W roku obrotowym 2022 firma ZF wygenerowała obroty w wysokości 43,8 mld euro, co oznacza wzrost o 14% w porównaniu z rokiem poprzednim. Skorygowany EBIT wyniósł 2,0 mld euro (2021: 1,9 mld euro), skorygowana marża EBIT wyniosła 4,7% (2021: 5,0%).
Osiągając te wyniki, firma ZF zrealizowała prognozę, która została skorygowana jesienią, ale z punktu widzenia przedsiębiorstwa nie są one wystarczające, aby sprostać przyspieszonej transformacji w czasach kryzysu.
– Mimo że w 2022 roku poczyniliśmy dalsze postępy w realizacji naszej strategii, nie możemy być w pełni zadowoleni z tego wyniku finansowego – komentuje prezes ZF dr Holger Klein. – Naszym najważniejszym zadaniem jest więc skupienie się na tym, aby wdrożyć zmiany i nabrać rozpędu. Uruchomiliśmy kompleksowy program poprawy wydajności, którego celem jest przyspieszenie procesów, uproszczenie procedur decyzyjnych i utrzymanie dyscypliny kosztowej.
Uzyskana w ten sposób poprawa efektywności umożliwi firmie dokonywanie ukierunkowanych inwestycji w wysoko wydajne, przyszłościowe technologie.
W oparciu o strategię „Next Generation Mobility” ZF rozwija swoje struktury korporacyjne, aby jeszcze lepiej dostosować je do wymagań rynku i klientów. Firma planuje m.in. połączenie dwóch dywizji zajmujących się technologią podwozi samochodów osobowych oraz technologią aktywnego bezpieczeństwa w nową, unikatową dywizję zajmującą się technologią podwozi, układów kierowniczych i hamulcowych. – Nowa dywizja oferuje sprzęt, oprogramowanie i elektronikę do kontroli dynamiki pionowej, wzdłużnej i bocznej pojazdu. Przy obrotach przekraczających 14 mld euro od początku będzie silnym partnerem dla naszych klientów – wyjaśnia dr Klein.
Firma klasyfikuje niektóre obszary działania niezależnie, aby mogły szybciej rozwijać się i skuteczniej działać na rynku. – W przypadku atrakcyjnych obszarów o bardzo dobrym potencjale wzrostu i dużych potrzebach inwestycyjnych szukamy zewnętrznych inwestorów jako partnerów – mówi prezes ZF. Obszary te obejmują dywizję technologii bezpieczeństwa pasywnego, działalność w zakresie osi konwencjonalnych samochodów osobowych oraz autobusów autonomicznych.
Uzyskana w ten sposób poprawa efektywności umożliwi firmie ZF dokonywanie ukierunkowanych inwestycji w wysoko wydajne, przyszłościowe technologie.
Z powodzeniem rozwijały się między innymi segmenty aftermarket i napędów elektrycznych. Dział aftermarket przekonał klientów zwiększającą się liczbą cyfrowych rozwiązań i ofertą usług oraz ponownie zwiększył sprzedaż (2022: +6% do 3,2 mld euro).
W obszarze elektromobilności portfel zamówień na zelektryfikowane napędy do samochodów osobowych i pojazdów użytkowych wynosi obecnie ponad 30 mld euro. Dzięki temu ZF może dokonać przejścia od klasycznych przekładni do rozwiązań z zakresu napędów elektrycznych.
Prognozy na rok obrotowy 2023? Biorąc pod uwagę kurczący się od 2019 roku światowy poziom produkcji pojazdów, ZF spodziewa się piątego z rzędu kryzysowego roku po latach pandemii oraz rozpoczęciu wojny w Ukrainie. Na tle istniejących wyzwań i utrzymującej się niepewności co do rozwoju rynków światowych firma oczekuje umiarkowanego wzrostu sprzedaży do ponad 45 mld euro. Ma on doprowadzić do osiągnięcia skorygowanej marży EBIT na poziomie 4,7-5,2%. Swobodny przepływ gotówki ma mieścić się w przedziale od 1 do 1,5 mld euro.
Komentarze (0)