Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.04.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Kabiny lakiernicze. Nowe technologie i rozwiązania

Głowica spalania podczas pracy

Rozwój techniki, coraz większa podaż innowacji technicznych oraz presja na producentów urządzeń branży lakierniczej powodują wdrażanie nowatorskich detali i rozwiązań, czego efektem ma być powstanie produktu korzystniejszego pod względem ekonomicznym, ergonomicznym i estetycznym. Produktu, którego prezentacja będzie krokiem wyprzedzającym działania konkurencji i wykaże choćby w minimalnym stopniu przewagę jednych nad drugimi. 

Zjawisko to ma również miejsce w branży wytwórców urządzeń do renowacyjnych napraw lakierniczych pojazdów osobowych i dostawczych. Dotyczy też odbiorców tych urządzeń, tworzących wyspecjalizowaną grupę użytkowników nowoczesnych kabin lakierniczo-suszarniczych oraz stanowisk przygotowania lakierniczego, jako „kamieni węgielnych” technologii lakiernictwa.
Można wyróżnić następujące kierunki działań o charakterze nowatorskim:
Ogólne polepszenie możliwości i parametrów – w urządzeniach stosuje się coraz wyższe wartości podstawowych parametrów, takich jak: prędkość przepływu i wydajność wentylacji, możliwości termiczne, natężenie i równomierność oświetlenia. Stąd powiększanie gabarytów central wentylacyjnych i wartości mocy silników – tam, gdzie kiedyś wystarczały centrale nawiewne z silnikiem 7,5 kW, obecnie instaluje się 11 kW, a nawet 15 kW, – typów wentylatorów, systemów nawiewu strumieniowego (nawiewniki typu Krantz), zastosowanie nowatorskich, zaawansowanych systemów grzewczych, elementów techniki LED oraz zaawansowanego sterowania mikroprocesorowego. Rozważa się zastosowanie łączonych, hybrydowych źródeł ciepła i tak planuje sterowaniem systemów wentylacyjnych, aby wykorzystywać wentylację technologiczną w sposób modulowany, zróżnicowany, w funkcji tego, jakie są oczekiwania stawiane przez pracę prowadzoną na stanowisku.
Polepszenie ekonomiki pracy – wdrażanie rozwiązań mogących zredukować kosztochłonność technologiczną procesu technologicznego. Efekty w tym zakresie uzyskuje się poprzez minimalizację nakładów energetycznych na jego prowadzenie lub skrócenie czasów trwania operacji roboczych czynnych i biernych. Przykładami typowych działań prowadzących do osiągnięcia tego celu są: zastosowanie precyzyjnie sterowanych palników bezpośredniego spalania gazu w izolującym strumieniu powietrza nawiewu głównego, odzyskiwanie ciepła poprzez rekuperatory i regeneratory termiczne, zastosowanie łączonych systemów dualnych do uzyskiwania synergicznych efektów poszczególnych technologii, zastosowanie technik promiennikowych lub UV do utwardzania powłok lakierniczych, falownikowe dostosowywanie parametrów technologicznych do rzeczywistych wymogów stawianych przez realizowaną operację lakierniczą.
Za flagowy przykład takiego działania można uznać wdrażanie palników bezpośredniego spalania, w których następuje bardzo precyzyjne mieszanie paliwa gazowego z powietrzem, a następnie spalanie takiej mieszanki w strumieniu powietrza tłoczonego z wentylatorów głównych kabiny. W takim systemie nie ma potrzeby instalacji komina spalin, a mechanizm uzyskania powietrza o zadanej temperaturze polega na zmieszaniu powietrza z gorącymi, czystymi chemicznie spalinami gazowymi. W procesie nie występują straty kominowe, nie istnieje też strata czasowa polegająca na efekcie bezwładności cieplnej masy własnej nagrzewnicy. Palnik pracuje w trybie głębokiej modulacji płomienia, w zakresie od 25% do 100% mocy nominalnej, dostosowując się do sygnałów kontrolujących temperaturę, bez wyłączania się. Pozwala to utrzymywać bardzo dokładnie zadaną temperaturę przy umiarkowanym zużyciu paliwa.
Ergonomia i komfort pracy – wdrażanie technik pozwalających na ułatwienie pracy ludzkiej, zapewnienie wygody i komfortu, a nawet technik automatyzacji i robotyzacji, eliminujących udział personelu lub ograniczających jego wkład. Przykładem realizacji takiego działania w praktyce może być użycie w procesie lakierniczym automatycznego, zmechanizowanego urządzenia promiennikowego mogącego wykonywać bez udziału człowieka wygrzewanie wybranego elementu karoserii pojazdu zgodnie z wyznaczoną technologią producenta materiału lakierniczego lub zastosowanie wielostopniowych programowanych, autonomicznych cykli suszenia, które wykona kabina lakiernicza, zmieniając wszystkie możliwe parametry według uprzednio zaprogramowanego przebiegu.
Do takich działań należą również analizy i wdrożenia dotyczące elementów roboczych, uchwytów, zamków, zatrzasków, organizacji przycisków na panelu sterowania, intuicyjności ich włączania i wyłączania, które powinny być obsługiwane rutynowo, bez konieczności koncentrowania się na danej operacji.
Estetyka i czynnik wizualny. Nowo zainstalowane urządzenie, będące „filarem” i głównym elementem przyciągającym wzrok, powinno mieć oryginalną estetykę i harmonizującą z całą resztą infrastruktury kolorystykę. Stąd nacisk kierowany przez producentów na opracowywanie nowych elementów wzorniczych podążających w ślad za ogólnymi trendami światowymi bądź prekursorskie prezentowanie własnych wzorów, w ślad za którymi będzie podążać konkurencja.
Ważna jest długofalowa wizja firmy, jej właściwa polityka w kwestii estetyki produktów i ich rozpoznawalności na pierwszy rzut oka. Wiąże się z tym również pozycjonowanie dostawców i odbiorców w rankingu rynkowym tylko według podstawowych elementów graficznych, takich jak: długoletnio utrzymywana kolorystyka, logotypy, a także typizacja wizualna głównych elementów technologicznych. Przykładem takich działań jest np. wprowadzenie nowej kolorystyki przez firmę Saima Meccanica, wersja SILVER, która w wersji szeroko przeszklonej bramy wjazdowej KRISTALL ma bardzo atrakcyjny i nowoczesny wygląd.

