Paliwa i oleje

ponad rok temu  14.10.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Jak skutecznie przeciwdziałać LSPI?

Centrum technologiczne Shell

Coraz więcej nowych samochodów wymaga stosowania olejów silnikowych spełniających normę API SN Plus. Dlaczego stworzono taką normę oraz co jej istnienie oznacza dla producentów i użytkowników aut osobowych? Czy olej z tym oznaczeniem rzeczywiście uchroni silnik przed zjawiskiem LSPI?

API to klasyfikacja branżowa opracowana przez American Petroleum Institute. Zawiera ona dane dotyczące różnego typu testów, które muszą być spełnione przez olej, by uzyskać daną klasę jakości dla oleju silnikowego. Producenci samochodów traktują te wytyczne jako minimalne wymogi dotyczące środków smarnych stosowanych w nowoczesnych silnikach. Norma API SN Plus to najwyższa międzynarodowa klasa jakości potwierdzająca przeznaczenie olejów do silników z zapłonem iskrowym. Opracowano ją w odpowiedzi na coraz wyższe wymagania stawiane olejom silnikowym, między innymi pod kątem właściwości przeciwdziałania LSPI (ang. low-speed pre-ignition czyli przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych), tzw. spalania superstukowego.
Zjawisko to może występować w nowoczesnych jednostkach napędowych produkowanych w myśl idei downsizingu, w których dość wysoka moc generowana jest z niedużej pojemności skokowej. Na LSPI szczególnie narażone są silniki turbodoładowane z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

API potwierdza jakość
Zanim olej zostanie wprowadzony na rynek, powinien spełnić wymogi i parametry zawarte w specyfikacji jakościowej API. Wymogi w niej określone odnoszą się do właściwości użytkowych. Jeśli dany produkt spełnia określone wymagania, uzyskuje odpowiednie potwierdzenie jakości. W przypadku olejów do silników benzynowych jest ono oznaczane jako: SJ, SL, SM, SN, a w przypadku olejów do jednostek wysokoprężnych jako: CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CJ-4, CK-4. Im dalsza litera alfabetu po literze „S” lub „C”, tym nowsza i wyższa jest norma. Cyfrą określa się, czy dotyczy ona silników dwu- czy czterosuwowych. Pojawianie się kolejnych klas jakości wiąże się z zaostrzającymi się wymogami dotyczącymi emisji lub ze zmianami konstrukcji silników.

LSPI zagraża silnikowi
Zjawisko LSPI, określane również jako spalanie superstukowe, może prowadzić do uszkodzenia świec, zaworów, ale także pęknięcia tłoków, a więc poważnej awarii silnika. Podczas badań nad LSPI odkryto, że wystąpieniu tego zjawiska potrafią zapobiegać modyfikacje składu pakietu dodatków uszlachetniających. Dlatego z myślą o ochronie turbodoładowanych silników o wysokiej wydajności American Petroleum Institute oraz Auto Original Equipment Manufacturers (OEM) wprowadziły zaawansowaną specyfikację oleju silnikowego do samochodów osobowych i zdefiniowały normę API SN Plus. Celem wdrożenia tej normy było wsparcie nowej generacji energooszczędnych, niskoemisyjnych silników z turbodoładowaniem.
API SN Plus jest rozszerzeniem dotychczas obowiązującej normy jakościowej SN, wzbogaconej o nowe testy. Stosowane na opakowaniach oznaczenie API SN Plus potwierdza, że dany produkt powinien chronić silnik przed uszkodzeniami wywołanymi przedwczesnym zapłonem przy niskich obrotach.

