Wszystkie warsztatowe urządzenia komunikują się ze sobą, tworząc wewnętrzną sieć. Wszystkie mają dostęp do internetu. To wizja warsztatu przyszłości, którą zaprezentował Bosch podczas wrześniowych targów Automechanika we Frankfurcie. Co wchodzi w skład tzw. Connected Workshop?
Inteligentne przetwarzanie danych oraz rosnąca liczba urządzeń będących w sieci i łączących się z otoczeniem kryją ogromny potencjał dla warsztatów samochodowych. Pozwalają planować wizyty klientów i poprawić poszczególne etapy pracy w serwisie. Dane pojazdu i historia napraw są dostępne już w chwili przybycia klienta do warsztatu. Następnie są one automatycznie wymieniane między urządzeniami diagnostycznymi, dzięki czemu mechanik ma dostęp do informacji producenta samochodu w czasie rzeczywistym.
Bosch Connected Repair
To zaprojektowane specjalnie dla warsztatów oprogramowanie umożliwia łączenie ze sobą urządzeń diagnostycznych. Dzięki temu mechanik po wpisaniu numeru rejestracyjnego danego pojazdu lub jego numeru VIN od razu otrzymuje dostęp do danych technicznych pojazdu na wszystkich urządzeniach. Podczas kolejnych wizyt klienta nie jest wymagana żadna dodatkowa identyfikacja. Wystarczy podać numer rejestracyjny lub numer VIN, aby na każdym stanowisku od razu uzyskać dostęp do pełnej historii pojazdu z uwzględnieniem wszystkich wyników badań.
Ponadto, oprogramowanie wykorzystuje nowatorską identyfikację auta, którą mogą uzupełniać określone parametry uzyskane z poszczególnych urządzeń diagnostycznych. Przy następnej naprawie parametry te zostają ponownie wykorzystane do identyfikacji. Oszczędza to czas potrzebny na przygotowanie miejsca pracy, upraszcza procesy naprawy i serwisowania oraz zapobiega niepotrzebnemu powielaniu czynności.
Diagnoza sterowników
Najnowsza generacja testerów diagnostycznych Bosch KTS obsługuje nie tylko wszystkie dotychczas stosowane interfejsy pojazdów, ale również przyszłe, oparte na standardzie Ethernet. Ponadto jest ona wyposażona w PassThru-Interface, który umożliwia korzystanie z portali internetowych producentów pojazdów podczas programowania sterowników zgodnie z normą Euro 5/6. Znacznie poprawiono moc obliczeniową testerów KTS, istotnie zwiększono pamięć i umożliwiono równoległą pracę kilku interfejsów. Korzystając z nowych modułów KTS 560 i KTS 590, można na przykład wykorzystywać do diagnozy nawet trzy interfejsy CAN i jednocześnie trzy interfejsy linii K.
Zintegrowany tester KTS 350 typu all-in-one (model w przygotowaniu) z 10-calowym ekranem dotykowym dysponuje również wszystkimi możliwościami nowej generacji KTS-ów. Poręczne urządzenie do mobilnych zastosowań w warsztacie ma już zainstalowany program ESI[tronic] 2.0. Znacznie mocniejszy niż u jego poprzednika procesor, cztery gigabajty pamięci RAM i szybki dysk SSD o pojemności 256 GB w połączeniu z obecnym systemem operacyjnym Windows 10 zapewniają bezzwłoczne uruchamianie programu i szybką pracę.
Program warsztatowy ESI[tronic] 2.0
Program jest ciągle udoskonalany i rozwijany. Jeżeli urządzenie diagnostyczne jest podłączone do internetu, to od pierwszego kwartału 2017 r. wszystkie aktualizacje będą pobierane w tle online. Ponadto dzięki ESI[tronic] Web użytkownik ma dostęp także do portalu internetowego z informacjami na temat diagnozowania i napraw. Portal ten będzie pozwalał na otrzymywanie na przykład brakującej informacji dotyczącej danej naprawy, bez konieczności instalowania oprogramowania na urządzeniu warsztatowym.