Należy wybierać dostawcę świadomego, który daje gwarancję stabilności, utrzymania poziomu techniki i jakości swoich produktów.

Aspekt środowiskowy
Ponieważ technologia ciekłego nanoszenia i utwardzania powłok lakierniczych w mniejszym lub większym stopniu wykorzystujących rozpuszczalniki organiczne jest uciążliwa środowiskowo, nowoczesne rozwiązania zmierzają do minimalizacji lub całkowitego zniwelowania takich niekorzystnych efektów.
Do takich rozwiązań należą przede wszystkim zmiany w strukturze i technice produktów lakierniczych oraz sprzętowe, które również mogą poprawiać negatywny wpływ środowiskowy. Do takich działań zaliczyć można na przykład skorelowanie w trybie automatycznym poziomu działania wentylacji technologicznej względem stanu aktywności pistoletu lakierniczego, polegające na tym, że podczas dłuższych lub krótszych okresów, w których aplikacja nie jest prowadzona, a więc w przestrzeń kabiny lakierniczej nie jest wprowadzany aerozol z rozpylonego lakieru, poziom wentylacji może być niższy niż podczas jej prowadzenia. Poziom wentylacji jest wprost proporcjonalny do zużycia energii, czyli kosztów środowiskowych obciążających jej wyprodukowanie.

Podsumowując, można stwierdzić, iż pomimo tego, że zasada działania kabin lakierniczych i innych urządzeń pomocniczych jest ustalona, to nadal istnieje pole do tworzenia, weryfikacji praktycznej mniejszych lub większych zmian i udoskonaleń, które będą miały wpływ na produkt i jego eksploatację w przyszłości. Ważne jest, aby wybierać dostawcę, który ma tego świadomość i daje gwarancję stabilności, utrzymania poziomu techniki i jakości swoich produktów.

Bogusław Glac
sprzedaż i serwis w Polsce: www.saima.pl  

GALERIA ZDJĘĆ

Nowoczesna lampa LED
Profesjonalny zespół filtracji powietrza
Przykład nowoczesnej kabiny lakierniczej
Wielostanowiskowa strefa obróbki lakierniczej
Zblokowana zabudowa kabiny i mieszalni
Zespół paneli sterujących

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony