Części i regeneracja

ponad rok temu  15.06.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Jak zapobiegać uszkodzeniom nastawnika?

Fot. 2. T43245 przed montażem: = okrągły otwór montażowy + otwór „hex”

Firma Gates wykryła przyczynę typowego błędu montażowego i przedstawia idealne rozwiązanie.

Silnik: VAG 1.4, 1.6, 2.0
Paliwo: diesel, typu common rail
Rok: od 2012 

Gdy dział reklamacji Gates poinformował, że mechanicy w kilku różnych warsztatach napotykają ten sam problem, zespół szkoleń i wsparcia technicznego rozpoczął dochodzenie. Nastawnik na tym samym napinaczu (część nr T43245) pękł i złamał się podczas montażu (fot. 1).
T43245 to napinacz automatyczny zaprojektowany przez Gates we współpracy z VAG dla szerokiej gamy modeli wyposażonych w silniki 1.4, 1.6 i 2.0 common rail TDi. Zarówno napinacz Gates, jak i dedykowany pasek rozrządu Gates (numer części 5678XS) są instalowane jako części OE w układzie napędu paska synchronicznego (SBDS) w popularnych modelach pojazdów, takich jak VW Tiguan, Audi A5 i Škoda Octavia.

Procedura montażu
T43245 jest mimośrodowym napinaczem automatycznym, ponieważ okrągły otwór „montażowy” znajduje się w położeniu niecentrycznym, nie na środku napinacza (fot. 2). Podczas montażu napinacz jest regulowany za pomocą klucza imbusowego, który pasuje do otworu sześciokątnego („hex”).
Na początku procedury montażowej otwór montażowy umieszcza się na dwustronnej śrubie ustalającej na bloku silnika. Nakrętka blokująca utrzymuje napinacz we właściwej pozycji. Podczas regulacji wskaźnika nakrętka blokująca (fot. 3) nie może być zbyt mocno dokręcona. Ważne jest, aby była ona „dokręcona ręcznie” zgodnie z procedurą montażu.
Po włożeniu klucza imbusowego do otworu sześciokątnego obraca się go w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. To przesuwa wskaźnik w stronę odpowiedniej pozycji, która znajduje się na środku okienka. Mechanicy, którzy napotkali problem, twierdzą, że pęknięcie regulatora następuje wkrótce po przekręceniu klucza imbusowego i zgłaszają uszkodzenie napinacza.

Śledztwo
Gates zawsze stosuje metody diagnostyczne, aby odróżnić objawy od pierwotnej przyczyny. W tym przypadku zidentyfikowano zarówno źródło problemu, jak i bardzo proste rozwiązanie.

Przyczyna
W każdym przypadku nakrętka blokująca była zbyt mocno dokręcona. W wyniku tego obracała się wraz z regulatorem przy obrocie klucza imbusowego. W rezultacie zaciskała się na regulatorze, opór stawał się zbyt duży, a regulator pękał.

Rozwiązanie
Nakręć i dokręć nakrętkę ręcznie zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Przytrzymaj nakrętkę w miejscu za pomocą odpowiedniego narzędzia, aby zapobiec jej dalszemu obracaniu (fot. 4). Na koniec obróć regulator kluczem imbusowym, aby ustawić prawidłowe napięcie. Prawidłowe napięcie będzie ustawione, gdy wskaźnik znajdzie się na środku okienka (także fot. 4).

Podsumowanie
Kiedy wydaje się, że część od dostawcy OE zawodzi podczas montażu, często przyjmuje się, że przyczyną jest wada produkcyjna. Jednak intensywne testy i obszerna seria rygorystycznych kontroli jakości podczas procesu produkcyjnego sprawiają, że wadliwe części w rzeczywistości zdarzają się bardzo rzadko. Błędy montażowe, jak wykazano, są często bardziej prawdopodobną przyczyną. W przypadku napinacza T43245 rozwiązaniem może być prosty zabieg.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Fot. 1. Pęknięty i zepsuty regulator
Fot. 3. Napinacz zabezpieczony nakrętką, z widocznym otworem sześciokątnym
Fot. 4. Klucz imbusowy + odpowiedni klucz = idealne położenie

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony