżnieniu od konwencjonalnego oświetlenia światła OLED nie oślepiają. BASF pracuje także nad ultrawydajnymi materiałami półprzewodnikowymi do technologii OLED, przede wszystkim w zakresie generowania światła.
Komentarze (0)