Blisko 6 tysięcy wystawców branży warsztatowej w jednym miejscu. 120 tysięcy gości ze 140 krajów. Te trudne do wyobrażenia liczby dotyczą targów Automechanika Shanghai, których dwunasta edycja odbyła się na przełomie listopada i grudnia.
Skąd tak duże zainteresowanie całego świata targami w dalekich Chinach?
– Targi w Szanghaju pełnią wyjątkową rolę w całej grupie wydarzeń z cyklu Automechanika. Wszystkie statystyki rosną tutaj z każdą kolejną edycją. Dziś to drugie po Frankfurcie największe wydarzenie, które
organizujemy – mówił, otwierając targi, Michael Johannes, brand manager Automechanika.
W Państwie Środka zarejestrowanych jest 460 tysięcy warsztatów samochodowych. Blisko pół miliona serwisów to ogromny rynek zbytu dla dostawców części czy urządzeń serwisowych. – Klasa średnia w Chinach rośnie w siłę. Kupno samochodu stało się o wiele bardziej realne niż jeszcze kilka lat temu. Rośnie liczba zamawianych i sprzedawanych samochodów, więc z całą pewnością przełoży się to również na rynek warsztatowy – mówiła nam jeszcze przed targami Fiona Chiew, zastępca dyrektora Messe Frankfurt w Szanghaju. To potwierdziło
się na miejscu.
Na Automechanice Shanghai wystawcy spotykali się nie tylko z Chińczykami, ale też z gośćmi z całej Azji Wschodniej – z Japonii, Tajlandii, Indii, Korei itp. Przyjechali także odwiedzający z Afryki, Australii i obu Ameryk. Natomiast z polskiego punktu widzenia ważna jest obustronna otwartość na współpracę, która była szczególnie widoczna po czerwcowej wizycie w Polsce prezydenta Chin Xi Jinpinga. Nasi rodzimi wystawcy wrócili z tej dalekiej wyprawy zadowoleni.
Rekordowe statystyki
To była dwunasta edycja targów, które po raz drugi odbyły się w nowym miejscu – National Exhibition and Convention Center w Szanghaju. Targi zdecydowanie rozwijają się i z roku na rok wzmacniają swoją pozycję. Powierzchnia wystawiennicza wzrosła o 12% w porównaniu z 2015 rokiem: z 280 000 do 312 000 metrów kwadratowych. Otworzono dwie nowe hale (łącznie funkcjonowało 13 pawilonów). Na targach wystawiło się 5756 firm z 42 krajów (o 7% więcej niż w 2015 r.) – pod tym kątem targi w Szanghaju są większe nawet od targów we Frankfurcie. Wydarzenie odwiedziło 120 tysięcy osób ze 140 krajów.
– Liczba odwiedzających Automechanikę Shanghai to na pewno efekt promocyjnych działań organizatorów. Materiały reklamowe były tłumaczone na większą liczbę języków obcych. W ten sposób w wydarzeniu brały udział także delegacje ze Szwecji, Birmy oraz Brazylii, które pojawiły się na targach po raz pierwszy. Promocja miała również szerszy zasięg lokalnie i zaowocowała większą liczbą przedstawicieli branży techniki motoryzacyjnej z samych Chin – komentuje Piotr Łukaszewicz z polskiego przedstawicielstwa Targów Frankfurt.
Wystawcy podkreślali wysoki poziom merytoryczny rozmów z odwiedzającymi, a także ich chęć do konkretnych działań. Program wydarzeń towarzyszących targom w Szanghaju również był rekordowo bogaty. Odbyło się łącznie aż 56 wydarzeń – konferencji, warsztatów, seminariów itp.
Poza znanymi już gościom targów grupami tematycznymi, takimi jak części zamienne czy wyposażenie warsztatów samochodowych, w Szanghaju organizatorzy stworzyli nowe kategorie. Były to m.in.
Wheels & Rims (koła i felgi), ale największą przestrzeń oraz zainteresowanie gości zajęły nowoczesne technologie.
– Strefa „Łączność” to szereg najnowszych trendów w zakresie komunikacji, alternatywnych źródeł zasilania pojazdów, automatycznego kierowania, usług mobilnych – wyjaśniał brand manager Automechanika M. Johannes.
W Szanghaju wystawili się najwięksi gracze branży warsztatowej. Byli wśród nich: BorgWarner, Bosch, China Changan, Continental Automotive, Denso, Federal Mogul, Hella, Hitachi, Mahle, Naveco, Schaeffler,
Tenneco, ZF, Bantam, Baturu, Beissbarth, Bright Technology, Dali, EAE Automotive, FIX Auto, FY-TECH, Launch, Pro-max, RAV, Sankyo, Sata, SK, Snap-on, Tech, Wonder, Zonyi, Basf, Botny, Bullsone, Castrol, Chief,
Cyclon, Dcenti, Djcorp, Eurolub, ITW, Liqui Moly, MA-FRA, Motel, Osram, Pennzoil, Ravenol, Sonax, Thule oraz Valvoline.
Targi z polskim udziałem
Ważnym elementem targów Automechanika są pawilony krajowe. Wśród 18 pawilonów pojawiły się dwa nowe – z Indonezji i Maroka. Już po raz kolejny na targach funkcjonował pawilon polski. Dzięki wsparciu Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju wystawcy mieli wsparcie tłumaczy operujących językami polskim, angielskim i chińskim. Konsulat zapraszał też na polskie stoiska przedstawicieli chińskiej branży motoryzacyjnej. Spośród polskich firm branży warsztatowej na udział w targach w Szanghaju zdecydowały się Cimat – producent wyważarek, WAŚ – producent lamp i urządzeń odblaskowych,
Tip-Topol – producent membran do zawieszeń pneumatycznych samochodów ciężarowych i autobusów oraz Sena – dostawca akcesoriów motoryzacyjnych (m.in. zapachów, pokrowców, kołpaków, dywaników) oraz dziecięcych fotelików samochodowych.
Natomiast dzięki uprzejmości konsulatu RP w Szanghaju, przy wsparciu naszego Ministerstwa Rozwoju, swoją ofertę przedstawiły także firmy Elix i Lotos oraz Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna.
Komentarze (0)