Powłoka lakiernicza traktowana jest przez producentów samochodów jako całość. Pełni ona określone funkcje, a efekt wizualny odgrywa bardzo ważną rolę. Rozbioru powłoki na czynniki pierwsze dokonuje najczęściej lakiernik, który ma świadomość, że za końcowy efekt odpowiadają lakiery bazowy i bezbarwny.
Wspominam o tym, ponieważ w rozmowach z lakiernikami często przewija się temat siły krycia lakierów bazowych i chęci ograniczenia czasu naprawy. Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste. Należy traktować powłokę lakierniczą jako całość, tak jak to robią producenci pojazdów.
W najprostszym przypadku odpowiednio dobrany podkład może skrócić czas naprawy i pozwala w pełni odwzorować oryginalną powłokę.
Dlaczego tak się dzieje?
Powodów jest kilka. Po pierwsze, redukcja kosztów lakierowania. Kiedyś nowa powłoka miała grubość 150 mikronów, dziś mieści się w 100 mikronach. Drugi z powodów to coraz częstsze stosowanie lakierów z efektami wizualnymi (dodatki
w postaci xirallic czy komponenty typu StarDust), które są częściowo transparentne, a co za tym idzie – słabiej kryją. Kolejnym czynnikiem wpływającym na zmniejszenie siły krycia jest zaprzestanie stosowania podczas produkcji ołowiu i chromianów, znacznie poprawiających krycie, ale niestety szkodliwych dla środowiska naturalnego.
Rezultatem tego wszystkiego jest możliwość – w niektórych przypadkach – dostrzeżenia „gołym okiem” podkładu pod warstwą lakieru bazowego na nowych samochodach.
Jak sobie z tym radzić?
Producenci lakierów renowacyjnych podają informacje, jaki kolor podkładu należy zastosować pod lakier bazowy, aby poprawić jego dopasowanie kolorystyczne
i równocześnie polepszyć siłę krycia. Jeżeli w programie recepturowym przy danym kolorze pojawia się informacja „podłoże”, to powinniśmy zastosować dany kolor pod wierzchnią bazę.
W trakcie lakierowania stosujemy metodę „mokro na mokro”, używając odpowiedniego podłoża pod lakier bazowy. Często przy produkcji pojazdów używa się różnych odcieni szarości. Odpowiedni kolor podłoża możemy również zapewnić, używając właściwego podkładu wypełniającego. Stosujemy wtedy metody z suszeniem podkładu i obróbką poprzez szlifowanie lub w metodzie „mokro na mokro”.
Lakierowanie z uwzględnieniem kolorów „podkładów” jest stosowane dla lakierowania trzy- i czterowarstwowego.
Aby poprawić siłę krycia lakieru bazowego (bez obawy o zmianę koloru), powinniśmy dodać do mieszanki 10% mniej rozcieńczalnika. Pamiętajmy, wylane warstwy bazy będą lepiej kryjące niż te nakładane poprzez prószenie lub jako tzw. półwarstwy.
Stosując pistolety natryskowe HVLP, polepszymy siłę krycia również lakierów bezbarwnych.
Podsumowując, szybkość odtworzenia powłoki lakierniczej nie zawsze jest wynikiem dużej siły krycia lakieru. Postępowanie wg zaleceń producenta lakierów renowacyjnych pozwala na lepsze odwzorowanie naprawianej powłoki, ogranicza koszty z tym związane i może znacznie skrócić czas naprawy.
Komentarze (0)