
Ten przewodnik krok po kroku pomoże Ci zidentyfikować i zdiagnozować wadliwy czujnik spalania stukowego.
Wadliwy czujnik spalania stukowego może poważnie wpłynąć na stan silnika – istnieje jednak wiele znaków ostrzegawczych, które wskazują, gdzie leży problem. Wyjaśniamy, jak zdiagnozować problem z czujnikiem i doradzamy, jak najlepiej go rozwiązać.
Czym jest czujnik spalania stukowego
Czujniki spalania stukowego wykrywają wibracje silnika lub spalanie detonacyjne. Z naszego artykułu dowiesz się szczegółowo, czym są i jak działają. Krótko mówiąc wysyłają sygnał do modułu sterującego silnika (ECM), na podstawie którego dobiera on parametry pracy, aby zapobiec spalaniu stukowemu.
Do czego służy czujnik spalania stukowego?
Czujnik spalania stukowego jest przeznaczony do wykrywania oznak spalania stukowego– przedwczesnego zapłonu i innych eksplozji poza głównym procesem zapłonu.
Czujniki spalania stukowego zbudowane są ze stosu kryształów piezoelektrycznych, które wytwarzają sygnały napięciowe w odpowiedzi na wibracje silnika. Sygnały te są wysyłane do ECM, który następnie optymalizuje proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, aby zapobiec dalszym zakłóceniom. W ten sposób osiąga się maksymalne osiągi pojazdu i powoduje oszczędność paliwa, a także zmniejsza się emisję spalin.
Czy czujnik spalania stukowego jest ważny?
Tak, czujnik spalania stukowego jest niezbędny do zapobiegania spalaniu stukowemu. Detonacje te mogą poważnie uszkodzić silnik, powodując jego nieefektywną pracę oraz mniejszą moc, a także znacznie skracając jego żywotność.
Jakie są najczęstsze objawy wadliwego czujnika spalania stukowego?
Istnieje kilka oznak, które świadczą o tym, że czujnik spalania stukowego może być uszkodzony. Te charakterystyczne objawy mają tendencję do wpływania na osiągi silnika i jego ogólny stan. Każdy z poniższych symptomów może sygnalizować, że czujnik spalania stukowego wymaga kontroli.
Świeci się kontrolka "check engine"
Każdy problem wykryty przez czujnik – lub każdy problem z samym czujnikiem – jest przekazywany do ECU. Następnie ECU sygnalizuje kierowcy problem poprzez zapalającą się kontrolkę "check engine".
Głośna praca silnika
Czujnik odpowiada za wykrywanie spalania stukowego w silniku i dostosowywanie mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Dzięki temu zmniejsza się liczba przerw w zapłonie oraz występowanie stuków. Jeśli w silniku pojawia się nadmierny hałas lub wibracje, może to świadczyć o uszkodzeniu czujnika lub jego nieprawidłowym działaniu.
Zmniejszona moc silnika
Utrata mocy nie ogranicza się do kłopotów z przyspieszeniem. Elektronika pokładowa pojazdu działa w celu ochrony silnika i zapobiegania dalszym uszkodzeniom, co oznacza zmniejszenie momentu obrotowego podczas całej podróży.
Wyższe zużycie paliwa
Wraz z ograniczeniem przyspieszenia, zużycie paliwa w pojeździe może wzrosnąć, ponieważ silnik nie spala paliwa tak wydajnie, jak mógłby, gdyby czujnik spalania stukowego był sprawny.
Znajdź czujniki spalania stukowego i wybrane części OE w katalogu online Delphi
Dlaczego czujniki spalania stukowego zawodzą?
Czujniki spalania stukowego mogą ulec awarii z wielu różnych powodów związanych z instalacją, konserwacją i wydajnością podczas użytkowania.
Problemy mogą być spowodowane nieprawidłową instalacją lub użyciem wadliwego elementu, takiego jak czujnik spalania stukowego z uszkodzonym okablowaniem.
Co więcej, nadmierne wibracje mogły spowodować poluzowanie połączenia, uszkodzenie czujnika lub uniemożliwić czujnikowi wykonywanie swojej pracy.
Jak zdiagnozować czujnik spalania stukowego?
Jeśli występuje którykolwiek z powyższych typowych objawów, zaleca się przetestowanie czujnika spalania stukowego, aby sprawdzić, czy nie ma usterki. Można to zrobić na kilka sposobów.
-
Przetestuj za pomocą multimetru
Użyj go, aby sprawdzić okablowanie czujnika do jednostki sterującej. Podłącz multimetr do wiązki przewodów, a następnie zmierz wartości rezystancji. Normalny odczyt rezystancji powinien wynosić około 0,1 oma. Każde duże odchylenie wskazywałoby na usterkę wiązki przewodów.
-
Test za pomocą oscyloskopu
Podczas pracy silnika na biegu jałowym należy podłączyć sondy testowe oscyloskopu do czujnika spalania stukowego i zarejestrować generowany przez niego sygnał. Brak wykrycia sygnału charakterystycznego dla spalania stukowego może wskazywać na potencjalną usterkę. W celu dodatkowej weryfikacji, kontynuując rejestrację sygnału, należy delikatnie uderzyć w blok silnika w pobliżu czujnika. Jeśli oscyloskop nie zarejestruje odpowiedniego sygnału stukania, istnieje prawdopodobieństwo uszkodzenia czujnika lub jego obwodu.
-
Testowanie za pomocą skanera diagnostycznego
Jest to powszechny i prosty sposób diagnozowania wadliwego czujnika spalania stukowego. Za pomocą skanera diagnostycznego można szybko sprawdzić, czy w ECM są zapisane kody błędów. Kod związany z czujnikiem spalania stukowego wskazywałby na usterkę. Następnie możesz przetestować czujnik za pomocą metod opisanych powyżej.
Kod błędu jest zapamiętany
Twój skaner diagnostyczny lub czytnik kodów może odczytać następujące kody, które sugerują usterkę czujnika spalania stukowego.
-
P0325: Awaria czujnika spalania stukowego (czujnik 1, bank 1), wskazująca na problem z obwodem elektrycznym czujnika spalania stukowego w banku 1.
-
P0326: Zakres/wydajność czujnika spalania stukowego (czujnik 1, bank 1), wskazujący, że sygnał z czujnika spalania stukowego w banku 1 wykracza poza normalny zakres.
-
P0327: Niskie wejście czujnika spalania stukowego (czujnik 1, bank 1), wskazujące, że sygnał z czujnika spalania stukowego w banku 1 jest słaby.
-
P0328: Wysoki sygnał wejściowy czujnika spalania stukowego (czujnik 1, bank 1) wskazujący, że sygnał z czujnika spalania stukowego w banku 1 jest zbyt wysoki.
Wymiana czujnika spalania stukowego
Jeśli stwierdzisz uszkodzenie czujnika spalania stukowego, konieczna jest jego wymiana. Sama wymiana czujnika spalania stukowego jest stosunkowo prosta. Aby dowiedzieć się, jak to zrobić, postępuj zgodnie z naszym prostym przewodnikiem w 4 krokach.
Często zadawane pytania dotyczące czujników spalania stukowego
Jak poważny jest kod błędu czujnika?
Wskazuje on na poważny problem, który powinien zostać jak najszybciej zbadany przez technika samochodowego.
Czy możesz jeździć z uszkodzonym czujnikiem spalania stukowego?
Nie należy eksploatować pojazdu z uszkodzonym czujnikiem spalania stukowego. Brak sprawnego czujnika uniemożliwia sterownikowi silnika prawidłowe dostosowanie czasu zapłonu oraz optymalizację mieszanki paliwowo-powietrznej. Może to skutkować poważnymi uszkodzeniami jednostki napędowej oraz układu wydechowego, prowadząc do kosztownych napraw.
Ile kosztuje czujnik spalania stukowego?
Czujnik spalania stukowego wraz z robocizną powinien kosztować od 150 złotych, w zależności od marki i modelu pojazdu. Jeśli czujnik znajduje się w trudno dostępnym miejscu, konieczne będzie usunięcie większej liczby elementów silnika, co zwiększy koszt pracy.
Czy wadliwy czujnik spalania stukowego może powodować Wysoki Poziom Wejściowy?
Tak, istnieje konkretny kod błędu dla tej usterki – P0328.
Zaleca się wymianę czujnika spalania stukowego i ponowne przeprowadzenie diagnostyki w celu sprawdzenia, czy usterka została usunięta.
Artykuł powstał przy współpracy z Delphi
Komentarze (0)