“Prawo do naprawy” wzywa...
W świetle zbliżającej się publikacji sporządzonej przez Komisję Europejską oceniającej rozporządzenie o tzw. wyłączeniach blokowych w motoryzacji (GVO)(WE) 1400/2002, stowarzyszenia sektora motoryzacyjnego z krajów Unii Europejskiej wraz z konsumentami wezwali Komisję Europejską do ochrony konkurencyjności. Osiągnięcie tego celu jest możliwe przez utrzymanie regulacji dotyczącej dystrybucji nowych samochodów, części zamiennych, narzędzi oraz usług warsztatowych po 2010 roku. Komisja Europejska zamierza nie przedłużać regulacji GVO (WE) 1400/2002 po jej wygaśnięciu w maju 2010 roku. Dlatego też europejskie stowarzyszenia AIRC, CECRA, FIA i FIGIEFA, współpracujące w kampanii “Prawo do naprawy”, postanowiły sprzeciwić się tym zamiarom. Komisja obecnie proponuje, aby istniejące lub planowane przepisy objęły legislacją tematykę dystrybucji nowych pojazdów oraz aftermarketu.
Sprzedaż nowych samochodów
Sektor motoryzacyjny rządzi się specyficznymi zasadami już od dekad. Przepisy zapewniające lepszą równowagę między dealerami a producentami są zagrożone. To może doprowadzić do ograniczeń na rynku napraw. - Ta gorsza pozycja kontraktowa doprowadzi do tego, że dealerzy będą mieli trudności z dostępem do niezbędnych środków finansowych i pożyczek, co będzie przeszkodą w możliwości podejmowania inwestycji w interesie konsumenta - mówi Jalopo Moccia, dyrektor CECRA. Ponadto, wygaśnięcie regulacji może spowodować zagrożenie prawa konsumenta do gwarantowanej naprawy w dowolnym autoryzowanym warsztacie w Europie, niezależnie gdzie był kupiony samochód. - Trudno zrozumieć dlaczego Komisja dąży do narażenia tak fundamentalnego prawa konsumenta - dodaje Moccia.
Prawo do informacji technicznych dotyczących naprawy, narzędzi i części zamiennych
Niezależne i autoryzowane warsztaty, stacje pomocy drogowej, producenci narzędzi i sprzętu oraz niezależni dystrybutorzy części motoryzacyjnych potrzebują wolnego dostępu do informacji technicznych. - Co więcej, producenci narzędzi potrzebują specyficznego systemu danych wymaganego do produkcji narzędzi diagnostycznych i testujących dla wielu marek samochodów - twierdzi prezes EGEA Klaus Burger. Bez rozporządzenia GVO obowiązywać będą tylko ogólne zasady zawarte w art. 81 i art. 82 Traktatu Komisji Europejskiej. - Obrona interesów sektora MSP po wygaśnięciu GVO będzie bardzo kosztowna, ponieważ będzie wymagała wielu opinii prawnych i ocen ekonomicznych co spowoduje, że mali i średni przedsiębiorcy nie podejmą się tego działania. Takie rozwiązanie jest wyraźnie niekorzystne dla sektora MSP –stwierdza sekretarz generalny AIRC Hilde van der Stichele. Nowa regulacja Euro 5/6, która wejdzie w życie we wrześniu 2009 roku, obejmie prawo do naprawy tylko nowych typów samochodów. Nie wypełni więc luki dla istniejącego parku samochodowego. - W zaopatrzeniu i dystrybucji części zamiennych niezależni dystrybutorzy koncentrują się na dużym wyborze części motoryzacyjnych, tak by mogli spełnić wymagania klientów. Przyszłe regulacje prawne muszą zapewnić nieograniczony dostęp do części pochodzących w ponad 80 proc. od wyspecjalizowanych producentów części. Bez odpowiedniego zabezpieczenia i solidnych przepisów, jakie obecnie znajdują się w rozporządzeniu GVO, producenci samochodów staną się jedynym źródłem dystrybucji części samochodowych - twierdzi Sylvia Gotzen, sekretarz generalny FIGIEFy.
Mobilność w przystępnej cenie i wybór konsumenta
FIA, jako jedna z czołowych organizacji sektora motoryzacyjnego, oraz będące jej członkami automobilkluby chcą zapewnić zmotoryzowanym konsumentom konkurencyjną możliwość przemieszczania się. Samochody są najczęściej wybieranym środkiem transportu. Auta są także drugą największą inwestycją w gospodarstwie domowym. FIA chce chronić wolność konsumentów do wyboru samochodów, które są bezpieczne i tanie w utrzymaniu. W odróżnieniu od innych złożonych produktów, samochody muszą być dobrze utrzymywane w ciągu całego okresu istnienia. Z powodów bezpieczeństwa i ochrony środowiska muszą spełniać odpowiednie standardy i być regularnie sprawdzane. Przez cały okres istnienia samochodu naprawy i utrzymanie kosztują tyle samo co wartość auta, a czasami nawet więcej.
W Polsce kampania “Prawo do naprawy” prowadzona jest wspólnie przez następujące organizacje:
SDCM – Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych
FK – Federacja Konsumentów
PISKP – Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów
SNWS – Stowarzyszenie Niezależnych Warsztatów Samochodowych
STM – Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej
Organizacje te podjęły się reprezentacji interesów niezależnego rynku motoryzacyjnego. Niezależne warsztaty wspólnie z producentami i dystrybutorami części zamiennych dążą do zapewnienia prawnie zabezpieczonej konkurencyjności w branży motoryzacyjnej. Wygaśnięcie rozporządzenia GVO 1400/2002 dotknie bowiem nas wszystkich – zarówno producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, niezależne warsztaty samochodowe, jak i kierowców, którzy będą zmuszani do naprawy swoich aut wyłącznie w autoryzowanych serwisach samochodowych. Od 2002 roku rozporządzenie GVO 1400/2002 wprowadziło prawną podstawę dla dystrybucji nowych samochodów, części motoryzacyjnych oraz napraw. Przepisy zawarte w Rozporządzeniu BER chronią prawo klienta do serwisowania samochodu po przystępnej cenie, od pierwszego dnia posiadania pojazdu – włączając w to okres gwarancji – oraz przez cały czas życia pojazdu.
Wyjaśnienie skrótów:
FIGIEFA – International Federation of Independent Automotive Aftermarket Distributors
CECRA – European Coucil for Motor Trades and Repairs
FIA – European Bureau of the Eurocuncil
AIRC – Association Internationale des Reparateurs des Carrosserie
Komentarze (0)