Części i regeneracja

ponad rok temu  19.11.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Jak postępować przy montażu wysprzęglika 510 0073 10?

Wysprzęglik 510 0073 10 jest stosowany w wielu popularnych modelach samochodów marki Fiat, Opel i Saab. Wysprzęglik hydrauliczny CSC (ang. Concentric Slave Cylinder), podobnie jak sprzęgło i koło zamachowe, podlega zużyciu eksploatacyjnemu i musi być zastąpiony nowym podczas każdorazowej wymiany sprzęgła.

Aby zapewnić niezawodność działania i wymagany czas eksploatacji wysprzęglika, należy przy jego wymianie zwrócić szczególną uwagę na istotne aspekty. Wysprzęglik LuK 510 0073 10 może odbiegać kształtem od wcześniej zamontowanego. W takim przypadku konieczne jest dostosowanie układu hydraulicznego.
Przed montażem należy dokładnie skontrolować złącze na przewodzie hydraulicznym. Często znajduje się tam stara uszczelka lub jej resztki, co prowadzi do ograniczenia dopływu (fot. 4). W skrajnym przypadku może nastąpić pęknięcie lub rozerwanie wysprzęglika (fot. 5) skutkujące wyciekiem płynu, brakiem możliwości wysprzęglania i w efekcie koniecznością ponownej wymiany wysprzęglika oraz zestawu sprzęgła!

Wymiana wysprzęglika
Fot. 1 – wymontować i właściwie zutylizować stary wysprzęglik (1), uszczelkę kołnierza skrzyni biegów (2), przewód ciśnieniowy (3) oraz plastikową tulejkę (4) prowadzącą przewód przez obudowę sprzęgła.
Fot. 2 – założyć uszczelkę kołnierza skrzyni biegów (2) i ręcznie dokręcić wysprzęglik (1). Śruby dokręcać równomiernie, aby zapobiec wykrzywieniu wysprzęglika! Następnie wsunąć adapter (3) przez otwór w obudowie sprzęgła i wcisnąć go w króciec na wysprzęgliku aż do wyraźnego kliknięcia. Śruby mocujące wysprzęglik dokręcić momentem 10 (+1) Nm.
Fot. 3 – na koniec nasunąć złączę przewodu na wystający adapter (3) do momentu jego wyraźnie słyszalnego kliknięcia.


Procedura odpowietrzania
Po zamontowaniu nowego wysprzęglika konieczne jest odpowietrzenie całego systemu. Operacja ta przebiega dwufazowo, najpierw odpowietrzamy układ hydrauliczny, a następnie osobno sam wysprzęglik.
Krok 1
Odpowietrzenie układu hydraulicznego należy przeprowadzić z dołu do góry, czyli od zaworu odpowietrzającego do zbiornika wyrównawczego, w niżej opisany sposób.
1. Połączyć zbiornik wyrównawczy ze zbiornikiem przechwytującym, używając adaptera.
2. Zdjąć osłonę z zaworu odpowietrzającego.
3. Połączyć adapterem przyrząd odpowietrzający z zaworem odpowietrzającym.
4. Włączyć przyrząd odpowietrzający. Ciśnienie nie może przekroczyć 2 barów.
5. Odkręcić zawór odpowietrzający o 2-3 obroty. Układ hydrauliczny jest prawidłowo odpowietrzony, jeśli do zbiorniczka przechwytującego spływa płyn hydrauliczny pozbawiony pęcherzyków powietrza.
6. Zakręcić zawór odpowietrzający i wyłączyć przyrząd.
7. Odłączyć przyrząd wraz z adapterem.
Uwaga!
W czasie, gdy przyrząd odpowietrzający jest podłączony, nie wolno naciskać na pedał sprzęgła!

Krok 2
Do odpowietrzenia wysprzęglika hydraulicznego wymagane są dwie osoby. Podczas czynności odpowietrzania wysprzęglika należy zapewnić wymaganą ilość płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym.
1. Połączyć zbiornik przechwytujący z zaworem odpowietrzającym.
2. Wcisnąć powoli do oporu i przytrzymać pedał sprzęgła.
3. Odkręcać zawór odpowietrzający do chwili pojawienia się powietrza lub płynu.
4. Zakręcić ręcznie zawór.
5. Powoli (nie gwałtownie!) zwolnić pedał sprzęgła.
6. Odczekać 2-3 sekundy.
7. Powtórzyć czynności z punktów 2-6 co najmniej 10 razy.
8. Jeśli w wypływającym płynie brak pęcherzyków powietrza, dokręcić zawór odpowietrzający momentem 5 Nm i odłączyć zbiorniczek przechwytujący.
9. Nałożyć osłonkę na zawór odpowietrzający.
10. Uzupełnić płyn hamulcowy do poziomu MAX w zbiorniczku wyrównawczym.
11. Zamknąć zbiornik wyrównawczy.
12. Wciskać powoli pedał sprzęgła około 10 razy. Skontrolować siłę nacisku na pedale sprzęgła.
13. Przeprowadzić jazdę próbną i skontrolować siłę nacisku na pedale hamulca i sprzęgła.

Zasady postępowania z wysprzęglikiem
Nigdy nie wciskać łożyska wysprzęglika, aby nie uszkodzić wewnętrznej uszczelki.
Podczas odpowietrzania nie pompować pedałem sprzęgła, lecz wciskać go tylko raz, tak jak to opisano w procedurze odpowietrzania (Krok 2).
W żadnym przypadku nie stosować smarów lub substancji czyszczących. Substancje takie mogą doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień.
Zwracać szczególną uwagę, aby nie zanieczyścić wysprzęglika.
Stosować tylko płyn hamulcowy dopuszczony przez producenta pojazdu.
Usunąć starą uszczelkę i jej wszystkie resztki ze złącza przewodu hydraulicznego.
Odkręcić śruby mocujące wysprzęglik dopiero po właściwym (kliknięcie) zamontowaniu w nim adaptera (poz. 3 na fot. 2).
Zwrócić szczególną uwagę, aby przy dokręcaniu wysprzęglika nie doszło do jego przekręcenia, co mogłoby prowadzić do jego uszkodzenia.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony