Warto wiedzieć

6 miesięcy temu  28.12.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Jaki to był rok dla warsztatów samochodowych? A jaki będzie 2024?

Fot. Piotr Łukaszewicz

Końcówka roku to zawsze czas pewnych podsumowań. Nas oczywiście najbardziej interesują te związane z funkcjonowaniem branży warsztatowej - zarówno serwisów samochodowych, jak i rynku części zamiennych i wyposażenia warsztatowego.

Sporo informacji i danych do analiz dostawcza opublikowany niedawno raport pt. "Wyzwania i trendy w branży warsztatów samochodowych", przygotowany przez sieć warsztatową Q Service Castrol. - Dziś przed branżą warsztatową pojawiają się kolejne wyzwania. Do najważniejszych z pewnością należą braki kadrowe i stale rosnące kosztyprowadzenia działalności, które w dobie takich zmagań biznesowych jak wysoka inflacja czy trwająca wojna w Ukrainie, są jeszcze mocniej odczuwalne - mówi Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.

Nowe samochody są drogie. To dobrze.

Czy to dobry czas dla warsztatów samochodowych? Wiele wskazuje na to, że tak. Popyt na usługi serwisowe będzie rósł, bo nowe samochody są drogie. Wielu kierowców rezygnuje z zakupów, serwisując dotychczas używane pojazdy. - Ceny zakupu nowych samochodów przestają być akceptowane przez klientów. Przykładem może być segment B, w którym ubogo wyposażone auto przekracza próg 100 tys. zł. We wrześniu 2022 r. średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wyniosła 160 171 zł. To wzrost o 17,2% względem tego samego miesiąca w roku poprzedzającym - czytamy we wspomniamym raporcie. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy ceny nowych samochodów na polskim rynku mogą wzrosnąć nawet o 20%. Mimo coraz wyższego wynagrodzenia (według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wzrost w ciągu roku o 14,5%), na zakup nowego samochodu trzeba przeznaczyć 34 miesięczne pensje. To o trzy więcej niż w styczniu 2018 r.

Co jest oczywistą konsekwencję powyższego, także na rynku sprzedaży samochodów używanych nie notuje się wzrostów liczby ofert, a jedynie wzrost... ceny pojazdów wystawianych na sprzedaż.

Warsztaty samochodowe w Polsce. Jest ich coraz mniej

Raport podaje, że na polskim rynku jest ponad 22 tys. podmiotów oferujących usługi serwisowe (dane pochodzą z Gipa Automotive Aftermarket intelligence, Badanie profesjonalistów 2022, s.16, Warszawa, 2022.) 

Na znaczeniu zyskują warsztaty zrzeszone w sieciach serwisowych, które oferują ujednolicone standardy i odznaczają się wysoką dbałością o klienta.

W Polsce istnieją 22 123 aktywne warsztaty samochodowe, z czego ponad 93% stanowią niezależne serwisy. Zgodnie z danymi udostępnianymi przez GiPA, w latach 2016– 2022 łączna liczba warsztatów samochodowych w naszym kraju zmniejszyła się z 25 239 do 22 123.

Co ciekawe, mimo że w ostatnich siedmiu latach ogólna liczba warsztatów działających w Polsce zmniejszyła się, to w  okresie 2021–2022 zaobserwowano odbicie tego trendu. Różnica jest zauważalna zwłaszcza wśród serwisów blacharsko-lakierniczych, niezależnych oraz Autoryzowanych Serwisów Obsługi (ASO). Liczba tych ostatnich na koniec 2022 r. wynosiła 1 493, co było wynikiem lepszym o 213 punktów względem roku 2021. Trzy najliczniejsze pod względem punktów serwisowych sieci dealerskie to: Skoda, Renault oraz Dacia.

Z kolei w gronie najistotniejszych graczy wśród sieci zrzeszających warsztaty niezależne w Polsce wymienić należy Q Service Castrol, Premio oraz Bosch Car Service. W 2022 r. ich liczba wzrosła o 6% w porównaniu do 2021, co stanowi ok. 23% ogółu warsztatów IAM. Obecnie zakłada się, że już 1/3 wszystkich niezależnych warsztatów funkcjonujących na polskim rynku należy do sieci serwisowych. To dowód na to, że to koncepcja działalności, która zyskuje na znaczeniu.

Jak klienci wybierają warsztaty?

Dostarczony przez Q Service Castrol raport odpowiada też na pytanie o kryteria wyboru warsztatu samochodowego przez klientów. Agencje badawcza Kantar przeprowadziła badania, z których wynika, że jednym z głównych problemów rynku jest brak zaufania do warsztatów samochodowych – 49% badanych podkreśliło, że trudno jest znaleźć im odpowiedni serwis. Znacząca większość zmotoryzowanych wybiera warsztat, biorąc pod uwagę wcześniejsze doświadczenia. Były to deklaracje 62% ankietowanych.

Przy wyborze serwisu, ważną rolę odgrywają polecenia. W pierwszej kolejności rozważane są punkty doceniane przez znajomych czy przyjaciół. Potwierdziły to odpowiedzi 45% respondentów. Na znaczeniu zyskują też wyszukiwarki serwisowe, np. Motointegrator.com.

Pełną treść raportu Q Service Castrol, którego fragmenty wykorzystaliśmy przy przygotowaniu tego artykułu, znajdziecie TUTAJ. Polecamy, bo to skarbnica wiedzy o branży i wyzwaniach, przed jakimi wszyscy stoimy.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony