Paliwa i oleje

ponad rok temu  09.11.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak starzeje się olej w manualnej skrzyni biegów? Kiedy warto go wymienić?

Obciążenia termiczne są główną przyczyną degradacji olejów, tzw. starzenia

Oleje przekładniowe mogą pracować w szerokim zakresie temperatur (-50°C do +150°C). Tak duża rozpiętość powoduje poważne zmiany właściwości, zwłaszcza jego lepkości, co w przypadku nieodpowiednio dobranego oleju może wpłynąć negatywnie na pracę przekładni manualnej. Takie stanowisko przedstawiają eksperci firmy Ravenol. I przekonują, że wymiana oleju jest niezbędna.

Gdy skrzynia zaczyna niedomagać, górny zakres temperatury potrafi wzrosnąć ponad założone parametry. Obciążenia termiczne są główną przyczyną degradacji olejów, tzw. starzenia. Proces ten spowodowany jest reakcjami chemicznymi zachodzącymi w tym środku smarnym na skutek przyspieszonego przez temperaturę utleniania oraz przez powstające w tym procesie zanieczyszczenia w postaci m.in.: kwasów, żywic czy depozytów węglowych. Przyjmuje się, że utlenianie przyspiesza od temperatury 60°C, a powyżej 150°C zaczyna rosnąć wykładniczo co każde 10°C. Skutkiem postępującego starzenia się oleju jest stopniowa utrata właściwości gwarantujących bezpieczną pracę skrzyni.

Zanieczyszczenia stałe w postaci produktów zużycia elementów skrzyni i opisanych zanieczyszczeń powinny być zawieszone w oleju, z czasem mogą się one wytrącać, osadzając się w zakamarkach skrzyni, tworząc większe skupiska, które w przypadku oderwania się i trafienia pomiędzy współpracujące elementy działają jak pasta ścierna, co w oczywisty sposób przyspiesza zużycie skrzyni.

Ogromny wpływ na pogorszenie właściwości smarnych oleju ma także wilgoć. Badania eksperymentalne wskazują, iż obecność wody w stężeniu 1% lub wyższym skutkuje nagłym spadkiem odporności oleju na zużycie o 30% dla klasy GL-3 i aż o 50% dla klasy GL-5. Aby uzyskać odpowiednią wartość indeksu lepkości (parametr obrazujący stabilność lepkości oleju w różnych temperaturach), do oleju bazowego dodaje się specjalne modyfikatory. Podczas pracy skrzyni następuje ścinanie oleju, które powoduje niszczenie modyfikatorów i tym samym spadek lepkości (rozrzedzenie) środka smarnego, a więc odchudzenie warstwy smarnej oddzielającej pracujące elementy, co przy wyższych obciążeniach ułatwia wystąpienie tarcia półsuchego i powstawanie metalowych opiłków. Postępującą degradację środka smarnego można zauważyć, np. obserwując zmianę koloru powstałą na skutek zanieczyszczeń w zawiesinie oleju, specyficzny zapach spalenizny, zmniejszoną lepkość i obecność opiłków. Praktyka pokazuje, że wymiana oleju jest niezbędna, aby cieszyć się długoterminową i komfortową eksploatacją skrzyni.

Ravenol

Komentarze (3)

dodaj komentarz
  • ~ User 3 ponad rok temuocena: 100%  Napisać artykuł o konieczności wymiany oleju, bez podania interwałów - bezcenne : (
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
  • ~ peter 2 ponad rok temuocena: 100%  właśnie, zmiana oleju w skrzyni to często jakiś temat tabu, nie tylko w Polsce. Potwierdzam, że często w importowanych autach widzę olej stary na pewno od fabryki jeszcze. Mało kto w ogóle myśli oskrzyni, a wiele osób ma jakiś dziwny pogląd, ze oleju w skrzyni w ogóle nigdy nie trzeba wymieniać bo nawet może to zaszkodzić skrzyni, jakieś dziwne mity i zabobony panują. Moze za sprawą tekstu w ksiażkach WKŁ, gdzie przy wielu autach w rubryce olej i skrzynia jest napisane nie przewidziano wymiany. Nie wiem, nie ważne, ale jak nie wierzycie to zadzwońciealbopojedźciedo jakiegoś warsztatu specjalizującegosię tylko w regeneracji i naprawach skrzyń biegów i zapytajcie fachowcow. Chyba nie ma skrzyni, w której nie trzeba wymianiać oleju i kropka.
    oceń komentarz 2 0 komentarz zgłoszony do moderacji
  • ~ Molek 1 ponad rok temuocena: 100%  Warto napisać jak często wymieniać olej w skrzyni. Podać dla jazdy miejskiej, poza miastem.
    oceń komentarz 1 0 zgłoś do moderacji
do góry strony