Skuteczne badania specjalistów Shell
Uzyskanie odpowiedzi na pytanie, jak wyeliminować zjawisko LSPI, było możliwe między innymi dzięki wytężonej pracy sztabu specjalistów działających po stronie producentów olejów silnikowych, takich jak Shell, oraz ogromnym budżetom przeznaczonym na badania. To dzięki takim działaniom udało się stworzyć najwyższej jakości zaawansowane formulacje, które pozwoliły na wyprzedzenie obowiązujących norm. Efektem tych badań są oleje Shell Helix API SN Plus – stworzone po to, aby zapewnić silnikom ochronę przed przedwczesnym zapłonem przy niskich prędkościach obrotowych.
– Dzięki nieustannym pracom rozwojowym Shell Helix jest w stanie sprostać wymaganiom współczesnej motoryzacji i oferuje pełną gamę syntetycznych olejów silnikowych o najwyższych parametrach, między innymi spełniających normę API SN Plus. W niezależnych testach oleje Shell Helix API SN Plus przekraczają wymogi poprzedniej normy branżowej nawet o 65%. Ponadto oleje Shell Helix posiadają aprobaty liczących się producentów samochodów, m.in.: BMW, Chrysler, Ducati, Ferrari, Fiat, MB, Porsche, Renault, VW. To jasny sygnał dla kierowców, że produkty Shell Helix należycie chronią silnik ich auta i pozwalają na wykorzystanie pełnej mocy jednostki napędowej – mówi Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell Polska.

Najczystszy olej uzyskany z gazu ziemnego
Badania związane z problemem spalania superstukowego to nie jedyny obszar, w którym działa Shell. Koncern wciąż ustanawia nowe standardy jakości i stale doskonali rozwiązania technologiczne w każdej grupie produktów. W pełni syntetyczne oleje silnikowe Shell Helix produkowane są na bazie unikalnej technologii Shell PurePlus. To opracowany przez Shell proces, który umożliwia uzyskiwanie z gazu ziemnego krystalicznie czystego oleju bazowego. Produkty wytwarzane w tej technologii pomagają zachować optymalnie czysty silnik, nie tworząc chemicznych zanieczyszczeń (zachować czystość zbliżoną do fabrycznej), a także doskonałą stabilność filmu smarowego GTL w wysokich temperaturach pracy.
– Stale podnosimy jakość produktów Shell Helix, wykorzystując rozwiązania i technologie, które wyznaczają nowe standardy. Oleje Shell muszą odpowiadać na potrzeby silników skonstruowanych według idei downsizingu i ochrony środowiska, zapewniać optymalny poziom ochrony oraz najwyższe osiągi wykraczające poza standardy przyjęte w branży – podkreśla Robert Gałkowski.
Specjalista Shell Helix wskazuje również techniczne argumenty potwierdzające doskonałą jakość produktów tej marki. Jednym z głównych jest zwiększona do 90% zawartość bazy syntetycznej w oleju silnikowym Shell Helix Ultra (20% więcej niż standard). Syntetyczny olej Shell Helix w technologii PurePlus zachowuje parametry użytkowe przez cały okres wydłużonego interwału, co pozwala na utrzymanie silnika w czystości i stabilnych parametrach pracy w interwale, a wynikiem jest obniżone zużycie paliwa. Produkty Shell Helix charakteryzują się też znacznie niższą odparowalnością, lepszą pompowalnością i płynnością oleju i bardzo stabilną charakterystyką lepkościowo-temperaturową (WL ~150 dla oleju bazowego GTL) oleju podczas pracy w zróżnicowanej temperaturze.

Korzyść dla warsztatu i użytkownika
Stosowanie nowoczesnych olejów silnikowych Shell Helix to korzyść nie tylko dla warsztatów, które mogą zaproponować markowy, rozpoznawalny produkt najwyższej klasy, ale również ich klientów. Jak wynika z badań, użytkownicy samochodów, wybierając olej silnikowy, w zdecydowanej większości przypadków kierują się opinią specjalisty – mechanika z niezależnego, lokalnego warsztatu. Oleje Shell Helix pasują do każdego rodzaju pojazdu, spełniając nawet najbardziej wyśrubowane normy i wykazując wyraźną przewagę technologiczną. Dzięki wysokiej odporności na ścinanie nawet w wysokiej temperaturze pracy gwarantują mniejszą ilość zanieczyszczeń. Wysoki współczynnik lepkości bazy oleju GTL, powstałej w wyniku procesu uzyskania jej z gazu ziemnego, zapewnia zwiększoną odporność oleju na wysokie temperatury panujące w turbosprężarkach i ich doskonalszą ochronę. Mniejsza reaktywność z tlenem z powietrza to czysty silnik, a wysoka pompowalność oleju wyprodukowanego w technologii Shell PurePlus przekłada się na redukcję zużycia paliwa.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Jak skutecznie przeciwdziałać LSPI?

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony