
Na temat złożonego procesu, jakim jest zaprojektowanie, opracowanie i przetestowanie nowego oleju silnikowego, rozmawiamy z Rachel Howard, starszym menedżerem ds. wdrażania technologii dla środków smarnych, oraz Alexem Criddlem, ekspertem ds. technologii, wniosków i wersji próbnych.
Jak definiuje się kluczowe wymagania i cele wydajnościowe dla zupełnie nowego środka smarnego klasy premium?
Rachel Howard: Najczęściej impuls do stworzenia nowej receptury Castrol Edge pochodzi z jednego z dwóch źródeł – albo jest to formalna współpraca z producentem OEM w zakresie projektowania produktu do pierwszego napełnienia (tj. środka smarnego, który zostanie wprowadzony do silnika w zakładzie produkcyjnym), albo nasza odpowiedź na jedną z nowych specyfikacji środków smarnych, które są publikowane przez wielu producentów OEM.
Przy nowej recepturze do pierwszego napełnienia będziemy współpracować z konstruktorami układów napędowych producentów OEM od bardzo wczesnego etapu projektowania i konstrukcji pojazdu. Kooperują oni z Castrol w celu określenia receptur olejów bazowych i dodatków, które będą chronić elementy silnika przed zużyciem i tarciem powodującym straty energii, a jednocześnie pozwolą wydłużyć okresy między wymianami oleju. Nowy środek smarny stanowi komponent integralny, pomaga spełnić obecne oraz przewidywane wymogi regulacyjne i specyfikacje.
Częściej spotykamy się z sytuacją, w której opracowujemy nowy środek smarny w związku z specyfikacją wydaną przez producenta OEM. Może to być odpowiedź na nowe przepisy lub wymagania organów regulacyjnych, np. zmieniające się wymagania dotyczące emisji, może też wynikać z prac producenta OEM na rzecz optymalizacji zużycia paliwa, zwiększenia mocy lub redukcji emisji. W takich przypadkach publikuje on specyfikację, a nasi kierownicy sprzedaży kontaktują się z nim, aby jak najlepiej zrozumieć konkretne wymagania jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac.
Alex Criddle: Czas może być bardzo zróżnicowany. Wiele zależy od tego, jak trudne jest spełnienie założeń danej specyfikacji. W niektórych przypadkach udaje się nam sprostać wymaganiom specyfikacji w ciągu zaledwie kilku miesięcy, na przykład gdy produkt już istnieje, a wymaga jedynie niewielkiego poziomu adaptacji.
Stworzenie nowej receptury może też trwać znacznie dłużej – czasami mija nawet do 5 lat od pomysłu do wprowadzenia na rynek. Niektóre produkty wymagają szczególnie ukierunkowanych działań rozwojowych i testowych. Chcemy spełnić wymagania najnowszych specyfikacji trzech najbardziej wymagających producentów OEM za pomocą jednego środka smarnego, co ułatwi warsztatom serwisowym składanie zamówień. Osiągnięcie tego punktu wymagało kilku lat ukierunkowanych prac rozwojowych.
W przypadku najnowszego produktu Castrol Edge przeprowadziliśmy setki indywidualnych testów, aby udowodnić zdolność środka smarnego do zmniejszania tarcia, minimalizowania kontaktu metal-metal, zapobiegania zużyciu i korozji oraz działania w ekstremalnie wysokich i niskich temperaturach.
Równoważenie wymagań wielu indywidualnych specyfikacji producentów OEM jest szczególnie trudne, ponieważ pod pewnymi względami mogą się różnić, a czasem nawet być ze sobą sprzeczne. Niektóre cele producentów OEM dotyczące wydajności środka smarnego – na przykład te związane z oszczędnością paliwa – są bardziej rygorystyczne niż inne, a metody testowania mogą być zdecydowanie różne. Aby osiągnąć określone cele, może być konieczne obniżenie parametrów lepkości, ale to z kolei wpływa na cele dotyczące trwałości określone przez innych producentów OEM.
RH: Znalezienie odpowiednich typów komponentów, które zapewniają niską lepkość wymaganą w celu ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin, a jednocześnie gwarantują solidną ochronę przed zużyciem oraz są odporne na gromadzenie się szlamu i osadów, jest prawdziwym wyzwaniem. To, co działa dobrze w przypadku jednego kryterium wydajności, może mieć negatywny wpływ na inne. Uzyskanie odpowiedniej równowagi wymaga dużego doświadczenia i rygorystycznych testów.
Aby sprostać wielu nowym wymaganiom branży, pracowaliśmy nad trzema ważnymi wariantami o długiej żywotności: 0W-20, 0W-30 i 5W-30, które łącznie spełniają wymagania 16 różnych specyfikacji producentów OEM i branżowych. Program ten był złożony i z konieczności dość długotrwały – wymagał ponad 110 testów silnika przy ponad 35 000 godzin pracy, w połączeniu z ponad 100 cyklami testów laboratoryjnych.
Osiągnięcie naszych głównych celów w zakresie tych produktów było możliwe przede wszystkim dzięki wykorzystaniu zasobów i talentów firmy Castrol w trzech krajach. Program ten stanowił wielomilionową inwestycję w przypadku każdego z tych nowych produktów.
Jeśli tak trudno stworzyć produkt spełniający wiele specyfikacji, dlaczego warto to robić? Czy nie łatwiej po prostu przygotować oddzielne receptury dla poszczególnych producentów OEM?
AC: Skupianie się na tym, co najłatwiejsze, nigdy nie było naszym pierwszym odruchem! Produkty Castrol Edge projektujemy zgodnie z najwyższymi standardami jakości i najwyższymi tolerancjami operacyjnymi, a uwzględnienie wielu specyfikacji w jednym produkcie ma ogromny sens. Ułatwia to życie hurtownikom, dystrybutorom i klientom – zarówno warsztatom, jak i kierowcom.
W przypadku tego konkretnego produktu stało się jasne, że jesteśmy w stanie stworzyć coś, co spełnia szereg najbardziej wymagających specyfikacji. Czas i wysiłek wiązały się z próbą osiągnięcia jednocześnie wielu celów. Z pewnością mogliśmy wybrać prostszą ścieżkę, ale wiemy, że przyniesie to znaczne korzyści wielu klientom. Wyznaczamy sobie cele, które są bardziej rygorystyczne niż wymogi regulacyjne, a Castrol Edge zdecydowanie przesuwa granice wydajności.
Możemy skrócić cykl opracowywania nowej receptury, ponieważ mamy duże doświadczenie i wiedzę, z których możemy czerpać, a także możliwości produkcyjne i stabilny łańcuch dostaw, co pozwala wprowadzić produkt na rynek w krótkim czasie. Nowe specyfikacje stają się jednak coraz trudniejsze do spełnienia, nawet dla nas. Rozwój silników spalinowych zasadniczo osiągnął szczyt – nie obserwujemy już skoków naprzód w projektowaniu – jednak organy regulacyjne i producenci OEM nieustannie poszukują innych sposobów na wprowadzanie stopniowych ulepszeń.
Co najważniejsze, posiadanie produktów spełniających wiele specyfikacji producentów OEM jest korzystne dla warsztatów, zwłaszcza serwisujących pojazdy różnych marek, ponieważ mogą one zredukować zapasy środków smarnych, mając pewność, że produkt spełnia bardzo wysokie standardy.
RH: Środek smarny należy do tych nielicznych elementów postrzeganych jako krytyczne obszary, w których nadal można osiągać postępy w zakresie osiągów silnika, takie jak wydłużone okresy między wymianami oleju, większa oszczędność paliwa, trwałość i czystość. Cele są wciąż zmieniane, publikowane są nowe specyfikacje, a nowe środki smarne mają do wykonania coraz trudniejsze zadanie.
Ogłaszanie kolejnych specyfikacji może być przytłaczające, ponieważ oznacza nowe cele, z którymi musimy się zmierzyć. Doceniamy jednak wyzwania i jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do tego, by osiągnąć oczekiwany postęp.
Komentarze (0)