Rok 2021 obfitował w wiele kluczowych wydarzeń w działalności producenta oświetlenia samochodowego i lamp warsztatowych – marki Philips. Pierwsze kraje w Europie dopuściły do użytku na drogach publicznych retrofity LED, a fabryka w podłódzkich Pabianicach obchodziła stulecie istnienia.
Miniony rok wciąż należy oceniać w kontekście pandemii koronawirusa. Utrzymująca się konieczność zachowania dystansu społecznego przełożyła się na sposób i częstotliwość użytkowania pojazdów prywatnych, a tym samym popyt na części zamienne i usługi warsztatów. Marka Philips wspiera mechaników, dostarczając nowe generacje lamp roboczych. W 2021 r. wprowadzono do oferty serię Xperion 6000 LED. Składa się na nią 5 modeli i dodatkowe akcesoria, jak uniwersalna stacja ładująca czy moduł lokalizacji Find me.
W kontekście poprawy widoczności na drodze kontynuowane są prace nad retrofitami LED, które docelowo mają zastąpić użytkowane obecnie żarówki halogenowe. Chociaż od ich zaprezentowania minęło już 5 lat, wciąż brakowało rozwiązań prawnych dopuszczających je do stosowania na drogach publicznych. Zmianę tego stanu rzeczy zapoczątkowała Korea, która homologowała na swoim terenie Philips Ultinon Essential LED H7.
Jednak to w Europie nastąpił przełom w tej sprawie. W połowie 2021 r. niemiecki Urząd Transportu Samochodowego (KBA) we współpracy z TÜV Rheinland wydał certyfikat (na bazie krajowego przepisu § 22a StVZO) dopuszczający montaż retrofitów Philips Ultinon Pro6000 LED H4 i H7 w wybranych modelach samochodów osobowych, lekkich dostawczych i kamperach. Dotyczy to jednak wyłącznie pojazdów zarejestrowanych w RFN. Obecnie tą samą ścieżką podążyło ustawodawstwo Austrii i Chorwacji. Wiadomo też, że nad uregulowaniem tej kwestii myślą kolejne kraje Starego Kontynentu.
Główną zaletą retrofitów LED jest nieporównywalnie jaśniejsze, zbliżone do dziennego światło, które zwiększa pole widzenia kierowcy i kontrast obiektów znajdujących się przed pojazdem, a jednocześnie nie oślepia innych uczestników ruchu drogowego. Poprawia tym samym bezpieczeństwo, co nabiera szczególnego znaczenia w kontekście wprowadzonych niedawno w Polsce zmian w zakresie pierwszeństwa pieszych. Pozytywny wpływ diod LED na widoczność potwierdza między innymi ich montaż do oświetlenia obszarów przejść przez jezdnię.
Marka Philips wiąże z tym źródłem światła nieodległą przyszłość motoryzacji. Do ich produkcji w wysokim reżimie technologicznym przeznaczono nową linię w pabianickiej fabryce. Obecnie realizowana jest inwestycja zwiększająca jej potencjał. Fakt ten można uznać za symboliczne i ważne otwarcie drugiego stulecia działalności tych zakładów i obecności marki Philips w Polsce. Nie zmienia to jednak dotychczasowego profilu produkcji Pabianic, czyli żarówek halogenowych wszystkich typów. Zapotrzebowanie na nie nadal jest duże. Pomimo ogłoszenia pandemii w 2020 r. wprowadzono na rynek ich nowe generacje – RacingVision GT200, X-treme Vision Pro 150 i WhiteVision ultra.
Wioletta Pasionek
Komentarze (0)