Badanie spalin za pomocą BEA 750
Urządzenie BEA 750 w wersji kombi jest wyposażone w 4-gazowy analizator spalin i dymomierz BEA 070, pomiar prędkości obrotowej i temperatury wykonuje przystawka BEA 030. BEA 750 może być doposażone w moduł KTS 515 do diagnozy OBD. Urządzenie jest już fabrycznie skonfigurowane, co pozwala na jego użycie w warsztacie bez dodatkowego, czasochłonnego pierwszego uruchomienia.
Ładowarki akumulatorów BAT 645 i BAT 690
Służą one do uniwersalnego i profesjonalnego zastosowania (ciągły prąd wyjściowy 45 A i 90 A). Obie mogą być wykorzystywane do akumulatorów 12 V oraz 24 V i automatycznie wykrywają wymagane napięcie nominalne. Ładowarki BAT 645 i BAT 690 oferują, jako dodatkowe tryby pracy, ładowanie podtrzymujące i buforowe. W trybie podtrzymującym ładowarka zapewnia zasilanie pojazdu, gdy akumulator został wymontowany. Tryb buforowy ma coraz większe znaczenie w codziennej pracy warsztatu. W tym przypadku ładowarka podtrzymuje zasilanie instalacji, na przykład podczas aktualizacji oprogramowania w sterownikach.
Wyposażenie do testowania diesli
W związku z wprowadzeniem homologacji na badanie produktów VDO do diesli od 2017 roku Bosch będzie oferował opcję testowania pomp CR VDO na stołach probierczych EPS 815 i EPS 708. Możliwość testowania wtryskiwaczy CR VDO jest obecnie w trakcie opracowywania.
Pomiar głębokości bieżnika opon TTM
Nowy system TTM (Tire Tread Measurement) do pomiaru głębokości bieżnika opon uruchamia się automatycznie, gdy pojazd przejeżdża po elemencie pomiarowym z maksymalną prędkością 8 km/h. Kilka sekund później wyświetlana jest dokładna głębokość bieżnika we wszystkich czterech kołach. W systemie zastosowano metodę pomiarową opartą na kodowaniu kolorami oraz kamery HD. Jak zwykle w przypadku układów laserowych metoda ta nie wymaga żadnych ruchomych części.
LTB 300
To specjalne wypoziomowane stanowisko warsztatowe dostosowane do wykonywania różnych zadań diagnostycznych. Za pomocą przyrządu do kontroli i regulacji świateł HTD 815 umożliwia ono precyzyjne sprawdzenie i ustawienie reflektorów, zgodnie z aktualnymi przepisami. Ponadto LTB 300 jest wyposażone w obrotnice dla przednich kół.
Korzystając z FWA 4630/50 – przyrządu do badania geometrii kół typu 3D, warsztaty mogą na stanowisku przeprowadzać pomiary ustawienia osi oraz określać geometryczną oś jazdy. To z kolei stwarza warunki do kalibrowania w warsztacie za pomocą przyrządu DAS 1000 systemów wspomagania kierowcy, takich jak system zachowania odległości od poprzedzającego pojazdu lub rozpoznawania znaków drogowych.
Serwis opon
Dzięki kompaktowej budowie nowa elektroniczna wyważarka do kół WBE 4120 D jest przeznaczona przede wszystkim do warsztatów o ograniczonej powierzchni stanowiska. Urządzenie umożliwia wyważanie kół wszystkich typów pojazdów – od motocykli aż do samochodów dostawczych. Pracę ułatwiają wewnętrzne elektroniczne ramię pomiarowe „Alueasy” oraz pakiet oprogramowania, który uwzględnia wszystkie statystyczne oraz dynamiczne programy wyważania.
Kolejną nowością w ofercie firmy Bosch jest montażownica opon TCE 4400-22 z innowacyjną koncepcją korpusu tzw.
G-frame dla uzyskania większej sztywności konstrukcji. Urządzenie jest wyposażone w stół obrotowy do zewnętrznego mocowania obręczy 22-calowych oraz w głowicę montażową, pneumatycznie pozycjonowaną i blokowaną, oraz w łatwą w obsłudze łopatę do odrywania i w pomocniczą kolumnę TCE 330.
Komentarze (0)