Regeneracja

ponad rok temu  14.05.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jak zarobić na restauracji klasycznych samochodów?

Jeśli naprawę wykonano dobrze, właściciel prawdopodobnie przyjedzie do warsztatu z pozostałymi samochodami

W ostatnich 10 latach miał miejsce fenomenalny rozwój rynku samochodów klasycznych. W sierpniu 2017 roku padł nowy rekord – Aston Martin DBR1 z lat 50. XX wieku został sprzedany na aukcji za 22,55 mln dol. (91,62 mln zł). Tylko w 2018 roku do Europy trafiło ok. 30 tys. klasycznych amerykańskich aut, co jasno pokazuje, że ten niezwykle dynamiczny rynek potrzebuje pomocy ekspertów. I tu pojawia się Standox. 

Marka lakierów z niemieckiego Wuppertal ma ugruntowaną pozycję profesjonalnego partnera warsztatów specjalizujących się w renowacji klasycznych samochodów. Jednocześnie w czasach niepewności gospodarczej wielu ludzi szuka czegoś konkretnego do ulokowania środków. Dlatego w ciągu ostatniej dekady wartość inwestycji w samochody zdecydowanie przewyższyła wartość inwestycji w monety, diamenty i stare wina. Ten trend stanowi idealną okazję dla warsztatów, aby doskonalić swoje umiejętności w zakresie renowacji klasycznych aut i rozwijać się w tym segmencie rynku.
Olaf Adamek, Standox brand manager na Europę, Bliski Wschód i Afrykę: – Renowacja klasycznych samochodów wymaga zarówno bogatej wiedzy technicznej, jak i wykwalifikowanych pracowników. Może to być jednak bardzo lukratywne źródło dochodów dla warsztatów. Społeczność klientów jest rozbudowana, zwarta i odporna na zmiany gospodarcze. Często są to osoby o bogatej wiedzy ogólnej na temat renowacji klasycznych samochodów, które wymagają od warsztatów profesjonalnej pomocy w zakresie lakierowania. Muszą mieć poczucie, że ich drogocenny nabytek trafia w dobre ręce. 
Podczas dobierania metody renowacji klasycznego auta trzeba zwracać uwagę na szczegóły. Czasami zlecenie na usunięcie odrobiny rdzy przeradza się w kompletną renowację z lakierowaniem całego nadwozia. Dlatego też dostęp do profesjonalnego wsparcia i właściwych produktów to klucz do sukcesu.

Korozja – wróg numer jeden samochodowych klasyków
Główna różnica pomiędzy renowacją lakierniczą samochodu klasycznego i współczesnego polega na zabezpieczaniu przed korozją. Do lat 80. ubiegłego stulecia nadwozia budowano głównie z blachy, która jest bardzo podatna na wilgoć.
Harald Klöckner, Standox training and technical service leader na region EMEA: – Nie ma wątpliwości, że uzyskanie całościowej wyceny dla naprawy jest kluczowe. Kiedy już dojdziemy w tej kwestii do porozumienia z klientem, głównym zadaniem lakiernika jest zabezpieczenie historycznego auta przed korozją. Przede wszystkim trzeba zadbać o to, aby szpachla nie zetknęła się z gołą blachą, a także ograniczyć ryzyko korozji podczas przygotowywania podłoża. Pomiędzy blachą a szpachlą należy zawsze stosować cienką warstwę izolującą. W przeciwnym wypadku szpachla zachowuje się jak gąbka – absorbuje wodę, która następnie trafia do metalu.
Standox zaleca trzyetapowe podejście – po właściwym przygotowaniu powierzchni blachę należy odizolować kwasoutwardzalnym gruntem Standox, np. Etching Adhesion Primer U3100, i wypełniaczem LZO, np. VOC Xtra Filler U7560. Trzeba oczywiście przestrzegać specyfikacji danego systemu lakierniczego. Wypełniacz LZO izoluje ślady po szlifowaniu i pory, pomaga także wyrównać powierzchnię, dzięki czemu stanowi ona idealny podkład dla warstwy nawierzchniowej.

Idealne dopasowanie koloru
Jak w przypadku renowacji nowych samochodów, cyfrowy proces zarządzania kolorami znacząco ułatwił dopasowanie koloru w autach klasycznych oraz poprawił precyzję całego procesu. Lakiernicy mają do dyspozycji cyfrowe narzędzia kolorystyczne Standox, np. spektrofotometr Genius iQ i oprogramowanie Standowin iQ, które pozwalają idealnie dopasować kolor i odtworzyć pierwotny odcień oraz efekt samochodu klasycznego.
Kiedy z powodu rozległych uszkodzeń na nadwoziu klasycznego pojazdu pozostało bardzo mało oryginalnego lakieru, gdy został ponownie lakierowany i pierwotny kolor już dawno zaginął pod nowszymi warstwami lub gdy kod koloru jest nieznany, Standox pomaga warsztatowi na każdym etapie dopasowania koloru, wykorzystując swoje bogate doświadczenie w dziedzinie restauracji aut, aby pomóc dobrać właściwy kolor.
– Dzięki zaawansowanej technologii spektrofotometru Genius iQ i oprogramowania Standowin iQ warsztaty mają dostęp do ponad 200 tys. nieustannie aktualizowanych receptur kolorów, które pozwalają za każdym razem idealnie go dopasować. Wszystkie informacje są przesyłane bezprzewodowo do wagi – wyjaśnia Harald Klöckner.

Zasoby i wsparcie techniczne
– Poza praktycznym wsparciem, na które mogą liczyć nasi klienci, udostępniamy też bogaty zbiór wiedzy technicznej online, aby lakiernicy mogli rozwijać swoje umiejętności – dodaje Klöckner.
Standopedia to internetowy przewodnik Standox, który dostarcza lakiernikom informacji technicznych i specjalistycznych porad w różnych kwestiach związanych z lakiernictwem, np. na temat renowacji kolorów specjalnych lub stosowania nowych produktów. Standox oferuje też bogaty zbiór technicznych poradników Standothek, zawierających praktyczne informacje dla lakierników, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności w zakresie renowacji samochodów klasycznych.
– Właściciele samochodów klasycznych darzą swoje samochody ogromną pasją, a jeśli naprawę auta wykonano dobrze, właściciel prawdopodobnie przyjedzie do warsztatu z pozostałymi samochodami. Warsztaty oferujące spersonalizowaną i profesjonalną usługę zdobywają lojalność klientów, zyskują odpowiednią reputację na rynku i rozwijają działalność – podsumowuje Olaf Adamek. 
Informacje na temat Standopedii można znaleźć w zakładce „serwis” na stronie głównej Standox lub pod adresem: www.standox.pl/standopedia. Materiały Standox na temat samochodów klasycznych można znaleźć w publikacji Prestige and Classic Cars, dostępnej do pobrania pod adresem: www.standox.pl/standothek.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Główna różnica między renowacją lakierniczą samochodu klasycznego i współczesnego polega na zabezpieczaniu przed korozją
Renowacja klasycznych samochodów wymaga zarówno bogatej wiedzy technicznej, jak i wykwalifikowanych pracowników

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony