Warto wiedzieć

ponad rok temu  29.08.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 13 minut

Jak przebiega badanie diagnostyczne układu napędowego?

Rys. 1. Zespoły układu napędowego samochodu ciężarowego DAF serii CF (źródło: DAF).

Strona 4 z 4

Elektroniczne sterowanie pracą automatycznej skrzyni biegów umożliwia również przeprowadzanie zmian i regulacji parametrów pracy, na przykład czasu włączania sprzęgieł i hamulców.


Rys. 5. Elementy systemu diagnostycznego automatycznej skrzyni biegów DIWA.3 (źródło: Voith): 1 – przełącznik klawiszowy, 2 – pedał hamulca, 3 – pedał przyspieszenia, 4 – nadajnik obciążenia, 5 – elektroniczny układ sterujący, 6 – przyrząd diagnostyczny lub laptop.

2.3. Wał napędowy
Kryteria oceny stanu technicznego dla wału napędowego są następujące:
a) widełki przegubu powinny być ustawione w jednej płaszczyźnie,
b) niedopuszczalne są:
- bicie wału i drgania podczas pracy,
- obluzowanie śrub mocujących,
- luzy w przegubach większe od ustalonych przez producenta,
- luzy w połączeniach wielowypustowych wału większe od ustalonych przez producenta,
- hałaśliwa praca wału napędowego.

Hałaśliwość pracy wału napędowego może być spowodowana różnymi przyczynami. Na przykład metaliczne stuki pojawiające się podczas gwałtownej zmiany prędkości jazdy świadczą o nadmiernym zużyciu przegubów wału napędowego lub ich łożysk. W przypadku zblokowanego układu napędowego takie odgłosy są świadectwem znacznych luzów w przegubach napędowych. Natomiast głuche dudnienie w podwoziu, występujące tylko w pewnym zakresie prędkości, wskazuje na niewyrównoważenie wału.

2.4. Most napędowy
Kryteria oceny stanu technicznego dla mostu napędowego są następujące:
a) powinna być zachowana prostopadłość do osi podłużnej pojazdu,
b) całkowity luz w mechanizmach napędowych tylnego mostu mierzony na obwodzie obręczy koła nie powinien być większy niż 30 60 mm,
c) luz osiowy wałka atakującego nie większy niż 0,05 0,10 mm,
d) niedopuszczalne są: wycieki oleju, pęknięcia obudowy, hałaśliwa praca.

Hałas dochodzący z przekładni głównej mostu napędowego może być wynikiem nieprawidłowej regulacji lub nadmiernego zużycia współpracujących elementów. Jeżeli głośna praca wystąpi tylko podczas jazdy na zakręcie, będzie to świadczyło o niesprawności mechanizmu różnicowego.

dr inż. Kazimierz Sitek

Literatura
1. Gajdowicz. M.: Nowoczesne procedury diagnostyczne zespołów napędowych na przykładzie rozwiązania przekładni Voith DIWA.3. Biuletyn Komunikacji Miejskiej nr 34.
2. Sitek K.: Diagnostyka samochodowa. Układy odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy. Wydawnictwo Auto, Warszawa 1999.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony