Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jak chronić

wysoko obciążony silnik przed zużyciem?

Jazda samochodem w trudnym terenie, powrót z pracy w gigantycznych korkach czy też przejazd autostradą w siarczystym mrozie. Każda z tych sytuacji na drodze to inne warunki eksploatacji auta oraz różne obciążenie silnika. Wszystkie je łączy potrzeba bardzo dobrej ochrony silnika przed zwiększonym zużyciem. Dzięki rozwojowi techniki smarowniczej, dzisiejsze silniki są znacznie lepiej zabezpieczone niż te, które napędzały samochody naszych ojców i dziadków.


Kierowcom czasami trudno jest zrozumieć, jakie warunki eksploatacji samochodu można uznać za ekstremalne, znacznie zwiększające obciążenie silnika. A takimi jest na przykład jazda w skrajnych temperaturach lub podczas jesiennej ulewy po grząskiej drodze. Wówczas silnik nie ma lekko. Jednak na co dzień częściej spotykamy się z innymi sytuacjami na drodze. Przewozimy materiały budowlane, stoimy w korkach, przejeżdżamy krótkie odcinki, co chwilę się zatrzymując. Te zwykłe dla wielu kierowców warunki również mogą być ekstremalne. I nie ma tu znaczenia czy poruszamy się po drogach w Polsce, Turcji, czy pięknej Szwecji. Warunki klimatyczne oraz nasze nawyki za kółkiem poddają silnik auta ciężkim próbom. Zadaniem producentów olejów silnikowych – takich jak Mobil 1 – jest zapewnienie pełnej ochrony silnika w każdych, nawet tak ekstremalnych sytuacjach na drodze.




Polski off-road – po grząskich wertepach
Przed wyjazdem w teren nigdy do końca nie wiemy, w jakich warunkach pokonamy zaplanowaną trasę. Niebezpieczeństwem jest nadmierne zapylenie lub na przykład bezpośredni kontakt auta z wodą. Woda gromadząca się w oleju może prowadzić do powstawania związków kwasowych, które powodują korozję metalowych części silnika i skracają okres jego eksploatacji. Natomiast brud i piasek, które znajdą się we wnętrzu silnika na pewno przyśpieszą zużycie jego ruchomych części.

Korki w Istambule – nadmierna praca na jałowym biegu
Szukając motoryzacyjnych podobieństw między Turcją a Polską, na pewno należałoby wymienić uliczne korki. Wszyscy polscy kierowcy, którzy narzekają na panujący na ulicach tłok, powinni obowiązkowo pojechać do Istambułu. Podczas jazdy miejskiej, która charakteryzuje się krótkimi przejazdami i częstym zatrzymywaniem się, konwencjonalny olej silnikowy nie jest w stanie osiągnąć temperatury wystarczającej do odparowania i wyeliminowania z niego wody i paliwa, których zawartość wzrasta wskutek częstej pracy na jałowym biegu. Może to powodować korozję oraz sprzyja powstawaniu szlamu. Natomiast jeżeli po okresie jazdy z dużą prędkością nagle staniemy w korku, silnik może być narażony na znaczne obciążenia cieplne.




Szwecja – jazda w niskich temperaturach
Z zakorkowanej Turcji przenosimy się do Szwecji, gdzie kierowcy mogą bezpłatnie korzystać z sieci około 1500 kilometrów autostrad. Nasi skandynawscy sąsiedzi jeżdżą od nas bardziej przepisowo, a stan nawierzchni dróg jest naprawdę bardzo dobry. Podróż autostradą przy ekonomicznej jeździe nie jest wysokim obciążeniem dla silnika. W takich warunkach olej silnikowy pracuje w optymalnej temperaturze, dzięki czemu zawartość paliwa i wilgoci w oleju utrzymuje się na niskim poziomie, który nie wpływa na skuteczność ochrony ruchomych części silnika. Jednak warunki te zdecydowanie się zmienią, kiedy przy kilkunastostopniowym mrozie zjedziemy z autostrady na drogę lokalną. Przy takich warunkach eksploatacji, w niskich temperaturach lepkość oleju rośnie i trudniej go pompować przez silnik. Nie jest więc on w stanie szybko dotrzeć do wszystkich punktów smarowania.

Pomoc syntetycznych środków smarnych
Wszystkie wyżej opisane sytuacje pokazują, że silnik narażony jest na wiele czynników powodujących jego szybsze zużycie. Rozwiązaniem problemu są nowoczesne, w pełni syntetyczne środki smarne, takie jak na przykład olej Mobil 1 New Life 0W-40. Jak pokazuje film edukacyjny, dostępny pod adresem: www.youtube.com/watch?v=Y8WMITGPGW4 oleje semisyntetyczne w niskich temperaturach gęstnieją, uniemożliwiając właściwe smarowanie silnika. Takiego problemu nie mają oleje syntetyczne, które zachowują płynność nawet przy temperaturze -40 st. Celsjusza. Tak więc jazda samochodem zimą lub zimowe podróże po najbardziej wysuniętych na północ drogach Europy nie stanowią dla naszego silnika żadnego problemu. Zalety olejów syntetycznych widoczne są również podczas jazdy w korkach przy dużym upale, gdzie ważne jest utrzymanie silnika we właściwej temperaturze. Zadaniem środków smarnych jest nie tylko smarowanie ruchomych części silnika, ale również rozpraszanie nagromadzonego w silniku nadmiaru ciepła. Jak pokazuje kolejny film edukacyjny Mobil 1, dostępny pod adresem: www.youtube.com/watch?v=ezf9_2zhNlw jest to szczególnie ważne w turbodoładowanych jednostkach napędowych. Tak też jest na torze wyścigowym. Olej Mobil 1, który chroni silniki bolidów zespołu Formuły 1, Vodafone McLaren Mercedes pracuje w temperaturze przekraczającej 300 st. Celsjusza i jest narażony na przeciążenia aż 8500 razy większe od siły grawitacji.

Podsumowując, oleje syntetyczne oferują najlepszą ochronę, również w ekstremalnych warunkach, przy wysoko obciążonym silniku. Są na tyle rozwinięte technologicznie, że wręcz przekraczają obecne wymagania ze strony producentów silników. Więcej informacji o zaletach zaawansowanych technologicznie środków smarnych można znaleźć na stronie internetowej www.mobil-1.pl.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony