Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak dbać o przewody zapłonowe?
– o tym trzeba zawsze pamiętać. Istotą działania układu zapłonowego jest doprowadzenie wysokiego napięcia z cewki zapłonowej do świec. Za transport napięcia odpowiadają przewody zapłonowe, które mają ogromny wpływ na efektywność działania całego układu.

Przewody zapłonowe pracują w bardzo nieprzyjaznych warunkach, przede wszystkim w skrajnych, bardzo niskich lub bardzo wysokich temperaturach. Są narażone na działanie brudu, smarów i olejów. To wszystko powoduje, że w większości przypadków winą za nieprawidłowe działanie układu zapłonowego obarcza się przewody. Wydawać się może, że to z powodu źle funkcjonujących przewodów mamy kłopoty z „odpaleniem” auta, albo że to z winy przewodów silnik pracuje nierówno, szarpie, a czasem nawet gaśnie. Należy jednak postawić pytanie, czy pierwotną przyczyną niesprawności układu zapłonowego są przewody, czy może coś innego?


Mechanizm powstawania przebicia
Właściciele aut, w których przewody zapłonowe uległy zużyciu, często skarżą się, że w obszarze układu zapłonowego silnika zaobserwować mogą przeskoki iskry. Fakt powstawania łuku elektrycznego jest wynikiem uszkodzenia izolacji przewodów lub ich osłon.

Najczęściej pierwotną przyczyną powstawania przebić (poza mechanicznym uszkodzeniem przewodu) jest oddziaływanie temperatury na izolator przewodu i osłon, wykonany w tańszych przewodach jako mieszanka gumy – EPDM, w droższych – jako znacznie bardziej wytrzymały elektrycznie silikon. Płynący przewodami zapłonowymi prąd powoduje wzrost temperatury ich izolacji, przez co stopniowo postępuje proces zmiany struktury polimerów wielołańcuszkowych i tworzenie się w materiale izolatora kanałów półprzewodzących. Degradacje izolatora przyśpiesza również rzadsza niż zaleca to producent wymiana świec zapłonowych. Wypalona lub nadmiernie zużyta świeca potrzebuje znacznie większego prądu do przeskoku iskry. Nie bez znaczenia jest również wpływ środowiska w jakim pracują przewody zapłonowe. Wszelkie zabrudzenia smarami lub olejami narażają izolator na działanie nierafinowanych składników kwasowych a także powodują zwiększenie pojemności elektrostatycznej całego układu i przez to obniżenie napięcia zapłonu.

Uwagi te są szczególnie istotne dla użytkowników samochodów z instalacją gazową, w których, po pierwsze, następuje szybsze zużycie świec zapłonowych a po wtóre spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej odbywa się w temperaturze nieco wyższej niż przy zasilaniu benzyną.

Odporność przewodów na temperatury opisuje norma ISO 3808, a najlepsze pod tym względem przewody w izolacjach silikonowych charakteryzuje odporność na temp. rzędu -50OC - +250OC.

Pamiętaj, że:
- Wymieniaj świece zapłonowe zgodnie z zaleceniami producenta (zwykle co 10-15 tys. km)
- Najlepiej przy trzeciej wymianie świec wymień też przewody zapłonowe.
- W przypadku problemów z zapłonem, najpierw sprawdź instalację gazową, jeśli taka jest potrzeba wymień świece, a na końcu przewody.
- Wymieniając przewody zapłonowe, zawsze pamiętaj o wymianie świec.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony