Jeszcze kilka lat temu rola internetu w pracy warsztatowców była praktycznie zerowa, a podejście samych mechaników sceptyczne. Jednak postęp technologiczny i konieczność znacznego przyśpieszenia kontaktu pomiędzy warsztatem, mechanikiem a klientem spowodował coraz szersze wykorzystanie nowego kanału komunikacji, jakim jest internet.
Obecnie korzystanie z internetu jako narzędzia ułatwiającego pracę warsztatom samochodowym staje się coraz bardziej powszechne. Wynika to z ogromnych możliwości sieci, łatwości przeglądania jej zasobów oraz aktualizacji. Dystrybutorzy części zamiennych wiedzą, że wydajna strona internetowa pozwala na znaczne oszczędności dotyczące zarówno czasu, jak i pieniędzy. Stronę internetową przeglądać może wiele osób jednocześnie. Można ją obecnie wykorzystać na kilka sposobów. Pierwszym zastosowaniem jest oczywiście możliwość sprawdzenia dostępności danej części i jej ceny, a w dalszej kolejności także sporządzanie zamówień w formie elektronicznej. Jest to coraz częściej wybierana forma dokonywania zamówień i kontaktu z dystrybutorem części. Pozwala ona na oszczędność czasu i pieniędzy zarówno dla warsztatu, jak i dla hurtowni. Zamawiając części mechanik nie jest związany godzinami pracy hurtowni, może je złożyć po zakończeniu własnej pracy.
Drugim, nowym pomysłem na wykorzystanie sieci w działalności warsztatu jest pomoc w postaci udostępnienia niezależnym serwisom informacji niezbędnych do przeprowadzania napraw. Ponieważ współczesne pojazdy są coraz bardziej skomplikowane, ich naprawy przysparzają wielu kłopotów. Aby zaoszczędzić sobie tych problemów, trzeba posiadać dostęp do odpowiednich danych serwisowych. To, że takie informacje są obecnie dostępne dla niemal wszystkich warsztatów, to owoc współpracy producentów samochodów, części, dystrybutorów oraz wielu innych instytucji. Jednak nie jest to jakiś niesamowity gest ze strony producentów aut, ale wymóg jednej z dyrektyw, jakie co jakiś czas powstają w głowach członków Komisji Europejskiej w Brukseli. Skoro jednak mamy już takie dobrodziejstwo, dystrybutorzy części starają się robić wszystko, aby było ono powszechnie dostępne. Robią to na różne sposoby. Jedni radzą sobie z tym lepiej, inni gorzej. Aby pokazać zalety i wady ich stron internetowych, przeprowadziliśmy analizę zawartości.
Najważniejsze z punktu widzenia użytkownika aspekty strony internetowej to przede wszystkim łatwość nawigacji i dostępność potrzebnych zasobów możliwie jak najbliżej strony głównej. Dobrze jest, gdy najważniejsze funkcje są dostępne bezpośrednio ze strony głównej. Tutaj na wyróżnienie zasłużyła Fota. Najważniejsze funkcje są “pod ręką”, widoczne od razu, na stronie głównej. Inną zaletą tej strony jest proste wyszukiwanie potrzebnej do naprawy części. Po kliknięciu w katalog otwierają się dwa paski, w których wybieramy najpierw producenta samochodu, a potem model, rocznik i wersję silnikową.
Czym jeszcze wyróżnia się Fota w sieci? Mówi Waldemar Fijołek: “Mamy cztery serwisy:
- www.fota.pl - poświęcony w całości informacjom o ofercie handlowej i informacjom o spółce. W ramach tego serwisu działa katalog fota on-line, w którym stali klienci Foty mogą składać zamówienia towaru. Natomiast nowi mogą sprawdzić zarówno ofertę różnych producentów, jak i ceny towarów.
- www.kager.pl - poświęcony ofercie produktów marki własnej Kager, która dzięki wyrobionej już pozycji podbija kolejne rynki światowe.
- www.leader-service.pl - za pośrednictwem którego komunikujemy nowości uczestnikom sieci warsztatów Leader Service i Leader Service Truck.
- www.fota-warsztat.pl - uruchomiony niedawno serwis-centrum wsparcia i pomocy dla właścicieli warsztatów.”
Pierwszy kontakt ze stroną giganta naszego rynku Inter Carsu jest równie obiecujący, ale zanim zaczniemy korzystać z katalogu części, dodajmy bardzo obszernego, trzeba zainstalować odpowiednie oprogramowanie. Na szczęście jest ono widoczne od razu, a instrukcje są napisane bardzo dobrze. Wadą tego rozwiązania jest jednak jego czasochłonność. Natomiast trzeba powiedzieć, że kilka chwil cierpliwości opłaci się w przyszłości. Po zainstalowaniu katalogu szukanie właściwych elementów przebiega bardzo łatwo. Przyzwyczajenia wymaga natomiast korzystanie ze stron AD Polska. Wyszukiwanie jest dość specyficzne i wymaga przyzwyczajenia. Po przejściu przez “PRODUKTY” i “KATALOGI” trafiamy tutaj… Co robi AD, aby usprawnić swój serwis, a przez to także kontakt z klientami? Odpowiada Bartosz Cyran z firmy AD Polska: „Jeżeli chodzi o internet, to w bieżącym roku poczyniliśmy daleko idące działania w celu jak najefektywniejszego dotarcia do naszych aktualnych i potencjalnych klientów. Obok stron stricte korporacyjnych (www.adpolska.pl, www.adserwis.pl, www.autoprimo.pl - strona zostanie uruchomiona do końca maja) stworzyliśmy portale celowe (www.adrenalinateam.pl, wwww.tywybierasz.pl).
Myślę, że w obecnej sytuacji (postępującej globalizacji, natłoku informacji) komunikowanie się z klientem za pomocą profesjonalnych, ukierunkowanych portali internetowych jest jak najbardziej słuszne”.
Kolejnym dystrybutorem,o którym warto rzec kilka słów jest MOTO-PROFIL. Strona jest zaprojektowana spokojnie, a potrzebne informacje znajdują się na paskach z lewej strony oraz na górze. Dół strony to miejsce skąd można pobrać i zainstalować potrzebne oprogramowanie do swobodnego korzystania z zasobów katalogowych. Na pochwałę zasługuje też dość łatwy dostęp do danych technicznych. Niewątpliwie internet jest dziś narzędziem niezbędnym w działalności rynkowej. Korzyści z jego wykorzystania to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. A tego niezależnie od sytuacji wszyscy chcielibyśmy mieć jak najwięcej.
(MK)
Komentarze (0)