Warto wiedzieć

wczoraj  16.12.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 5

Jak dbać o dobrostan pracowników?
Strona 1 z 2

Branża motoryzacja przechodzi ostatnio rewolucyjne zmiany. Zmienia się też organizacja pracy. Pracodawcy robię wiele, by dniówka była satysfakcjonująca także dla... podniebienia. Przykładowo, marka Ford chwali się, że w głównej siedzibie koncernu działa aż siedem restauracji. 

Południowo-wschodnie Michigan – tu Ford był zawsze obecny, nie tylko ze względu na swoją siedzibę. Od 1903 roku wywarł wpływ na niezliczone rodziny, to właśnie z tą marką wiązały swoją przyszłość całe pokolenia. Napędzał kariery, stymulował przedsiębiorczość, pomagał rozwijać się małym firmom. Rozpalał pasję do jazdy samochodem i stał się symbolem wolności dla wielu nastolatków. Czy bez Forda Detroit byłoby znane jako miasto motoryzacji?

Była główna siedziba główna Forda w Dearborn, znana jako Glass House, która funkcjonowała od 1956 roku, przechodzi do historii. W wietrzne niedzielne popołudnie tysiące osób – pracowników z rodzinami, emerytów, urzędników i członków społeczności Dearborn – zebrało się, aby świętować uroczyste otwarcie nowej siedziby głównej Forda. Podczas tego bezprecedensowego wydarzenia zaproszono ich do zwiedzania czteropiętrowego budynku o powierzchni ok. 180 000 m² i przekonania się na własne oczy, jak obiekt przyczyni się do budowania bardziej efektywnej przyszłości marki.

Budynek ukształtowany przez trzy nakładające się na siebie sześciokąty, po całkowitym zakończeniu prac w 2027 roku, ma pomieścić 4000 pracowników, czyli dwa razy więcej niż obecny Glass House. „Odnowiony kampus i niesamowita nowa siedziba to coś więcej, niż tylko miejsca pracy” – powiedział CEO Forda, Jim Farley. „Reprezentują one miejsce, w którym spotykamy się, aby kształtować przyszłość i odcisnąć swoje piętno na całym świecie. To inwestycja w najważniejszy atut, jaki posiadamy w Fordzie – w każdego z nas”.

Nowy obiekt gromadzi kluczowych decydentów i projektantów Forda pod jednym dachem, co zwiększy efektywność procesu rozwoju produktów, a sześć studiów projektowych, trzy połączone ze sobą salony wystawowe i różnorodne sale energetyczne (Energy Rooms) usprawnią współpracę zespołowej. Dzięki pionowej orientacji budynku, przemieszczanie ładunków i osób w całej przestrzeni jest o 80% bardziej wydajne w porównaniu z poprzednim Centrum Rozwoju Produktów. Siedziba położona jest także w bardziej centralnym miejscu, w odległości 15 minut spacerem od innych biur Forda, w których pracuje 14 000 pracowników. 

Nowa siedziba to jednak nie tylko miejsce pracy, to także powiew świeżego powietrza. Kampus Forda, po którym można spacerować, obejmuje ponad 12 akrów terenów zielonych i ścieżek spacerowych, a także sześć wewnętrznych patiów – to dodatkowe ok. 9500 m² przestrzeni zewnętrznej do użytku pracowników. 

Nowe doświadczenie w pracy

Wszystko zaczyna się od wejścia. We współpracy z biurem projektwoym Snøhetta zaprojektowano przestrzeń, kolorystykę, materiały i dzieła sztuki, które mają ożywić doznania związane z marką. Wyróżnione lobby publiczne i pracownicze to drzwi do marki, zarówno dla odwiedzających, jak i przyjeżdżających każdego dnia do pracy. Wejście publiczne od strony Oakwood Blvd., głównej arterii komunikacyjnej, zdobią próbki kolorów modeli Forda – od kultowego Modelu T po Mustanga Mach-E. Za to podsufitki z czerwonego cedru, widoczne również na zewnątrz budynku, perforowane są białymi metalowymi panelami, które znajdują się także w balustradach. Znalazło się tam także miejsce na elastyczne ekrany LED, a trwała podłoga z lastryko pomaga zachować estetyczną ciągłość. Oba lobby posiadają również duże przestrzenie wielofunkcyjne, a ta pracownicza może stać się miejscem organizacji eventów, które pomieszczą nawet 700 osób. Ścianę w holu American Road zdobią – witając wchodzących pracowników – części i elementy modelu Bronco Raptor, pochodzące z rozmontowanego pojazdu, który dopiero co zjechał z linii produkcyjnej w Michigan Assembly Plant. 

Salony wystawowe i pracownie

Główny salon wystawowy, będący częścią kompleksowego trio przestrzeni testowych, wyposażony jest w 10 obrotowych platform podłogowych i „ukryte” ściany boczne. Otwierając się odsłaniają „Salon Kolorów i Materiałów” oraz „Salon Cyfrowy”, w którym znajdziemy kolejną obrotową platformę i ścianę z mikro-monitorami LED. 

Każda z sześciu nowych pracowni projektowych, które usytuowane są na drugim i czwartym piętrze, ma identyczny układ i wielkość. Wszystkie wyposażono w najnowsze technologie przydatne przy modelowaniu w glinie, a stanowiska pracy skonstruowano w taki sposób, że umożliwiają elastyczną pracę zespołową. Każde pomieszczenie jest dodatkowo zgodne z profilami „Budowa”, „Ekscytacja” i „Przygoda”, które ogłoszono w ramach nowej, globalnej strategii marki. 

Na pierwszym piętrze znajduje się także hala „Design Prototyping”, która wyposażona jest w warsztaty do obróbki metalu, drewna, wykańczania i lakierowania. To właśnie tutaj nowe modele poddawane są wstępnemu procesowi projektowania i nabierają swojego przyszłego wyglądu. Dla lepszej komunikacji budynki wyposażono w specjalne windy towarowe, dzięki którym pracownicy mogą w łatwy sposób przemieszczać modele między pracowniami projektowymi.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony