Pełne stanowisko do kalibracji kamer i radarów systemów wspomagania kierowcy
Dążenie do zagwarantowania maksymalnego bezpieczeństwa na drogach i idea autonomicznego pojazdu spowodowały, że wielu producentów samochodów wyposaża je w systemy wspomagania kierowcy.
Trend stosowania systemów wspomagania jest bardzo silny i nieodwracalny. Dziś kierowca ma do dyspozycji układy rozpoznawania znaków drogowych, system informujący i/lub zabezpieczający przed opuszczeniem pasa ruchu, aktywny tempomat, różne wersje systemów zabezpieczających przed kolizją w ruchu miejskim czy systemy automatycznego parkowania. Wymienione układy to tylko widoczna część góry lodowej. Rozwój trwa, a elektronika może znacznie więcej – wkrótce będzie to widoczne w wyposażeniu najnowszych modeli aut.
Każdy z systemów wspomagania kierowcy korzysta z czujników, zaawansowanego sterownika i systemów wykonawczych. Podstawowymi czujnikami są kamery instalowane na przedniej szybie i radary montowane w przedniej części pojazdu. Stosuje się także dodatkowe kamery (system 360 stopni), radary, czujniki laserowe i na podczerwień – wszystko zależy od komplikacji i wielofunkcyjności układu wspomagania kierowcy.
Przednia szyba i atrapa, gdzie zwykle montowany jest podstawowy radar, często ulegają awariom i są zmieniane. Zmiana powoduje, że kamera czy radar muszą być zdemontowane i ponownie zamocowane. Nowe położenie wymaga kalibracji układu czujnik – sterownik. Wymagana jest ona także po każdej naprawie blacharskiej nadwozia, naprawie zawieszenia pojazdu czy zmianie rozmiaru kół. Problem z kalibracją tych czujników jest widoczny szczególnie w warsztatach zajmujących się wymianą szyb. Odłączenie kamery od szyby generuje błąd w sterowniku i wyłącza jego funkcje, do których jest wykorzystywana. Najprościej mówiąc, po wymianie szyby na nową systemy wspomagania kierowcy najczęściej nie działają lub ich działanie jest bardzo niepewne.
Wobec tego wymiana szyby czy atrapy przedniej wymaga obowiązkowej kalibracji układu kamer (i/lub) radar – sterownik. Za te czynności odpowiada serwis, już niebawem raport z kalibracji będzie wymagany przez ubezpieczyciela likwidującego szkody pokolizyjne lub przez stację diagnostyczną, która w ramach przeglądu rejestracyjnego nakazała wymianę przedniej szyby.
Kalibracja układu kamera/radar – sterownik nie jest procedurą skomplikowaną, ale wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi i dokładności. Proces ten polega na zapamiętaniu przez sterownik nowego położenia ekranu wzorcowego charakterystycznego dla danej marki pojazdów. Ekran wzorcowy umieszczany jest na specjalnym narzędziu (w ofercie Hella Gutmann Solutions narzędzie to nazywa się CSC-Tool), które ustawia się bardzo precyzyjnie przed kamerą pojazdu. Bazą do ustawienia ekranu wzorcowego jest tylna oś obsługiwanego pojazdu, jego oś symetrii i położenie wybranych punktów nadwozia w stosunku do podłoża. Po ustawieniu ekranu wzorcowego, korzystając z testera diagnostycznego (z narzędziem CSC-Tool współpracują wszystkie testery z serii mega macs z oferty Hella Gutmann Solutions), do sterownika systemu wspomagania kierowcy wprowadza się dane o położeniu ustalonych przez producenta pojazdu, charakterystycznych punktów nadwozia. Nowe dane powodują zmianę położenia wzorcowego obrazu w pamięci sterownika i umożliwiają poprawną pracę wszystkich systemów korzystających z kamery.
Narzędzie CSC-Tool używane jest w procedurach kalibracji statycznej, którą zaleca ponad 70% producentów wyposażających swoje pojazdy w takie układy wspomagające. Ponieważ na rynku nie ma standaryzacji systemów wspomagania kierowcy, narzędzie CSC-Tool jest wyposażone w tablice wzorcowe charakterystyczne dla danego producenta. Dziś w ofercie jest 14 tablic, które zapewniają obsługę najpopularniejszych marek i modeli aut. Zestaw ten jest sukcesywnie uzupełniany. Korzystający z narzędzia CSC-Tool może dopasować liczbę tablic do własnej oferty obsługiwanych samochodów. Hella zaleca wyposażanie się w komplet tablic, co eliminuje ewentualne kłopoty w codziennej pracy. Współpracujące z CSC-Tool testery diagnostyczne z serii mega macs „prowadzą” za rękę mechanika dokonującego kalibracji kamery lub radaru. Wskazywane są kolejne kroki pozwalające na właściwe przygotowanie stanowiska i pojazdu przed kalibracją, a potem na wprowadzenie wymaganych, poprawnych danych. Niektórzy producenci samochodów do kalibracji kamery lub radaru wykorzystują procedurę jazdy testowej, która obsługiwana jest także przez testery z serii mega macs. Oprogramowanie do kalibracji kamer i radarów, które pracuje w testerach mega macs, w pełni odpowiada wymaganiom producentów pojazdów i jest przez nich autoryzowane.
Najbardziej skomplikowane systemy wspomagania kierowcy korzystają z kamery przedniej, bocznych i tylnych, podobnie z tak umieszczonych czujników radarowych. Narzędzie CSC-Tool można uzupełnić o dodatkowe elementy. Należą do nich pasy do sprawdzenia i kalibracji kamer bocznych i układ tablic do regulacji kamer tylnych. CSC-Tool wraz ze wszystkimi dodatkowymi elementami i tablicami wzorcowymi zyskało aprobatę producentów pojazdów wymagających kalibracji czujników w swoich systemach wspomagania kierowcy.
Przykład procedury kalibracji kamery z wykorzystaniem narzędzia CSC-Tool i testera mega macs można zobaczyć na naszym kanale informacyjnym na YouTube lub Facebooku.
Komentarze (0)