Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Karta FAG

System antypoślizgowy (ABS) – Karta FAG wskaże właściwą stronę!

Pierścienie uszczelniające i poślizgowe, jak również kasety uszczelniające (a więc oba systemy) zawierają dodatkowo pierścień pulsacyjny, który między innymi dla układu ABS dostarcza informacje o prędkości obrotowej koła. Niestety, jest on niewidoczny, gdyż przykryty jest pierścieniem uszczelniającym. W ofercie FAG dostępny jest specjalny czytnik. Z jego pomocą można łatwo ustalić magnetyczną stronę łożyska w celu właściwego montażu – po przyłożeniu czytnika pojawi się obraz imitujący znany z wcześniejszych rozwiązań wieniec ABS.

Ostrzeżenie: przy niewłaściwym montażu łożyska system ABS nie zadziała.

Podczas obracania koła pierścień pulsacyjny zmienia pole magnetyczne, co prowadzi do zmian napięcia generowanego przez czujnik ABS i przekazywanego dalej do jednostki sterującej. W ten sposób system kontroluje czy podczas hamowania wszystkie koła się kręcą. Nowe 4-kanałowe systemy ABS zmniejszają siłę hamowania w tym kole, które zaczyna się blokować do chwili, aż jego poślizg zredukowany zostanie do 10–30 proc. i koło zacznie się znowu obracać. W tym momencie, w zależności od zastosowanych opon, ustala się maksymalną siła hamowania. System sprawdza obroty koła 10 razy w ciągu jednej sekundy i w razie konieczności redukuje siłę hamowania. Dlatego też, przy gwałtownym hamowaniu można zauważyć typowe pulsowanie pedału hamulca. Najnowsze systemy ABS przejmują od elektronicznego układu rozdziału siły hamowania (EBV) podział tej siły pomiędzy przednią i tylnią oś. W rezultacie system ABS umożliwia również przy nagłym całkowitym wciśnięciu pedału hamulca pełną kontrolę kierunku jazdy.
W dzisiejszych pojazdach ABS jest częścią systemu stabilizacji (ESP), który kontroluje stan pochylenia pojazdu. Odpowiednie hamowanie poszczególnych kół zapobiega poślizgowi oraz zabezpiecza przed stanem pod- lub nadsterownym pojazdu.
<_MG_0338.jpg>
Reasumując: łożysko koła to nie tylko kawałek metalu i trochę smaru. Jeśli się dokładnie przyjrzeć, to jest to małe dzieło sztuki.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony