Planujesz montaż podnośnika dwukolumnowego w swoim warsztacie? Niezależnie od tego, czy chcesz użytkować dźwignik na potrzeby własne, czy w ramach działalności gospodarczej, jest ważna rzecz, o której musisz pamiętać: zgłoszenie podnośnika do Urzędu Dozoru Technicznego. O tym, jak to zrobić, jakich dokumentów potrzebujesz oraz o czym musisz pamiętać, przeczytasz w tym artykule.
Uwaga! Artykuł opisuje procedurę dla podnośników nowych, tj. takich, które nie były wcześniej eksploatowane.
Odbiór UDT jest konieczny, aby dźwignik został dopuszczony do eksploatacji. Dotyczy to każdego dźwignika do obsługi pojazdów. Bardzo często słyszymy od klientów pytania w stylu: czy muszę zgłaszać, jeżeli:
- pracuję na warsztacie sam i nie zatrudniam ludzi? – TAK,
- używam podnośnika prywatnie, nie do działalności zarobkowej? – TAK.
Jakie podnośniki podlegają UDT?
Zgodnie z prawem nadzorowi UDT podlega każdy dźwignik zaprojektowany do przemieszczania ładunków, w oparciu o jeden z wymienionych rodzajów napędu:
- hydrauliczny,
- pneumatyczny,
- elektryczny.
Pisząc prościej, chodzi o podnośniki samochodowe. Zatem zgodnie z literą prawa dozorowi technicznemu podlegają wszystkie podnośniki o ruchu prostoliniowym, innymi słowy – podnośniki samochodowe.
A jeżeli UDT nie ma?
Podnośnik nie jest wtedy dopuszczony do eksploatacji, czyli zgodnie z prawem nie należy go eksploatować. A jeżeli zdarzy się wypadek, to ubezpieczyciel niemal na pewno odmówi wypłaty odszkodowania: czy to ubezpieczenia pracownika, czy pojazdu, który został uszkodzony.
Jak przygotować się do odbioru UDT?
Podnośnik zakupiony i zamontowany? Czas na zgłoszenie do UDT. Aby zgłoszenie było kompletne, potrzebne są dokumenty od producenta i montażysty podnośnika. Jakie to dokumenty?
Dokumenty od producenta
Firma, od której kupujesz podnośnik, powinna dostarczyć wszystkie dokumenty niezbędne do UDT, a w szczególności:
- deklarację zgodności podnośnika z dyrektywą CE,
- określenie częstotliwości przeprowadzania przeglądów technicznych,
- określenie zakresu przeglądów technicznych,
- schemat instalacji elektrycznej,
- schemat instalacji hydraulicznej i pneumatycznej (o ile występują),
- wykaz części zamiennych (plus rysunki, które je przedstawiają),
- kartę gwarancyjną.
Dokumenty od montażystów
- protokół z przeprowadzonych prób urządzenia,
- protokół montażu urządzenia.
Dokumenty te stanowią potwierdzenie, że montaż podnośnika został zrealizowany przez wykonawcę z uprawnieniami UDT do tego typu działań, a ponadto odbył się zgodnie z instrukcją eksploatacji.
To jednak nie wszystko. Wśród dokumentów, jakie trzeba przedłożyć do Urzędu Dozoru Technicznego, są także dokumenty budowlane, a wśród nich:
- szkic miejsca montażu – wymiary pomieszczenia, odległość od ścian,
- potwierdzenie klasy betonu w posadzce,
- schemat zasilania elektrycznego – opis zabezpieczeń, typy przewodów, pomiary rezystancji izolacji,
- schemat zasilania pneumatycznego, hydraulicznego i protokoły pomiarów.
Masz już dokumenty?
Przyszedł czas, by dostarczyć je do lokalnego oddziału UDT – lista znajduje się na stronie urzędu. Jeżeli weryfikacja okaże się pozytywna, otrzymasz termin badania kontrolnego. Badanie dopuszcza dźwignik do eksploatacji na kolejne 12 miesięcy.
Więcej na: sklep.redats.pl
Komentarze (0)