Możliwość zastosowania podkładu typu sealer pozwala zmienić barwę całej floty w krótkim czasie
Idąc w sobotę przez parking pod galerią handlową, mijałem setki samochodów – większość w kolorach białym i czarnym, liczną grupę stanowiły też pojazdy srebrne. Potwierdziło to, że najpopularniejszymi kolorami samochodów są biały, czarny, szary i srebrny, które stanowią ponad 70% całkowitej światowej produkcji samochodów. Na kolejnych miejscach są te czerwone, niebieskie i brązowo-beżowe, których udział wynosi od 6 do 9%.
Na popularność koloru wpływa moda. Śledząc trendy na przestrzeni lat, dostrzegamy zmiany preferencji: od kolorów ciemnych, neutralnych na samym początku motoryzacji, poprzez bardziej żywe kolory z lat 50. i 60., na dzisiejszych neutralnych kolorach kończąc.
Lubimy kolory, które nas nie wyróżniają
Ponieważ zdecydowana większość kierowców jeden samochód użytkuje przez kilka lat, należy zachować ostrożność przy doborze koloru – preferencje z czasem się zmieniają. „Bezpiecznym” wyborem jest ten, którego użył producent na przednią okładkę broszury – został on wybrany przez sztab osób, aby pokazać samochód w najbardziej interesujący sposób. Popularne barwy samochodów pozostają dominujące, ponieważ większość nowych pojazdów kupowanych jest bezpośrednio u dealera, który dobrze wie, które zejdą na pniu. Duża liczba sprzedawana jest do flot firmowych i podmiotów wynajmujących – one preferują samochody o neutralnych kolorach (prawdopodobnie dlatego, że łatwiej je okleić w barwy firmowe czy zaakceptować przez klienta).
Neutralny kolor może być połączony z każdym innym.
Podczas gdy wiele osób lekceważy tę radę, jeśli chodzi o ubiór, częściej podążają za nią w przypadku ważnych zakupów – zmiana koszulki jest o wiele łatwiejsza i tańsza niż zmiana koloru samochodu. Choć możliwość zastosowania podkładu typu sealer (np. CP 363 marki Profix) pozwala modyfikować barwę całej floty w krótkim czasie. Co więcej, w odróżnieniu od kolorów sezonowych (jak zielony w 1996 r.), te neutralne nie są narażone na ryzyko wypadnięcia z mody. Wreszcie niektórzy kierowcy, kierując się konwencjonalnym przekonaniem dotyczącym kolorów, wybierają samochody w neutralnym kolorze, ponieważ obawiają się, że inny może zderzyć się z wizerunkiem ich domu, z innymi samochodami, z konkretnymi strojami podczas jazdy, a nawet z kolorem skóry.
Przewiduje się, że coraz większą popularność zdobywać mogą tak ostre kolory, jak zieleń, róż czy wykończenia zmieniające barwę
Srebrny ciągle na topie
Chris Webb, zewnętrzny projektant kolorów i trendów dla GM North America, sugeruje, że srebro jest najpopularniejszym kolorem z powodu intensywnego odbijania promieni słonecznych – podkreśla kształty, ale co najważniejsze – brud nie jest tak bardzo widoczny jak na białym czy czarnym. Samochody srebrne zachowują swoją wartość w odsprzedaży lepiej niż jakiekolwiek inne, sprzedając się o około 10% lepiej niż białe. Spowodowało to, że wiele brytyjskich agencji ochrony zastąpiło standardowe białe pojazdy patrolowe modelami srebrnymi. Dostrzegalny jest jednak malejący trend popularności tego koloru, co może prowadzić do utraty ich wartości.
Istnieją kolory specyficzne dla danej marki, na przykład czerwony Ferrari – tutaj kolor przekłada się na sprzedaż samochodu, a co za tym idzie, taki pojazd omijają trendy.
Preferencje płci
W sondażu przeprowadzonym przez iSeeCars.com odkryto różnice w kolorach samochodów preferowanych przez konkretną płeć. Nieco więcej mężczyzn niż kobiet preferowało czerwień, podczas gdy nieco więcej kobiet niż mężczyzn preferowało srebro. Każda kategoria pojazdów – od samochodów elektrycznych po gigantyczne SUV-y – wykazuje ogólną „osobowość”, która ma tendencję do różnego zainteresowania mężczyzn i kobiet. Prawdopodobnie nie jest przypadkiem, że trzy preferowane przez mężczyzn (czerwony, pomarańczowy i czarny, każdy o podobnych wartościach procentowych) są bardzo pożądanymi kolorami samochodów sportowych. Kojarzą się one z olbrzymią mocą silników i pięknymi kobietami. Mężczyźni mają silniejszą preferencję dla pickupów (solidne 200%), kabrioletów (o 33,5%) czy coupe (o 31,6%). Żółty jest uderzającym przykładem połączenia męskich preferencji dotyczących typów i kolorów samochodów. Podczas gdy około 13,9% żółtych samochodów w 2016 r. to kabriolety, pojazdy tego typu stanowią zaledwie 1,9% wszystkich produkowanych samochodów. To pokazuje męskie zainteresowanie sportowymi i krzykliwymi pojazdami.
Z kolei trzy kolory preferowane przez kobiety to: srebro, brąz i złoto, a ostatnio także turkus. Są one typowe dla samochodów typu minivan czy SUV, które w Stanach Zjednoczonych powszechnie kojarzone są z rodzicielstwem. Wobec czego dominującymi barwami w tym segmencie są te, które podobają się płci pięknej. Kobiety mają silniejszą preferencję dla samochodów typu SUV (o 23,1%) i minivanów (o 21,5%). Ponieważ obciążenia związane z opieką nad dziećmi spadają głównie na matki, to kobiety decydują o zakupie pojazdu odpowiedniego do przewozu dzieci. Popularność koloru morskiego odzwierciedla zainteresowanie praktyczniejszymi, codziennymi samochodami, takimi jak minivany. Przyjazny dla rodzin pojazd stanowi tylko 3,7% wszystkich samochodów, wśród nich turkusowych jest 7,8%.
Kobiety faworyzowały praktyczne, rodzinne samochody w kolorach, które nie wyróżniały się (mając na uwadze, że mężczyźni pragnęli samochodów widowiskowych, których żywe kolory przyciągały uwagę).
Kobiety lubią brąz?
iSeeCars.com przeanalizował ponad 700 000 zapytań dotyczących barwy samochodów osobowych oraz prześledził dane blisko 30 milionów sprzedanych samochodów, aby określić preferencje dotyczące koloru samochodu według płci. Aktualne trendy wskazują, że kobiety wolą kolor morski, podczas gdy mężczyźni nadal uwielbiają jaskrawe barwy. Według danych firmy z branży motoryzacyjnej nowym preferowanym kolorem damskim jest cyraneczka (morski). Kobiety mają teraz silniejszą preferencję niż mężczyźni w przypadku kolorów turkusowych (o 19%), a następnie złotych (14,5%) i srebrnych (9,7%).
Nowy preferowany kolor samochodu dla mężczyzn to żółty, który faworyzowany jest bardziej niż przez kobiety (aż o 33,9%), a następnie pomarańczowy (32,6%) i czarny (14,2%). To odwrócenie wyników zeszłorocznych, gdy pomarańczowy zajął pierwsze miejsce, a żółty drugie.
Tabela 1. Kolory samochodów, jakie preferują mężczyźni
Tabela 2. Kolory samochodów, jakie preferują kobiety
Facet płaci więcej za kolor
Średnia cena samochodu używanego w USA dla kolorów preferowanych przez mężczyzn to 18 196 dol., w porównaniu do 14 938 dol. w przypadku kolorów preferowanych przez kobiety. Patrząc na najdroższe preferencje dotyczące koloru każdej płci, średnia cena używanych samochodów w kolorze żółtym wynosi 20 601 dol., a turkusowych tylko 11 053 dol. Wynika z tego, że średnia cena kolorów wybieranych przez mężczyzn jest o 22% wyższa niż w przypadku kobiet. Producenci samochodów zauważyli korelacje między preferencjami konsumentów dotyczącymi kolorów samochodów i już można spotkać pojazdy w barwach przeznaczonych dla kobiet, co przekłada się na wyniki finansowe.
Jaki kolor w przyszłości?
Jedno jest pewne – neutralne kolory, które obecnie dominują, nadal będą grać pierwsze skrzypce na rynku motoryzacyjnym. Przewiduje się jednak, że może pojawić się tendencja do tworzenia bardziej radykalnych projektów, w kolorach takich jak zieleń, róż i wykończenie zmieniające barwę (np. StarDust marki Profix). Ważny będzie również wybór związany z bezpieczeństwem na drodze, ponieważ zarówno kierowcy, jak i firmy ubezpieczeniowe preferują barwy, które są łatwe do zauważenia, bo pozwala to uniknąć kolizji. Należy również wspomnieć o pojazdach autonomicznych, których barwa jest jasna ze względu na działanie czujników.
Jakub Tomaszewski, specjalista ds. receptur w Multichem Sp. z o.o., producent lakierów marki Profix
Komentarze (0)