Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jaki olej dla używanego samochodu?
Zakup samochodu to poważna decyzja. Jeszcze poważniejsza, jeżeli decydujemy się na auto używane. Jest ono dużo tańsze od samochodu z salonu, ale jednocześnie może narazić nas na duże wydatki. Szczególnie jeżeli poprzedniemu właścicielowi zdarzało się zapominać o regularnych przeglądach, co ma duży wpływ na kondycję auta. Najlepszym sprzymierzeńcem silnika jest wysokiej jakości olej syntetyczny, który wbrew panującej opinii nadaje się również do starszych pojazdów.

Siedmiolatek, 250 000 kilometrów przebiegu i drugi właściciel. Przy mało awaryjnej marce i atrakcyjnej cenie auto znajdzie nowego właściciela, który w pierwszej kolejności powinien udać się do serwisu i sprawdzić kondycję silnika oraz innych ważnych dla bezpieczeństwa elementów samochodu. Wjeżdżamy do warsztatu, gdzie na dzień dobry mogą jednak pojawić się problemy. Pytań o właściwe utrzymanie samochodu z drugiej ręki jest wiele. Dlatego poniżej koncentrujemy się tylko na tych, które dotyczą silnika i jego odpowiedniego smarowania.


Czy olej syntetyczny będzie dobry dla starszego samochodu? Przy wyborze oleju powinniśmy się kierować przede wszystkim zaleceniami producenta auta i stosować oleje silnikowe renomowanych marek. Jeden z olejowych mitów mówi, że oleje syntetyczne nie mogą być używane w starszych autach. Według badania Mobil 1, tak twierdzi co piąty polski kierowca. To błędne przekonanie funkcjonuje, pomimo że od ponad trzydziestu lat silniki samochodów zalewane są olejami syntetycznymi. Czy więc olej syntetyczny jest dobry dla starszego pojazdu? Okazuje się, że tak. Bill Maxwell, człowiek legenda i współtwórca pierwszego oleju syntetycznego Mobil 1, w takich sytuacjach odwołuje się do przykładów zza oceanu: Mój znajomy zalewa silnik swojego Chevroleta z 1955 roku olejem Mobil 1. Wiem, że wielu osobom trudno w to uwierzyć, ale nasze oleje syntetyczne naprawdę z powodzeniem mogą być używane w starszych pojazdach.

Co zrobić, jeżeli nie wiem, jaki olej używał poprzedni właściciel pojazdu? W tej sytuacji lepiej być ostrożnym i użyć syntetycznego oleju. Jeżeli poprzedni właściciel zalewał silnik olejem syntetycznym, nie pogorszymy jego efektywności. Natomiast jeżeli do wcześniej używanego oleju konwencjonalnego dolejemy produkt syntetyczny, efektywność produktu konwencjonalnego ma szansę wzrosnąć.

Czy nie muszę obawiać się, że po użyciu syntetyka w starszym samochodzie dojdzie do rozszczelnienia silnika oraz czy zmieniony kolor oleju kwalifikuje go do wymiany? To mit, że oleje syntetyczne powodują rozszczelnienie starych silników. Powodem wycieków jest często zły stan uszczelek i podkładek. Nieprawdą jest też, że olej, który w trakcie eksploatacji zmienił oryginalną barwę, stracił swoje właściwości smarne i nadaje się do wymiany. Szybkie, szczególnie w silnikach wysokoprężnych, zmiany koloru oleju silnikowego w początkowej fazie eksploatacji są naturalne i mają niewielki związek z jego skutecznością działania.

Poprzedni właściciel jeździł na oleju semisyntetycznym Mobil Super 2000. Czy mogę wykonywać dolewki syntetykiem? W przypadku Mobil 1 na pewno tak – szczególnie warto przy najbliższej wymianie zdecydować się na ten właśnie olej syntetyczny (patrz komentarz do pierwszego pytania). W sytuacji odwrotnej, dolewki oleju semisyntetycznego do syntetyka wymagają uwzględnienia, że właściwości oleju syntetycznego mogą zostać ograniczone.

Kupiłem auto na LPG. Znajomi doradzają mi stosowanie specjalnych olejów silnikowych. Czy mają rację? To absolutnie nieprawda. Samochody zasilane LPG jako drugim paliwem nie potrzebują specjalnych olejów silnikowych. Potwierdza to ExxonMobil, wiodący na świecie producent środków smarnych, który nie produkuje olejów specjalnie do smarowania silników zasilanych LPG jako drugim paliwem. Nie ma też specjalnych specyfikacji dla takiego paliwa. Pojazdy zasilane dwupaliwowo z LPG wymagają bardzo dobrego oleju do smarowania w okresie rozruchu, gdy zużycie silnika jest największe. Z tym zadaniem doskonale radzą sobie przede wszystkim oleje syntetyczne. Modele aut z instalacją LPG powinny być smarowane olejami o tych samych specyfikacjach i charakterystyce fizykochemicznej, jak bez tej instalacji. Przykładem jest Renault Twingo I. Tu dobrym wyborem będzie zastosowanie w pełni syntetycznego oleju Mobil 1 New Life 0W-40 zarówno w silnikach wyłącznie benzynowych, jak i z instalacją LPG.

Nie wiem kiedy w samochodzie ostatni raz został wymieniony olej silnikowy. Kierowca, który sprzedaje swoje auto nie będzie już chciał wydać pieniędzy na wymianę oleju, a na dodatek zrobi wszystko, by zmniejszyć wszystkie mankamenty pojazdu i utrzymać jak najwyższą cenę. Dlatego bezpośrednio po zakupie auta warto odwiedzić dobry warsztat samochodowy i zlecić między innymi wymianę oleju. Nowoczesne oleje charakteryzują się doskonałą ochroną silnika nawet przy wydłużonych okresach pomiędzy wymianami, dając kierowcy duży margines bezpieczeństwa. Jednak możliwość wydłużenia okresów serwisowych, wbrew zaleceniom producenta pojazdu, jest ryzykowna.

Oleje syntetyczne są najdroższe. Czy warto stosować je na przykład w dwunastoletnich samochodach o dużym przebiegu? To prawda, że syntetyki są droższe w porównaniu do olejów mineralnych i semisyntetycznych. Jednak w dłuższej perspektywie ich zakup przynosi zdecydowanie więcej korzyści. Jest to związane z własnościami smarnymi syntetyków. Powyższe zdjęcia pokazują wnętrze silnika po przejechaniu ponad 200 000 km na oleju Mobil 1. Jak widać, najważniejsze części silnika praktycznie nie wykazują zużycia.

Ponadto, wnętrze silnika Mercedes-Benz po przejechaniu aż miliona kilometrów można zobaczyć, wchodząc na www.youtube.com/watch?v=1P2G20lddCI

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony