Obszar martwego pola wokół auta w pojazdach ciężarowych może różnić się zależnie od modelu. Podczas gdy niektóre ciężarówki mają duże martwe pola, stwarzające zagrożenie dla pieszych i rowerzystów, inne są zaprojektowane ze znacznie lepszą widocznością.
Ograniczona widoczność wynikająca z szerokiego obszaru martwego pola wokół pojazdu może być przyczyną wielu wypadków, szczególnie wśród pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Eksperci z Loughborough University porównali rozmiar martwego pola w 19 najlepiej sprzedających się modelach pojazdów ciężarowych w Wielkiej Brytanii. Jak wynika z analiz, kabiny z niskim wejściem zapewniają na ogół szersze pole widzenia w porównaniu do standardowych. Co więcej, udowodniono, że kabina Scania z serii P posiada wiele cech wspólnych z kabinami z niskim wejściem jeśli chodzi o ograniczanie martwych pól.
Doskonała widoczność w kabinie Scania P
W odróżnieniu od innych marek, gdzie rowerzystę można zauważyć dopiero, gdy znajduje się w odległości 1,5 m od pojazdu, kierowca w kabinie Scania z serii P widzi cyklistę w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu. Z kolei piesi mogą być zauważeni znajdując się nawet 20 cm od pojazdu. W kabinach innego typu, bądź niemających niskiego wejścia, piesi stojący przed pojazdem mogą pozostać niezauważeni, znajdując się do jednego metra od kabiny.
Statystyki wypadków
W 2012 roku w Niemczech 23 rowerzystów straciło życie przez to, że kierujący autem ciężarowym nie zauważyli ich skręcając w prawo1. W Danii w trakcie ostatniej dekady z tego samego powodu zginęło 50 rowerzystów. Z kolei w Belgii pojazdy ciężarowe są przyczyną 43 proc. wypadków śmiertelnych z udziałem rowerzystów. W Holandii i Wielkiej Brytanii udział ten wynosi odpowiednio 38 proc., i 33 proc., a w niektórych miastach, jak Londyn, aż 50 proc.
Redukcja martwych pól
- Kabiny Scania P posiadają wiele cech kabin niskiego wejścia, w tym świetną, bezpośrednią widoczność, która pozwala na skuteczne niwelowanie martwych pól wokół pojazdu – komentuje przedstawiciel organizacji pozarządowej Transport i Środowisko z siedzibą w Brukseli. Według badań ekspertów z Loughborough Design School, kierowcy, którzy siedzą wyżej w kabinie, mają zazwyczaj lepszą widoczność martwych pól. A zatem, położenie fotela kierowcy oraz konstrukcja szyb bocznych i przedniej, może istotnie wpływać na wielkość obszaru martwego pola.
Komentarze (0)