– przede wszystkim chronić życie
Chronić życie! – to podstawowy cel wszystkich samochodów pancernych. Mają wyglądać jak normalne samochody i niczym się nie wyróżniać z tłumu innych aut, a wewnątrz mają dawać niewyobrażalne wprost poczucie bezpieczeństwa.
Radomska firma Zeszuta produkuje różne wersje specjalne Jeepa J8. Począwszy od prawie standardowych wersji do zastosowań ogólnotransportowych, poprzez specjalistyczne wersje samochodów militarnych, terenowych ambulansów, aż po opancerzone wersje wojskowe. Najwyższym stopniem zaawansowania jest model skryto opancerzony. Jego celem podstawowym jest zapewnienie bezpieczeństwa przewożonym osobom podczas zamachu lub ataku. Konstrukcja jest tak przemyślana, żeby nie dało się ani przestrzelić pojazdu, ani w pełni go unieruchomić, ani nawet zmusić załogi do opuszczenia pojazdu w przypadku ataku gazowego. By zapewnić oczekiwany poziom bezpieczeństwa, pojazd został bardzo istotnie przekonstruowany i wyposażony w wiele dodatkowych elementów, takich jak: elementy opancerzenia, szyby kuloodporne, systemy filtrowentylacji powietrza w kabinie, osłony kluczowych elementów układu napędowego, systemy łączności itp. Konieczne było także dostosowanie możliwości zawieszenia i układu hamulcowego, by zapewnić odpowiednie prowadzenie i bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jak i poza drogami utwardzonymi. Wszystkie te elementy w sposób zdecydowany zwiększają masę pojazdu, co niewątpliwie ma niekorzystny wpływ na jego osiągi. A oczekiwania użytkowników co do osiągów takich pojazdów są bardzo wysokie, zdecydowanie ponadprzeciętne. W końcu to wyjątkowy pojazd do zadań specjalnych. Zatem, po zakończeniu wszystkich przeróbek pozostało jeszcze pytanie, jak napędzić taką masę, by zachowała odpowiednią dynamikę (Jeep J8 jest napędzany silnikiem 2,8 CRDI).
Na tym etapie zmian producent zgłosił się do szwajcarskiej firmy O.CT, specjalizującej się w optymalizacji układów napędowych. Jeden egzemplarz prototypu został wysłany na 10 tygodni na badania i testy do ośrodka badawczego firmy O.CT, znajdującego się na pograniczu Austrii i Szwajcarii. Tam inżynierowie, znając dogłębnie oprogramowanie zarządzające silnikami VM 2.8 CRDI montowanymi w wielu innych modelach, zarówno samochodów marki Jeep, jak i Chrysler oraz pięciobiegowych skrzyń automatycznych standardowo montowanych we Wranglerach, przez kilka tygodni pracowali nad stworzeniem specjalnych pakietów, które zmodyfikują pracę silnika oraz skorelują z nim skrzynię biegów tak, aby spełnić oczekiwania stawiane pojazdom tak specjalnym. Programy te musiały uwzględnić także fakt, że auta te będą używane w różnych częściach świata, także w regionach, gdzie jakość paliwa daleko odstaje od standardów europejskich. Po tym, nastąpił kolejny kilkutygodniowy test obciążeniowy zarówno w warunkach laboratoryjnych, jak i w warunkach testu drogowego. W efekcie tych prac powstały najwyższej jakości pakiety optymalizacyjne, które modyfikują możliwości układu napędowego Jeepa J8 tak, by w optymalny sposób wykorzystać możliwości silnika i układu przeniesienia napędu w nowej sytuacji, czyli ze stałym podwyższonym obciążeniem. Dodatkowo, pakiety O.CT, poza dostosowaniem do pracy w ciężkich warunkach, zmodyfikowały także dostępność momentu obrotowego na kołach do specyficznych aplikacji, do których powstała wersja pancerna.
Samochód w wersji ostatecznej został poddany procesowi badawczemu w PIMOT oraz Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej. W efekcie powstał wysokiej jakości produkt końcowy, którego większa część wartości powstała w Polsce, choć nie bez znaczenia pozostaje komponent szwajcarski w postaci pakietów optymalizacyjnych O.CT, które umożliwiły ostateczne dostosowanie pojazdu do zadań i umożliwiły stworzenie bezkonkurencyjnego rozwiązania.
- Jakość i niezawodność przy tego typu zaawansowanych produktach jest najważniejsza, dlatego do współpracy zaproszono O.CT – powiedział Piotr Zeszuta, wiceprezes zarządu firmy Zeszuta, producenta pojazdów specjalnych konstruowanych na podstawie Jeepa J8. - Jest to jedyna firma na rynku, która dawała nam pewność i poczucie bezpieczeństwa. Poza tym pakiety O.CT były jedynym rozwiązaniem spełniającym oczekiwania jakościowe Chryslera i na których stosowanie mogliśmy otrzymać oficjalną zgodę koncernu.
TL
Komentarze (0)