Oświetlenie w motoryzacji zawsze było ważne - to naturalne. Kolejne technologie poprawiały jego wydajność. Prawdziwy przeskok miał miejsce w 1991 roku, kiedy BMW zaprezentowało model serii 7 z reflektorami wyposażonymi w metalohalogenkowe lampy wyładowcze, czyli popularne ksenony.
Wzrost emisji światła widzialnego w porównaniu do najbardziej wydajnych żarówek halogenowych sprawił, że lampy ksenonowe stały się synonimem bezpieczeństwa i komfortu podczas nocnych podróży. Silny strumień światła o temperaturze barwowej zbliżonej do światła dziennego lepiej wybarwia znaki drogowe i linie namalowane na jezdni, zarówno w czasie jazdy po suchej, jak i mokrej nawierzchni.
Ksenonowa lampa wyładowcza działa na zasadzie łuku elektrycznego przechodzącego między elektrodami w otoczeniu gazu ksenonowego zawierającego dodatkowo sole metali z grupy halogenów. Nieodłącznym elementem instalacji ksenonowej jest przetwornica. Posiada ona między innymi wbudowany zapłonnik wytwarzający 23kV potrzebne do wytworzenia wyładowania i uruchomienia lampy. Gdy łuk się stabilizuje, a gaz rozgrzewa wyraźnie się przy tym rozjaśniając, napięcie opada do poziomu 85V - tyle wynosi napięcie robocze dla dwóch najpopularniejszych modeli palników ksenonowych – D1 oraz D2. Gama palników, występujących w fabrycznych instalacjach, nie jest aż taka szeroka jak w przypadku żarówek halogenowych, ale wszystkie są dostępne w ofercie firmy M-TECH, która jest jednym z liderów branży oświetlenia samochodowego.
Jak można wywnioskować, fabryczna instalacja ksenonowa jest droga i początkowo była montowana jedynie w samochodach luksusowych. Z czasem stała się bardziej przystępna i występuje w modelach niższych segmentów, lecz nie przeszkodziło to na przestrzeni dekady rozwinąć się rynkowi oferującemu zestawy do konwersji tradycyjnego oświetlenia halogenowego na ksenonowe. Popularne zestawy, zawierające potrzebne przetwornice, oraz palniki przystosowane pod konkretne żarówki halogenowe w ofercie firmy M-TECH wstępują w kilku segmentach zaawansowania technologicznego. Najlepsze zestawy Canbus, to takie, które zawierają m.in. przetwornice serii XPU, średnie modele to M-TECH Digital z przetwornicami Digital Basic oraz najprostsze zestawy z analogowymi przetwornicami Basic, które kosztują zaledwie ułamek ceny fabrycznej instalacji, a jednak znacząco podnoszą efektywność reflektorów. Podaż tychże zamienników jest ogromna, co często skłania importerów do oferowania towarów, dość niskiej jakości. Tanie produkty, których geometria nie pokrywa się z ogniskową żarówki halogenowej stwarzają zagrożenie w ruchu drogowym. Silny strumień światła odbijany jest chaotycznie, co wpływa na opinię użytkowników zakładających, że tego typu produkty oślepiają i nie nadają się do użytku. Trudno temu zaprzeczyć, jeżeli większość konsumentów decyduje się na towary z wątpliwego źródła, jednakże palniki M-TECH, sprawdzone, dopracowane technologicznie na przestrzeni ostatnich lat mogą funkcjonować prawidłowo, podnosząc sprawność przednich świateł oraz wydłużając okres eksploatacji kilkukrotnie względem żarówek halogenowych.
Jest to zasługą ściśle dopracowanej geometrii palnika względem zwykłej żarówki halogenowej, zastosowania izolacji ceramicznej, aby ta geometra nie zmieniała się pod wpływem ciepła, oraz metalowej podstawy. Lampa ksenonowa zużywa się wolno i na skutek wypalania się elektrod zmienia się ciśnienie gazu wewnątrz palnika. Wraz z jego spadkiem zmienia się barwa światła, przechodzą w coraz cieplejszą, aby na końcu emitować światło o barwie różowej. Wtedy mamy do czynienia z palnikiem naturalnie zużytym. Ksenony warto wymieniać parami. W przeciwnym razie, nawet gdy wymienimy palnik na tej samej marki, różniąc się od siebie okresem eksploatacji, będą się one różniły barwą światła. Zasada ta dotyczy zarówno palników dedykowanych do fabrycznych instalacji lamp wyładowczych, jak i palników z segmentu akcesoriów tuningowych. Co więcej, przy zakupie palników ksenonowych pod żarówki halogenowe, lub też przeznaczonych do fabrycznych instalacji, użytkownik ma możliwość wyboru odcienia barwy światła emitowanego przez palnik, od ciepłej bieli (4300K), aż po głęboki błękit, a nawet światło prawdziwie niebieskie (10 000K). Trzeba też zaznaczyć istotną kwestię – żadne rozwiązanie przeznaczone do konwersji świateł halogenowych na ksenony nie posiada homologacji drogowej, a ich stosowanie na drogach publicznych w Unii Europejskiej jest zabronione.
Komentarze (1)