Części i regeneracja

Artykuł sponsorowany

miesiąc temu  19.11.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak działa dmuchawa w aucie? Eksperci Thermotec wyjaśniają

Jednym z istotnych elementów, które współtworzą funkcję ogrzewania i schładzania wnętrza pojazdu jest dmuchawa. Dlaczego jest istotna w tym procesie i jak jest zbudowana? Eksperci Thermotec objaśniają zasadę działania tego podzespołu w układzie klimatyzacji.

Dmuchawa jest częścią układu HVAC (ang. Heating Ventilation Air Conditioning). Jej głównym zadaniem jest wprowadzenie ciepłego lub zimnego powietrza do przedziału pasażerskiego, w zależności od wymagań temperaturowych. W lecie będzie wprowadzała zimne powietrze z parownika klimatyzacji a w okresie jesienno – zimowym ciepłe powietrze z nagrzewnicy.

Powietrze zasysane jest z okolicy podszybia i dalej tłoczone kanałami wentylacyjnymi poprzez filtr kabinowy do wnętrza pojazdu, dzięki czemu możemy np. odparować szyby w pojeździe. Dmuchawa występuje we wszystkich pojazdach, również tych bez układu klimatyzacji. Pamiętajmy jednak, że podobnie jak zbyt niska temperatura w samochodzie nie sprzyja jeździe, tak i zbyt mocne nagrzanie wnętrza może okazać się zgubne. Będziemy senni i mniej skoncentrowani na prowadzeniu pojazdu.

Budowa dmuchawy, czyli proste i sprytne urządzenie

Dmuchawa zbudowana jest z silnika elektrycznego, opornika (rezystor dmuchawy) i wentylatora. Poprawna praca tego elementu wynika z wykorzystania prawa Ohma. Zwiększenie oporu obniża natężenie prądu co powoduje spadek prędkości obrotowej silnika, wówczas wentylator zmniejsza swoją wydajność i siła nawiewu jest także mniejsza. Dzięki temu możliwe jest odpowiednie regulowanie intensywnością nawiewu co przekłada się na wyższy poziom komfortu w kabinie pasażerskiej.

Warto wiedzieć:

Dmuchawy w ofercie Inter Cars dostępne są od wielu dostawców, natomiast indeksy producenta Thermotec rozpoczynają się od DDW0.

W starszych pojazdach stosowano mechaniczne połączenie dmuchawy z panelem nawiewu, we współczesnych samochodach stosowane są rozwiązania potencjometrów cyfrowych. Potencjometry te zbudowane są z układów logicznych sterowanych odpowiednim sygnałem. Przepływ prądu jest przełączany pomiędzy poszczególnymi ścieżkami oporu (rezystancji), automatyzacja sterowania pozwala na płynną a nie skokową regulację nawiewu.

Ze względu na zastosowanie elektroniki wykluczona jest naprawa a konieczna wymiana tego podzespołu. Niestety nie jest to łatwy proces ze względu na umiejscowienie elementów sterujących pod deską rozdzielczą.

Warto wiedzieć
Rezystor dmuchawy marki Thermotec – indeks rozpoczyna się od DEC00.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony