Części i regeneracja

miesiąc temu  04.03.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Kamper w warsztacie samochodowym. Jak ulepszyć układ zawieszenia? [WYWIAD]
Strona 1 z 2

- Polepszenie komfortu prowadzenia takiego pojazdu można zdecydowanie podnieść poprzez odpowiednie „dostrojenie” zawieszenia. Najprostszą metodą jest montaż amortyzatorów o odpowiednio zmienionej, twardszej charakterystyce - mówi w rozmowie z warsztat.pl Tomasz Siemek z firmy IHR Warszawa, dostarczającej na polski rynek amortyzatory marki Bilstein.

Kampery dostępne dla kierowców z prawem jazdy kat. B, a więc o DMC do 3,5 tony, zwykle użytkowane są praktycznie na pograniczu tej wagi dopuszczalnej. Dodatkowo, w przeciwieństwie do pojazdów dostawczych, nigdy nie jeżdżą „na pusto”. Mają też znacznie podwyższony środek ciężkości. W jaki sposób wpływa to na bezpieczeństwo jazdy czy zużycie amortyzatorów, a nawet szerzej, całego układu zawieszenia?

Ze względu na dużą masę wyposażonego w zabudowę kampingową pojazdu oraz wysoko położony środek ciężkości prowadzenie takiego auta wymaga od kierowcy sporej uwagi i doświadczenia. Nawet zwykła zmiana pasa ruchu, szczególnie przy bocznym wietrze może przysporzyć wielu kłopotów. Do tego dochodzi konieczność zachowania ostrożności podczas przejazdu przez poprzeczne garby czy uskoki. Również jazda po nierównej nawierzchni może być dużym problemem zarówno dla kierowcy, a także dla wytrzymałości i trwałości amortyzatorów oraz pozostałych elementów zawieszenia. Wszystkie te elementy poddawane są większym siłom, przez co ich zużycie może być przyspieszone. Dlatego dla bezpieczeństwa i trwałości kampera ważne są zarówno umiejętności kierowcy, jak i dobry stan zawieszenia.

Podróż kamperem, przynajmniej z założenia, powinna dostarczać tylko i wyłącznie pozytywnych wrażeń. Kampery zabudowywane są jednak na podwoziach seryjnych samochodów dostawczych – tych samych, które trafiają do firm kurierskich czy budowlanych. W jaki sposób można podnieść komfort prowadzenia takiego pojazdu?

Ze względu na dużą masę wyposażonego w zabudowę kampingową pojazdu oraz wysoko położony środek ciężkości prowadzenie takiego auta wymaga od kierowcy sporej uwagi i doświadczenia. Nawet zwykła zmiana pasa ruchu, szczególnie przy bocznym wietrze może przysporzyć wielu kłopotów. Do tego dochodzi konieczność zachowania ostrożności podczas przejazdu przez poprzeczne garby czy uskoki. Również jazda po nierównej nawierzchni może być dużym problemem zarówno dla kierowcy, a także dla wytrzymałości i trwałości amortyzatorów oraz pozostałych elementów zawieszenia. Wszystkie te elementy poddawane są większym siłom, przez co ich zużycie może być przyspieszone. Dlatego dla bezpieczeństwa i trwałości kampera ważne są zarówno umiejętności kierowcy, jak i dobry stan zawieszenia.

Posiadacie w ofercie amortyzatory Bilstein B6 Camper. W jaki sposób zmieniają one charakterystykę jazdy takiego samochodu?

Polepszenie komfortu prowadzenia takiego pojazdu można zdecydowanie podnieść poprzez odpowiednie „dostrojenie” zawieszenia. Najprostszą metodą jest montaż amortyzatorów o odpowiednio zmienionej, twardszej charakterystyce. Dzięki niej poprawimy tłumienie ruchów zawieszenia i kontakt koła z nawierzchnią, przez co kołysanie poprzeczne i wzdłużne pojazdu będzie o wiele mniejsze. Dzięki zwiększonym siłom tłumienia amortyzatory Bilstein B6 Camper „usztywniają” zawieszenie, na skutek czego pojazd jest stabilniejszy i mniej podatny na boczne podmuchy wiatru. Również jazda po nierównościach jest przyjemniejsza i cichsza, bo koła zachowują stały kontakt z nawierzchnią.

Jakie są techniczne różnice pomiędzy seryjnym zawieszeniem w tzw. blaszakach a serią amortyzatorów Bilstein B6 Camper?

Bilstein B6 Camper skonstruowane są w oparciu o najnowsze technologie stosowane przez Bilstein. Fabryczny amortyzator stosowany w bazowym pojeździe ma charakterystykę tłumienia dobraną do średniego obciążenia pojazdu. Bilstein B6 Camper ma wzmocnioną budowę, bardziej dostosowaną do zwiększonego obciążenia. W zależności od zastosowania może być to identycznie jak seria amortyzator o konstrukcji dwururowej, ale w przypadku B6 Camper jest wzmocniony zarówno zawór tłumiący, jak i zawór denny. Posiadają one wzmocnione płytki sprężyste, zapewniające uzyskanie wyższej siły tłumienia i większej trwałości układu. W niektórych zastosowaniach - w miejsce dwururowego - stosowany jest amortyzator jednorurowy, lepiej przystosowany do zwiększonych obciążeń.

W serii BILSTEIN B6 Camper Advanced informujecie o innowacyjnej technologii DampMatic, która dostosowuje siłę tłumienia do obciążania pojazdu i stanu nawierzchni. Jak to działa?

Bilstein opracował technologię DampMatic już wiele lat temu, było to na potrzeby Mercedesa klasy A. Umożliwia ona mechaniczną zmianę siły tłumienia w zależności od skoku amortyzatora. W przypadku małego skoku specjalny kanał obejściowy oleju pozostaje otwarty, natomiast gdy skok amortyzatora gwałtownie wzrasta, to kanał ten jest zamykany, przez co wzrasta siła tłumienia. Obecnie stosowana wersja DampMatic II stanowi rozwinięcie pierwotnego systemu i uzupełnienia go o precyzyjniej działający zawór sterujący zamykający kanał przelotowy.

Schemat działania układu DampMatic II

Czy montaż amortyzatorów dedykowanych kamperom wymaga dodatkowych przeróbek w układzie zawieszenia? Czy należy wymieniać także sprężyny?

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony